Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Värma med plasma

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 18:06:04, 09-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en konstig idé jag fick. Går det att värma med plasma? Alltså om man vill rödglödga en bit för att rikta. Jag misstänker det blir för precis stråle med vanligt munstycke, men går det att "virvla" plasmastrålen så den värmer en mycket större yta?
Jag har själv en Ben Royal Cut 120, så det hade varit rackarns så bra att kunna värma utan gas. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



ghaven

#2 » 10:43:56, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har egentlig aldri tenkt på om det kan varmes med plasma. Tror nok at min plasma ikke kan brukes til varming da den har kontakttending. Skal det gå må det nok være hf tending. Men har erfart at om jeg har et gammelt munnstykke som er renset noen ganger og hullet blir for stort brenner den veldig brett og det blir mer varme i matrialet enn om den brenner fint smalt snitt. Derimot tig sveisen har jeg ofte brukt til små ting som skal varmes røde. Det går å få til en ganske lang bred flamme som varmer bra, men det blir ofte litt stygg overflate pga urenheter og mangel på dekkgass når pistolen blir for langt borte. Men bruker tigen bare der det skal varmes rødt og overflate eller strukturendring ikke betyr noe og en kan jo pusse litt etterpå. Hhilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se