Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Gasskärning eller plasma...

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

Mattias Petterson

#31 » 08:33:11, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Finns speciella kärror för gasol + syrgas. Jag har en och har sett minst en till.

Bild?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



DennisCA (trådstartaren)

#32 » 08:40:29, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man googlar på bilder med oxy-propane cart så får man en massa resultat, dom flest hemmatillverkade.

Bild
Originalets URL: https://ronsonstorch.com/wp-content/uploads/2017/04/PropaneCutting.jpg


Kompakthet är ju något jag värdera annars...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#33 » 16:09:33, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående detta med gasolslang och acetylen så hittade jag följande
https://linde-stories.com/om-aga/

FRÅGA: Tjenare AGA. Jag har köpt en Gasolgrill och jag undrar om jag kan ta en acetylenslang 8mm jag har hemma och använda istället för en gasolslang 8mm.. Borde väl inte vara någon skillnad?
Mvh Adam


SVAR: Hej Adam, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap är den myndighet i Sverige som reglerar de krav som ställs vid hantering av brandfarlig vara som t.ex. gasol. När det gäller användning av slang för gasolapparater ställs allmänt krav på att slangen är lämplig för avsedd användning och har kortast möjliga längd normalt max 1,5 meter. Då gasolen är en oljeprodukt kan den ha ett aggressivt beteende på gummislang. Det är således viktigt att slangen är gjord av ett material som klarar gasolens egenskaper och det är tex inte bara slangens motståndskraft mot gastrycket som avgör lämpligheten på slangen.

För att visa att gasolslangen har korrekt sammansättning stämplas slangen med aktuell standard tex EN 559

Enligt Svenska myndighetsregler skall gasolslang i tillägg till europeiska krav klara användning under kalla väderförhållanden utan att bli spröd och spricka. Slangen skall därför ha en tryckt anvisning att den klarar minus 30 C . För att särskilja gasolslang från annan slang används orange signalfärg. Läs mer om hur du blir klar att använda din gasolapparat: http://gasklart.aga.se


Jag tolkar detta att en slang som är klassad som EN 559 = OK för gasol? Det finns flera slangar för oxy-acetylen som är EN 559 klassade.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#34 » 08:45:27, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte syreflaskan på 20 liter förra året så jag bör väl se till att få igång nån gas-setup fast jag har plasma nu, bra för lödnming och sånt också ju.

Jag tänkte påatt konvertera X-11 kittet till propan men då såg jag priserna, 80-100 euro för två munstycken!!!!! Herregud. Med sådana priser börjar jag fundera på att köra acetylen ändå, eller skita fullständigt i X-11 kittet och skaffa ett Harris kit av nåt slag. Lite rädd för acetylen är man och Aga verkar inte riktigt bry sig så mycket om att man ska kunna köra det med gasol. Harris verkar optimerat för gasol dock.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#35 » 11:58:55, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir en flerlågig brännare 500l/h för propan till X11 handtaget, så kan jag löda med det. Sen en Harris 142 kanske för gasskärning, ganska acceptabla priser på en ny sådan, 189€i Finland. Det är inte lika viktigt då jag har plasma dock, lödning/allmänt värmande är mera användbart för mig nu.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se