Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Skärström

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 07:25:00, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skaffat en plasmaskärare.
Har konstaterat att den funkar.
Skar 5 mm (Salzgitter240), vilket är relativt lite jämfört med dess maxkapacitet. Jag tyckte snittet blev lite onödigt brett, och jag körde på en ström som jag ställt på måfå. Jag fick dock köra relativt sakta tyckte jag.

Trycket ska enligt manualen alltid vara 4,5 Bar, men det finns inga rekommendationer alls för lämpliga skärströmmar/godstjocklekar för olika material.

Finns det några bra riktvärden?
Hur avgör man själv om man ligger lite högt eller lite lågt?
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



Stridis2

#2 » 14:50:20, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får labba med både tryck och ström. För lite tryck så blir du inte av med materialet, för mycket kyler det mer och du riskerar att blåsa ut ljusbågen.
Har du för hög ström så sliter det lite mer på dysan, för låg så tappar du i skärhastighet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mezzner (trådstartaren)

#3 » 21:51:34, 10-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,tack,
ska kolla vad det sitter för dysa i, och se vad jag kan prova. Jag är lite förvånad över att jag ganska lätt har haft för hög hastighet så det blivit lite avbrott i snittet, men jag kanske kan dra på med strömmen lite mer. Fast det är nog så att när jag skurit för fort har det berott på att jag "fastna" lite vid nån slaggklick eller liknande så att jag först stannat upp lite och sen gått vidare med ett ryck. Det är långt från de 5 mm som jag nu skar, till maxtjockleken i alla fall. Det är en SPT Splitfire, och den ska klara 20 mm kvalitetssnitt.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Loke

#4 » 02:06:51, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som stridis nämner är det bara att laborera med ström och lufttryck, men runt 4,5 - 5 bar brukar vara grundinställning att utgå ifrån. Däremot kan du ha munstycke med för stort hål i, brukar finnas med mindre hål för tunnare plåt. Även för hög bågspänning (ström) brukar ställa till strul då materialet helt enkelt smälts bort för fort och får till följd att munstycket liksom får börja om att smälta "nyplåt" hela tiden, detta ska ju teoretiskt inte hända om man har optimalt inställt och lagom skärhastighet.
Ofta när folk har probs med plasmaskärningen, att ljusbågen slocknar och har sig är det oftast på grund av för hög ström och för låg "matning", materialet smälter bort så ljusbågen tappar kontakt.

Riktvärden upp till runt 12 mm godstjocklek: (Funkar ganska bra för mig)
0-6 mm = 5 amp
1,5 mm = 10 amp
3 mm = 20 amp
8 mm = 30 amp
10-12 mm = 40 amp

Detta med 0,6 eller 0,8 munstycke samt 4,5 bars lufttryck. Men tänk på att om munstycket (dysan) är sliten i hålet så förändras värdena, även om elektroden är sliten (grop) så blir avståndet på ljusbågen för långt samt att koncetrationen på ljusbågen blir sämre.

Lagt till: Munstycke (dysa) samt elektrod är slitgrejer så de får man byta med jämna mellanrum. Munstycket blir extra snabbt slitet om man håller för nära samt om man ofta börjar skära mitt på materialet genom att ljusbågen slår bakåt innan det går hål.
Även diffusorringen är en slitdel men den har jag hittills aldrig behövt bytt. Det är även viktigt att man har ren vattenfri luft, så har man extern kompressor så är det viktigt att man kör luften genom olje och vattenavskiljare samt att man har en ren slang som det aldrig gått oljebemängd luft igenom.

OBS att munstycken/elektroder ser olika ut på olika fabrikat på plasmaskärare, det
jag skrivit ovan är generellt om såna här grejer.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mezzner (trådstartaren)

#5 » 19:15:16, 11-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för mycket handfasta tips!
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se