Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Köpa materialkap/bandsåg Vilken?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

Rockstone (trådstartaren)

#1 » 19:17:15, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag skulle vilja ha en bandsåg för järn.
Finns ju både med och utan kylning.......Varför?
Finns det någon säker modell som håller i 100 år, typ som en Arboga pelarborr.
Rockstone
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:08, 21-08-2016
Sverige



magloman

#2 » 19:31:44, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med kylning håller banden mycket längre och man kan även kapa fortare.

Ja det finns hållbara sågar. Men de kostar. En garagesåg av godaste kvalité börjar nog på 25.000 och en kina från 3000 kanske. Kommer nog förslag på bra grejer snart
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#3 » 10:22:00, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan köpte vi en sådan här, från en verktygsbuss. Var den är tillverkad har jag inte lyckats lura ut, gubbgissar på Italien .

Bild
Här har jag ett rektangulärt rör 127x76x6 . Kapar rakt och bra.
Bild
Den här maskinen väger 21kg, man tar med sig kapen till arbetsstället. Den har ingen kylning vilket jag inte saknar när man kör tunnväggigt. På röret ovan tror jag inte att det gått fortare med vinkelslipen.
Så för oss är den perfekt. Kapar man mycket grövre så är en kraftigare maskin med kylning att föredra.
Den där har funkat för oss.
Vad du vill ha beror lite på vad ska du göra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Toost

#4 » 16:39:19, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Görans såg ser ut som en Femi

https://www.femi.it/en/femi/linea-tagli ... portatili/

De finns nog / har nog funnits som både Italientillverkade och gjorda i Kina.
jag har en Femi 782XL som dessvärre inte sågar rakt ( i vertikalled) jag har inte lyckats begripa varför ännu.
Min 782 är tillverkad i Kina.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#5 » 12:13:57, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte heller någon expert på bandsågar men jag har två stycken och har fått några (kanske felaktiga) tankar om ämnet.
Den mindre ser ganska lik ut denna, såld av Schuart maskin:
Bild

Den större är en Pedrazzoli som finns en tråd om här :
Bild

Min mindre såg har kylvätskepump som bara sprutar ut på bandet före sågstycket, men den har en roterande stålborste som går mot bandet efter sågstycket. Detta saknar den större. Jag tolkar detta som att man vill få bort alla spån från bandet så de inte går med in till drivhjulet och förstör detta. Den större sågen har kylvätska som sprutar ut på bandet både innan och efter sågstycket, så där spolas spånen bort. Gissar att enklare sågar inte har någon form av spånrensning alls av bandet.

Kylningens vara eller icke vara. Visst är det kladdigt med kylvätska, men med tanke på vad banden kostar, troligen mindre slitage på drivhjul och bättre sågresultat så kommer jag troligen att använda det i de flesta fall.

En sak som de enklare sågarna förlorar på är geringsfunktionen. På min lilla såg vrider man skruvstyckets båda plattor. Dels är det tre muttrar man ska lossa och spänna fast för att ändra vinkel, men den största nackdelen är att om man ändrar vinkel så kommer hela biten man har i sågen att vridas så det tar mycket större plats om man inte vrider hela sågen samtidigt. Detta gör inte så mycket om man bara har småbitar, men har man en sexmetersbit i sågen blir det riktigt meckigt.

Nästa sak att tänka på (egentligen allra viktigast) är om sågen sågar rakt. Nu behöver inte en enklare såg per automatik vara dålig, båda mina sågar så bra jag kan önska, men det finns flera som har problem med framför allt de mindre sågarna.

En sak att fundera över är hur sänkningen sköts. Enkla sågar får du dra ner själv, lite bättre (som min lilla) har en dämpad hydraulkolv. Du lyfter sågen för hand, men när du öppnar en kran så sänks sågen sakta ner av sin egen tyngd. På min större så sköts både höj och sänk med hydraulik. Det sitter en amperemeter som visar hur tungt motorn går samt en ventil där man reglerar sänkhastigheten.
Höjningen kunde jag klarat av för hand även om det är trevligt att ha automatisk, men ju bättre kontroll på sänkningen desto bättre sågresultat och längre livslängd på banden.

Givetvis så tar mindre sågar mindre storlek på sågstyckena också, men det är ju ganska uppenbart. Däremot bör man tänka på att en mindre såg också är vekare. Jag var ganska försiktig när jag la upp tyngre saker på min lilla såg. Man behöver också bättre stöd tidigare eftersom mindre maskiner väger mindre och tippar lättare.

Jag har letat efter kvalitétsmaskin ganska länge, men jag är mycket glad över Pedrazzolin jag fick tag på. Visst är det en del pengar i en sådan, men troligen kommer den att fungera för mig resten av mitt liv, och varje gång man använder den blir man glad över att ha en stabil och bra såg. Så valet att köpa var alltså lätt när jag väl fick chansen. :mrgreen:
De tre kriterier jag hade var vridbar sågbygel (så alltid materialet ligger i samma riktning), lagom stor och tung maskin samt bra kontroll på sänkhastigheten.

Lite spridda tankar från mig. Är det något specifikt du undrar så bara fråga.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO

#6 » 12:55:23, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka dimensioner behöver den kapa?
Jag har en lite Femi (liknande den ovan) och den väger typ 7-8kg och klarar kanske 100x100. Skitsmidig då den är så enkel att flytta.
Kapar ok men inte jätterakt. Det är i viss mån en justeringsfråga. En klingkap är bäst på det.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se