Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Plasmanybörjare

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

joakim72 (trådstartaren)

#1 » 14:45:20, 30-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev nyligen ägare av en Telwin plasma 34k maskin. Lite tester senare så tog munstycket slut och jag började leta på nätet efter en manual åt denna men hittar inget. Är det någon här som har en? Sedan till nästa fråga: När man läser och ser på vissa ställen så skäres det med munstycket fast i materialet och på andra ställen sägs det att det skall vara 3mm avstånd, Vad är rätt???
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC



Loke

#2 » 16:15:44, 30-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... %C3%A4rare

Du kan även söka på "plasmaskärare" här på Maskinisten, finns nog
lite trådar om just detta ämne.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

joakim72 (trådstartaren)

#3 » 05:39:18, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipset. Läste länken men frågan är fortfarande stor. Testade i helgen och slaktade lite metall, och kom fram till att på frihand är det nästan endast munstycket i metallen och kör som fungerar, speciellt med darriga händer... Om man har maskiner och annat snofsigt kan man börja tänka på avstånd. Det är nog bara att bränna på och lära sig, en cirkeljigg är väl närmast proffsgrejer det blir i detta skede.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Exs

#4 » 07:00:35, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den erfarenheten jag har från en annan "lillplasma", fast en cebora, är att den skär bättre med munstycket en liten bit från materialet. I alla fall känns det så.. men det är ganska svårt att hålla avståndet på frihand. Ska du köpa eller bygga en cirkeljigg själv? Jag är också i behov av nåt sånt nämligen, främst för att kunna göra hål mellan ca 10-60mm i diameter.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

joakim72 (trådstartaren)

#5 » 09:48:47, 10-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Den erfarenheten jag har från en annan "lillplasma", fast en cebora, är att den skär bättre med munstycket en liten bit från materialet. I alla fall känns det så.. men det är ganska svårt att hålla avståndet på frihand. Ska du köpa eller bygga en cirkeljigg själv? Jag är också i behov av nåt sånt nämligen, främst för att kunna göra hål mellan ca 10-60mm i diameter.


Lite sent svar men.... :grin: Det blev till att tillverka en själv, men efter lite tester så lämna magnetfoten på en het plåt och försvann. :aaargh: Den fungera bra men jag kom fram till att det är skillnad på med och motsols skärning hur resultatet blir, vilket kommer fram i litteratur om man börjar söka oxå.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se