Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Stahlwerk plasma

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

ojje (trådstartaren)

#1 » 23:42:31, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag landade min plasma från tyskland (ska visst vara en kinamaskin med "tysk kvalité" … något framtiden får visa :mrgreen: ), lånade en Thermal Dynamics från en kollega under sommaren och fick ett direkt inköpsbehov MEN som så mycket annat HUR mycket är en rimlig kostnad för hemanvändare ??? (tittade på Hypertherm, Thermal Dynamics, Migatronic mfl. "stora märken" men där är det rätt många kronor/cm snittyta)
Valet föll efter mycket om och men för en Stahlwerk 120S pilot (skräp eller inte får framtiden utvisa), data säger 92A@100 intermitens och max 120A samt skär 25mm svart med kvalité och delar 30-isch max 40mm (i mina öron lät det lite lågt med tanke på energin den kan avge i plasmastrålen) DOCK påstår tjeckiska hemsidan 30mm kvalité samt minst 40mm delning i svart matrial (fick bli lite av en chans att den levererar det jag behöver då jag ska skära som max 30mm) :smile:

första intrycket är TUNG (ca 30kg) vilket brukar innebära stabila prylar ELLER förlegad teknik :lmao:

Bild

some assembly reguired tydligen :grin:

Bild

förbereder ett skärtest i 30mm och ställer den på 90A :cool:

Bild

hade tydligen slängt all 30mm skrot så ett gammalt knutkors fick bli offret :mrgreen:

Bild

blåste rakt igenom utan något större bekymmer och skäret tog ca 15sek :grin:

Bild

fettfickan i mitten blev lite strulig för plasmastrålen och jag fick skära ett kort snitt från andra hållet :smile:

Bild

direkt vid hopmontering byttes strömkabeln ut (den som följer med var 2m och på en bondgård är det ca ett uttag/hektar så korta kablar funkar INTE :lmao: )

Bild

det lilla jag provat verkar den hantera 30mm utan allt för stora problem, slår lätt starthål genom 15mm weldox DOCK vinklar skäret lite ut mot höger (kan vara jag som lutar handtaget utan att märka det kanske) OCH varför finns det inte fästen samt hjul med till den (ska modifieras ganska omgående), lär kunna komma lite mer info framöver om det är önskvärt :grin:

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön



MagnusGoransson

#2 » 01:37:50, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt!! Har nån länk till där du köpte den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

mathiast

#3 » 07:17:35, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ganska lätt att munstycket blir skadat så det skär snett,har en likadan och enda problemet hittils har varit att det blev överslag på ett kretskort pga skärdamm
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Stridis2

#4 » 14:59:19, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till ett (förhoppningsvis) bra köp.
Jag byggde en vagn till min. Givetvis inte klar ännu (som med det mesta jag börjar på... :vissla: ). Jag vill ha handtag samt slang- och kabelhållare. Jag satte en nippel direkt i tryckluftsregulatorn istället för slang. Jag upplever det som munstycken håller mycket längre om du håller dig under 80A. Slangpaketet är, om jag förstått saken rätt, bara konstruerat för den strömmen. Slangskydd i skinn är nästan nödvändigt. Slitdelar är billiga i Kina. Tror jag gav under 5 kr styck för mina jämför med 25 kr hos svenska återförsäljaren.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ojje (trådstartaren)

#5 » 17:49:42, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kör vi lite "updates", bottenram med hjul tillverkad och monterad (grymt mycket smidigare att flytta den såhär) :cool:

Bild

Skar ner lite industriskrot i jakt på billigt material som ska bli snabbfästen till grävmaskinen och hjullastaren samt lite roliga/behövda skopor till Atilan, 10mm corten mumsade den utan problem, 30mm weldox gick faktiskt mycket bättre än vad jag trott efter lite justering av ström samt luftflöde … än så länge är jag nöjd med förhållandet pris/prestanda :thummar: , den lyckades till och med äta upp en av 16A säkringarna till uttaget (borde innebära att den är kapabel att avge rätt mycket energi i skäret) :mrgreen:

Bild

En stor påse slitdelar har lämnat Kina och borde nå mig inom nån/nåra veckor :smile:
Maskinen kommer från Vector Welding via amazon.de (och som företag så är den givetvis momsfri :cool: )

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

Antevante

#6 » 18:01:00, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se. Har en likadan som fungerat bra det lilla jag kört. Måste dock även jag bygga nån hjul/stödpryl när man ska skära lite rakare grejer.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

FMR

#7 » 09:53:13, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har en stamos 125amp plasma fungerar mycket bra efter byte till bättre slangpaket.. utvecklad i Tyskland och i hopmonterad i Polen kört i snart 2 år med den. Delar 57mm enligt hemsidan skär fint 35mm i alla fall se bild

6 personer gillar det här inlägget.
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se