Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Lämplig plasma för CNC i 6 mm stål

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

Onekilocat (trådstartaren)

#1 » 12:12:19, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att bygga ett CNC-bord och vill utrusta den med en plasma. Någon som kan rekommendera en plasmaskärare för runt 5 000-10 000:- som lämpar sig för CNC-skärning i mest 3-6 mm stål? Skulle ju va kanon om det gick att skära uppåt 15 mm men inte helt nödvändigt.

Vad jag kan läsa mig till är starterna som är luriga när det gäller plasma-CNC, munstyckena kan slå igen eftersom den gör hål vertikalt. Är olika fabrikat på slangpaket olika bra när det gäller sådant? Finns det några "fixar" för sådana problem som tex. ökat lufttryck vid start eller liknande?

Sen höjdjusteringen verkar kritisk, det finns det ju en del "fixar" för som tex. THC mm. Är det mest snittkvaliteten som påverkas av höjden eller även livslängden på munstycket?

Tacksam för råd om vilken maskin jag bör välja för att utrusta min CNC med :)

Mvh Martin
Onekilocat
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:59, 19-07-2015
Ort: Söderhamn
Sverige



Stridis2

#2 » 20:40:24, 24-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Inte mycket jag kan svara på av dina frågor, men jag köpte min CUT120S av BenRoyal i Åhus utanför Kristiandstad, den svenske återförsäljaren. Det blev givetvis en del snack om både ditt och datt när jag hämtade maskinen. Återförsäljaren berättade bland annat att slangpaketet är den viktigaste delen för bra resultat. Bytte man till ett finare (kommer inte ihåg vilket) så var maskinen lämplig för CNC-skärning i mycket grövre material, men detta slangpaket kostade lika mycket som hela maskinen.
BenRoyal rekommenderar Cut120 för max 10 - 15 mm CNC-skärning samt max 40 mm vid handskärning. Jag har skurit ca 50 mm med maskinen inställd på 77 A, men snittet blir givetvis sämre ju tjockare man skär. Frågan du ska ställa dig är hur bra snitt du måste ha. Är det riktigt höga krav så får du köra med laser och kvävgasskärning, eller vattenskärning, men är alternativet vinkelslip så kommer du enormt långt med en Cut120.

Lycka till med köpet och bygget, och glöm inte många kul projekttrådar med den. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se