Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Gasskärning eller plasma...

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 14:07:15, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satt och funderade på vilken plasmaskärare jag skulle köpa förra veckan... Nu har det gått och metastaserat till att jag har börjat fundera om jag ska lägga pengarna i en plasmaskärare eller om jag ska få igång gasskärningsutrustningen som jag har.

Med tanke på min budget, ca 5-600 € och att det är lite svårt med begagnat också, så kan jag antingen köpa en Stahlwerk skärare från ebay, den skär upp till 25mm och bra också enligt de bilder jag såg på maskinisten av en användare.

Eller så tar jag ibruk en av mina X11 brännare och skaffar propanmunstycke till skärsatsen. Jag har ju redan gasol så jag behöver bara syre. Priset blir ungefär samma för alla delar och en syrgasflaska på 10-11L. Jag kan köpa en 11L @ 200bar bytesflaska för 349€, sen 50-60 euro att byta in. Det är ALbee så regulatorn är inbyggt. Bakslaggsskydd måste jag köpa separat så 100€ till. Då är vi på 450€ redan + nya munstycken + syreslang + kopplingar.

Fördel gasol. Ingen praktisk övre gräns på godstjocklek.
Fördel gasol. Inget kinatillverkar elektroniskt som kan gå sönder.
Fördel gasol. Kan hårdlöda också med detta.
Fördel gasol. Det blir mycket lättare att ta ibruk acetylen sen om jag vill.
Fördel gasol. Jag kan köpa en mindre plasmaskärare istället för en bautamaskin som klarar grova tjocklekar då jag har gas.
Nackdel gasol. Skär inte lika fint som varesig plasma eller acetylen. Och duger det till tunnplåt alls, dvs under 3mm?
Nackdel gasol. Går igenom mycket syrgas jämför med acetylen, blir väl en stående kostnad.

Fördel plasma. Behöver inga farliga gastuber, behöver bara el och tryckluft.
Fördel plasma. Allting är i ett paket och jag behöver bara köpa det vs. bygga och renovera eget kitt.
Fördel plasma. Inte begränsad till svartstål.
Fördel plasma. Klarar av tunnplåt och gör förmodligen finare skär på mindre tjocklekar med liten värmeutveckling.
Nackdel plasma. Om något går sönder kan jag inte fixa det själv, garanti 7 år men måste skickas till tyskland om något händer. Efter garantin går blir det en tråd på forumet om "min plasma är död - felsökning"...
Nackdel plasma. Klassad som max 25mm. Jag kan enkelt tänka på material i min verkstad som är tjockare än så och vissa har jag ingen praktisk metod att kapa dom med.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



toker

#2 » 14:23:26, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte skaffa acetylen tub direkt den tuben räcker bra mycket längre än vad syr tuben gör om du tänker använda den till att skära med. Kan man svetsa med gasol och syretub eller funkar det bara att skära med ? Jobbat som svetsare i 25 år men aldrig provat skära med gasol men vet att dom som skrotar gör det jämt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 14:29:34, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det för dyrt direkt, 500 euro till direkt att skaffa acetylentub och då blir det direktstopp. Det är orsaken jag sket i det 5 år sen och köpte en TIG/pinnsvets istället, för dyyyyyrt! Det blir att sprida ut inköpen över något decennium.

Man kan inte svetsa med gasol, men inte med plasma heller. Men jag har elsvets.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

toker

#4 » 14:37:36, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till tunn skärning är egentligen inte gasen bra heller det går oftast fortare med rondell för då slipper man slipning om det inte är saker som inte går att skära med rondell förstås typ hål eller så. Funkar det att värma saker med gasol och syre typ som med acetylen eller är det endast skärning som gäller jag använder min gas till en del värmning också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#5 » 14:52:49, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär funka lika bra att värma, bättre säger vissa:
https://www.wilhelmsen.com/marine-produ ... s-propane/

Heating
…is a different matter. To say propane gives off less heat it is not correct (plain wrong actually). Acetylene is hotter but gives off less heat. The majority of preheating is done with Oxygen / Propane. This is a fact. The available heat from propane is higher.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

kimmen

#6 » 14:54:09, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasol, används det i dag? Förr vad det skrotar som använde det, stora munstycken och pang på..inget finlir där..
Gasol går inte att svetsa med, på sin höjd värma och hårdlöda, har provat, och det är leksaker!

