Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Programvara till Esab CXE P 2500

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 16:46:11, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Nån som har koll på bästa program för att bereda/processa filer till denna skärmaskin?

Bild

Bild

Bild

Bild

Frågar åt en kompis


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



fretchi

#2 » 17:36:33, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.esabna.com/us/en/products/e ... erview.cfm
Detta är säkert vad esab själva skulle rekommendera. Men troligen borde de flesta program som spottar ut G-kod funka.

När det begav sig använde vi asper, https://www.microstep.eu/software/asperwin/
Kallades mer eller mindre skämtsamt för asperger, för det var inte alltid man begrep sig på det.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 17:48:03, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Har du nån koll på prisläget? Det fanns inga priser online.

/Magnus


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

magloman

#4 » 21:18:25, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad använder kompisen idag?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MagnusGoransson (trådstartaren)

#5 » 22:04:48, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad använder kompisen idag?


Han har precis släpat hem den och håller på och ställer upp den. Det kommer förhoppningsvis en dator till den, men det är ju sannolikt gammal. Tänkte om det var smart att uppgradera lite. Vet inte vad som ligger på den datorn än.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

magloman

#6 » 22:29:00, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där gamla styrda maskiner får man i regel köra med lika gamla datorer. Dom som tillverkar maskinen slutar i regel underhålla dom efter ca 10år. Oftast är datorn och styrsystemet utvecklat ett eller två decennier tidigare också.
Ett elände på industrin när man tvingas hålla liv i antika datorer bara för att dom gör så.

Ägaren av maskinen tycker ju den är så fin så varför ska inte en 30 år gammal dator gå att använda? Sen nästa problem; hur kommunicerar man med disketter idag? Finns USB floppy men ingen stor chans det kommer funka iaf. Finns speciella USB-uttag som emulerar diskettstation man kan montera i gamla antika maskiner, men lite special o göra iordning USB-minnena.

Är maskin i gott skick i övrigt och ska användas mycket borde man byta ut styrsystemet till någon som fortfarande supportas.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#7 » 23:12:02, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ett företag som plötsligt fick stopp på två nibblingsmaskiner eftersom det satt en burk mellan dessa med ett specialkort kopplat på IDE-busen. Lösningen var att en av de anställda råkade ha en gammal DX4 stående hemma som man bytte sig till. :mrgreen:

En annan liknande historia. En laserskärmaskin hade en Windows2000-maskin som man skickade ut skärprogram till maskinen. När den burken la av så vägrade IT-avldelningen att koppla in en ny W2000-burk utan krävde att det skulle vara en W7-burk. Problemet var att detta inte fungerade. Man började titta på att byta styrsystem i maskinen till det facila priset av 250.000 kr plus oförutsedda utgifter. Löstes genom att en laseroperatör kom på hur man kunde flytta filerna med USB-minne och en annan förfinade det genom att FTP:a över dessa.

Elektronik i allmännhet, och datorer i synnerhet, försvårar mycket att hålla liv i gamla saker. :sad:

Får inte kompisen ihop det på något annat sätt så läs i Daki:s tråd om hans CNC-bord. Där tipsar han om att byta motorer och styrsystem på industrirobot. Borde gå att göra så på kompisens maskin också? :klia:
Bygge av CNC-plasma och massa andra projekt...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MagnusGoransson (trådstartaren)

#8 » 23:29:06, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att vi får hoppas på datorn som förhoppningsvis anländer i morgon. Kanske läge att ta en image av disken så man har någon form av reserv om det rasar :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Stridis2

#9 » 23:43:06, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska man inte måla fan på väggen, men har man otur så äger man inte programvaran utan prenumererar på denna. En Amada laser jag kom i kontakt med var det så på. Tror det kostade 200.000 om året att få använda deras ganska sunkiga programvara. :uupps:
Där var det så latjo att om en dator i systemet blev strömlös felaktigt så kunde hela systemet tappa sin licens, och en maskin för 6 mille var oanvändbar. Jag tror jag en av mycket få som visste hur man kunde få igång skiten igen, men nu är jag inte kvar där så får de problem får de hyra in tjänsten från maskintillverkaren. :djaevul:

Kan ni få med original programvara på installationsdisketter samt licensnyckel så är det värt jättemycket.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se