Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Gasskärning eller plasma...

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

kimmen

#16 » 21:21:42, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp inte 5L tuber, dom är alltid tomma
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



DennisCA (trådstartaren)

#17 » 07:18:47, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror detta med att jaga gasflaskor över europa är lite falsk ekonomi. En semesterresa till varkendera land kostar enkelt mera än flaskan. Det går väl ibland om man kan beställa och inte blir lurad, ibland är dom där argonflaskorna på ebay från polen eller tyskland bara 150 bar fyllda. Måste se till man får 200 bar.

I Finland kan jag dock köpa 20 liters gasflaska för argon eller mison för 399€ och då ingår en regulator. Sen kan den fyllas lokalt tror jag av Woikoski, eller skickas tillbaka med matkahuolto (bussgods) till säljaren som också fyller. Fast med syre och acetylen går det inte med bussgods.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#18 » 08:38:38, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev Plasma nu då till att börja med. Köpte en Stahlwerk 70.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#19 » 10:02:31, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt plasma nu men jag vill fortsätta snacka skit om gas ändå. Har så många funderingar i skallen.

Det råkar nu vara så att i Finland kan man igen äga friköpta flaskor och det finns företag som fyller dom åt en. Alternativen är att hyra, eller bytesflaskor, där man byter flaskan, detta är väl vanligast för oss hobbyister nu. Problemet är det är bara 5 eller 10 liters flaskor man får via detta system.

Jag skulle hellre ha en 20 liters flaskor och funderar om det är värt det att äga en egen flaska nu då det är möjligt pånytt... Tidigare har ju detta varit uteslutet då under AGAs monopol tid så gick det inte att ha friköpta flaskor, bara hyra eller typ 5l. Monopolet slogs ju sönder av Albee och Woikoski med sina 5/10l bytesflaskor i Finland och nu har alla tre leverantörer samma typ av bytessystem.

Och nu finns det i Brahestad en leverantör som säljer 20l flaskor (399€ för 20l mison med regulator t.ex.) åt en och jag läser att woikoski fyller köpesflaskor åt en så jag borde kunna fylla dom i Vasa... Woikoski säljer även flaskor säger dom, nya och begagnade.
http://www.woikoski.fi/sv/privatpersone ... h-fyllning

Börjar låta intressant med ägarflaska... Enda nackdelarna jag ser är att man måste vänta på fyllningen, kan ta ett tag. Och ägarflaskan måste inspekteras vart 10e år och det är typ 300€.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

toker

#20 » 14:35:17, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket håller du till i verkstan jag har 5 liters till gassvetsen och dom räcker ju inte länge om man skär mycket men hur mycket kommer du använda dom ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#21 » 15:03:25, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är svårt att säga hur mycket den blir använd eller ej nu då jag har köpt en plasma, men den har säkert nytta bortåm skärandet, värmebehandling, hårdlödning.

Men oavsett jag är ganska säker skippar 5 liters flaskor, dom är alldeles för små tycker jag, Minsta värt att köpa är nog 10/11 liters bytesflaskorna. Man borde väl försöka räkna på det, ska man ha ägarflaska så man borde ju nyttja det såpass man hinner fylla flaskorna några gånger på ett decennium innan det ska besiktigas igen....

Jag är nog i verkstan så ofta jag orkar, flera ggr i veckan, nästan hela tiden på sommaren, inte lika ofta på vintern, men det varierar ju vad jag gör också.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

magloman

#22 » 15:52:43, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 10/11 flaskor till min gassvets. Jag skär o värmer lite då o då men fyller bara syre en gång om året kanske. Acetylen vartannat år.

Får man plasma o skära det tunnare med så går det ju ännu mindre. Du kan ju börja med såna flaskor känns dom små kan du ju byta senare. Friköpta flaskor är lättsålda. Annars kan man ju ha två syre. Alltid en nyfylld.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#23 » 16:40:39, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att de fyller samma flaska? Här i sverige är det i alla fall bytessystem. Lämna in din gamla och få en ny full direkt.

Fyllningen brukar inte bli så mycket dyrare med en större flaska så det är klart värt det i det långa loppet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

DennisCA (trådstartaren)

#24 » 05:39:50, 12-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står på Woikoskis sidor att du kan köpa nya eller begagande ägarflaskor av dom men dom fyller även din egen flaska åt dig. Så det låter som gama goda tiderna igen innan AGA utnyttjade sitt monopol till fullo.

Är det nån som vet något om WHC Gas Equipment, dom verkar tillverka kloner av X11 och X21 samt slangar och andra tillbehör, men till lägre pris än AGA/Elga. Dom har fem meter 5mm dubbelslang för 335kr, vilket låter helt resonabelt då agas är typ 1500kr>, men då har jag inte sett dom i person, kanske det är något kinagrejs och kablarna är styva som en frusen orm.

p.s.
Fick erbjudande på 700€ för 20l acetylen och 20l syrgas, 350 flaskan, friköpta flaskor alltså. Känns som ett bra pris men jag har inte nu några planer på att köpa och det känns som lite stort att börja med.

p.p.s. påfyllningspriser i Vasa ink. moms
Syre 20l 66,25
Aset 20l 146,90
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#25 » 15:36:43, 12-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör själv med X11 Air liquid 5L , mest för att jag hade turen att få ett set, men det svider ändå när det är dags att fylla.
Men det är guld värt att kunna värma loss saker så jag skulle definitivt välja gas före plasma
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#26 » 22:21:43, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blir väl nog nån sorts gas kit sen ändå. Jag tänker jag ska prova skrapa ihop pengarna till en syrgasflaska och köra med gasol till att börja med. Sen kanske det blir acetylen. Mitt intresse är dock huvudsakligen skärning och ju mer jag läser om folks erfarenheter som gasskär till yrkes m.m. så listar dom fördelar med gasol.

Uppenbarligen är det lättare att kapa nära innerkant och dylikt med gasol, vid ascetylen löper man högre risk för baktändning då, det "poppar" till.
Lågan hoppar inte från en bit till en annan lika lätt så det är lättare att skära bort delar utan att röra den del man vill ha oskadd.
Skärkvalitén påstås vara densamma men man måste lära sig använda skärbrännaren annorlunda uppenbarligen, gasolens varmaste punkt är mkt längre ut.

Så jag undrar om acetylen är värt det eller ej om man inte vill gassvetsa.

Jänkare talar om T-klassade slangar, något lokalt klassificeringssystem, men det är en slang som ska klara både acetylen och gasol. Här måste man ha separata slangar ser det ut som. Har vi inget liknande?

Finns det tabeller för skärning med gasol eller används samma tryck?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

fretchi

#27 » 23:46:10, 13-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars är ju petrogen ett alternativ. Alltså bensin-oxygen-skärning.

Min erfarenhet av det är:
Lite klabbigare att tända, ungefär samma skärkvalitet som acetylen om man tar det försiktigt, och en j*vla massa åka om man monterar på det stora munstycket :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Mattias Petterson

#28 » 07:38:34, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med gasol är ju den klumpiga gasflaska som inte passar på gasvagnen
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#29 » 08:08:43, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju ganska irriterande för även om jag inte tänkt dom ska vara mobila så vill jag flytta dom runt i verkstan och utanför där jag förmodligen kommer göra allt skärande. Får väl bygga en egen kärra eller skaffa acetylenflaska, men där jag står just nu ser jag liksom inga fördelar med acetylen för mina syften. Vissa säger t.om. dom får bättre snitt med propan än med acetylen. Svårt för mig att säga.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#30 » 08:20:33, 14-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns speciella kärror för gasol + syrgas. Jag har en och har sett minst en till.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se