Nej, satsa på acetylen i stället för en plasma, då kan du svetsa också och det är förmodligen större precision att skära med acetylen, har ej provat skära med gasol, men mycket med acetylen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

DennisCA (trådstartaren)

#7 » 14:55:21, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasol används precis över allt hela tiden idag jo.

P.S. Se t.ex. Harris produkter.

P.P.S. jämförelse:
https://www.youtube.com/watch?v=mKyEMIqimBw

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

kimmen

#8 » 15:05:53, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Gasol används precis över allt hela tiden idag jo.

P.S. Se t.ex. Harris produkter.

P.P.S. jämförelse:
https://www.youtube.com/watch?v=mKyEMIqimBw


Då har tiden sprungit i från mig, inget som är ovanligt i mitt fall :smile:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 16:18:17, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill ju ha acetylen förr eller senare. Men det är för dyrt just nu med två flaskinköp. Men jag har redan gasolflaska, högtrycksregulator och slang.

Vi får se, det är ju liksom meningen jag ska ha en plasmaskärare, jag ska ha en gasskärningssetup, jag har gasol och jag ska ha acetylen. Frågan är väl mest i vilken ordning....
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#10 » 16:26:43, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra kommentar i videon jag länkade, han som skar med gasol var för nära. Man måste vara längre bort för den varmaste punkten i gasollågan är mkt längre än än vad den är i en acetylenlåga. Så han i videon hanterade gasolskäraren helt fel.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

kimmen

#11 » 17:06:47, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är mera svårstartat med gasol, man måste ju ha en nästan glödpunkt först, kan nog vara svårt med en liten gasolbrännare och stort gots man ska skära
Sen så tror jag det är lättare att skära bort en mutter med en liten mera koncentrerad låga, utan att värma för mycket omkring

Nä..Satsa på acetylen, den har aldrig svikit mig

Plasman som jag har är bra på att skära ut saker snabbt, kapa skäret på jordskopan till traktorn, göra hål, men jag tycker den är oduglig till att bara ta bort en mutter, bulten eller underliggande material följer med, med acetylen tar man i flesta fall bara muttern
Men det är kanske jag som inte provat skära med gasol

Sen så värmer man allt med skärbrännaren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

fretchi

#12 » 17:33:01, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ägnat ca 3 år av mitt liv med att skära plåt med gasol och plasma. Då i styrd maskin förvisso. Men även skurit för hand med gasol/syrgas också.

Inga problem att skära 100 mm tjock plåt med gasol. Inte tunnare plåt heller för den delen, men den är kinkigare med tryck och flöden än acetylen.
Med tanke på att du redan har mycket av grejerna och att en sådan brännare är mycket mer mångsidig än en plasma, så hade jag eldat gasol.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Towil

#13 » 17:38:41, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Combustion of acetylene with oxygen produces a flame of over 3,600 K (3,330 °C; 6,020 °F), releasing 11.8 kJ/g. Oxyacetylene is the hottest burning common fuel gas.[23] Acetylene is the third-hottest natural chemical flame after dicyanoacetylene's 5,260 K (4,990 °C; 9,010 °F) and cyanogen at 4,798 K (4,525 °C; 8,177 °F).

https://en.wikipedia.org/wiki/Acetylene
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

toker

#14 » 18:25:14, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag vill ju ha acetylen förr eller senare. Men det är för dyrt just nu med två flaskinköp. Men jag har redan gasolflaska, högtrycksregulator och slang.

Vi får se, det är ju liksom meningen jag ska ha en plasmaskärare, jag ska ha en gasskärningssetup, jag har gasol och jag ska ha acetylen. Frågan är väl mest i vilken ordning....

Plastma kan man klara sig utan om man har grejer för gas skärning tycker jag så länge man håller på med svart och kör man rostfritt bränner man kanten om man skär med luft i plastman.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#15 » 20:37:14, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du jagar priser så skriver jag min standardkommentar, trots att du bor långt bort. Ta en semestertur till Tyskland och köp två 50-literstuber. Billigare än att köpa 10-liters, och gasen får du på köpet. Titta i tråden "Dyr svetsgas" för både inspiration och råd. Där finns även min budget med rena siffror.
Har hört något om att finnar åkte till Estland och köpte gas, men jag kan blanda ihop sakerna... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se