Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkärning/figurskärning

Plasma. Vad har ni för några plasma skärare.

768 inlägg • Sida 38 av 52
Diskutera skärningsteknik som laserskärning, vattenskärning, plasmaskärning, gasskärning osv här

Stridis2

#556 » 18:43:49, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där gasskärmaskinen är ingenting för dig att ha. Jag kan ta hand om den kostnadsfritt, bara för att jag är så snäll... :djaevul:
Skämt å sido, jag är både avundsjuk och nyfiken. Skulle vilja ha en styrd plasma själv. Funderade till och med på att asa hem en begagnad laserskärmaskin och använda chassit, men det blev för stort så (tack och lov) så släppte jag den idén...
Ska du bara använda gas eller har du tänkt konvertera den för plasma också? Kan man mata in DXF-filer i datorn eller måste man programmera denna "för hand"?
Gör gärna en liten projekttråd om maskinen. Kan kanske vara tillräcklig inspiration för någon av oss andra drömmare så vi gör slag i saken... :vissla:

Var får man tag i en sådan liten söt maskin? Jag har kollat lite då och då på Blocket, men de gånger jag har tittat har jag inte sett något lämpligt objekt i rätt prisklass. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Turbodiesel

#557 » 19:10:07, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jobbet fick vi filer från kontorsfolket i en äldre typ av minneskort (SRAM?), det går även att lagra egna program på kortet genom maskinterminalen. Jag vet inte hur konverteringen såg ut på kontorssidan, men jag kan fråga vid tillfälle. Jag vet inte hur maskinen vill ha filerna, men troligen som ren maskinkod då det inte är speciellt mycket datorkraft i den.

De nyare (omnimat)maskinerna vi hade var (i alla fall vad det såg ut som) uppbyggda av en vanlig dator, så de klarar nog betydligt mer själva. Jag körde dock mest den här lilla, och en lite större av samma modell med sex brännare. Och det fanns inte mycket tid för experiment, särskilt inte i de större och nyare maskinerna.

Mina egna program gick i alla fall bra att konvertera baklänges, så att det gick att få en snygg ritning på prylarna. Där syns även alla räknefel på radier och liknande :snow:

Vi var bara två stycken som hjälpligt kunde programmera maskinerna manuellt, och det var inget som krävdes, eller för den delen uppmuntrades. Dock var det praktiskt att inte behöva fjäska för ritarna om man behövde några enklare bitar själv :mrgreen:

Gasen är ju enkel att komma igång med, behöver skaffa munstycken, backslagsskydd och några kranar, och en skvätt gasol.. Plasma kan det bli i ett senare skede, men det är mest svartplåt som är aktuellt.

Jag har en hel del gamla program till egna bitar sparade på papper, det gäller bara att komma in i det igen..

Hur man får tag i en till maskin kan jag inte svara på, men man får hålla sig framme när det städas på industrierna, och inte tveka många sekunder när erbjudandet kommer :grin: Den här var nog värd en bra slant när den plockades ned, men sen stod den några år under ett skärmtak och började se rutten ut. Och på den vägen är det..

Maskiner med ljusbord är ju till salu ganska ofta, i alla fall på industriauktioner, men jag vet inte hur användbara de är. Men det måste ju vara en fördel att börja med en sådan stomme, istället för att bygga helt från början?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenrikB

#558 » 16:43:55, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla där ute!

Är det någon som testat denna plasmaskärare eller vet nogot om märket?
Specen och priset är vad jag tror ganska bra.
Den heter S-cutter och ska enlig annonsen va från Stamos Tyskland, är det en om märk Kina maskin?

http://www.ebay.co.uk/itm/PLASMA-CUTTER ... SwhzJZsRYu

Mvh Henrik
HenrikB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:31:48, 20-05-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Gilson 16hk

Kotten

#559 » 19:05:51, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå Maskinister! :grin:
Jag har funderat ett tag på att köpa en plasmaskärare men tänkt att det skulle ruinera mig smått, men nu har jag fått en deal för en komplett ny Juba Cut-100 för 6300kr, frakt ingår. Detta är en väldigt frestande deal, men är det något jag borde tänka på? Enligt säljaren och vad jag har hittat så verkar de vara ganska bra och definitivt prisvärda. Har väl inte så mycket att skära men det blir mer om jag köper en, ska klara upp till 30+mm grovskuret och ca 15 med precision om man lär sig köra den bra, detta verkar definitivt bra nog för mig.
Måste medge att jag inte har läst igenom hela denna tråden innan jag kommenterar, men jag har sett att denna maskin nämnts innan.
Tack för hjälp! Mvh Kotten

EDIT
Företaget verkade väldigt oseriöst då de vägrade göra en kreditupplysning och istället hävdade att betalning måste ske innan något skickas, så mina pengar skickas inte till dem!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

AN

#560 » 23:45:40, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:någon som har en sparcon 9 och kan säga något om dem ?


Har du en Sparcon 9?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Trixshooter

#561 » 12:00:44, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hysteriskt roligt med plasmaskärare, kan inte fatta att jag väntade så länge :) Sitter på en Gys 31FV, skär mest tunnare och det öppnar verkligen många dörrar som var stängda förr. Grejar mest med konstnärliga spektakel och det är kul hur man rentav kan "måla" i metall-ark - kan fanken inte sluta greja på med underverket. :))
Går faktiskt i funderingar på att byta upp mig till en töcken Rolls Royce modell dvs en Hypertherm men prislappen är ju lite annorlunders...
Hmm kanske skulle kränga den här och greja grundplåten *tänk så de knaaakar* Kanske borde lägga upp en annons här på köpåsälj...

Intressekoll, nån som är intresserad av en Gys 31FV med tillbehör? :)

Finns i Piteå, pedantskött nåt helt crazy kartong finns till och med kvar i perfekt pedantskött skick den med. Gode ny dessutom, mindre än 2 år gammal tror jag minsann. Finns det månne nåt intresse?

Om jag domnar av och glömmer kolla PM så kan ni ju typ maila mig helturflippad@gmail.com (Skitbra mailadress att visa hur seriös man är, eller hur? :)
Pitepalt som sagt, hämtas helst på plats isåf

2 personer gillar det här inlägget.
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

Stridis2

#562 » 15:02:27, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du om konstnärligt så borde du gå över på styrd plasma (eller laser... :vissla: ). Då kan man göra precis hur mycket roligt som helst. Några av mina enklare verk. Som synes så gillar jag text:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Trixshooter

#563 » 23:45:11, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt, men du kör asså laser som Blixt Gordon då typ?
Nu när du rekommenderar så följer den obligatoriska frågan... vad kostar kalaset? (Laser + styrbord & babord dvs vad man nu behöver för att köra igång)
Trixshooter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:18:44, 07-01-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Metabo flathead vinkelslip

Önskelistan... detta vill jag ha
Tig o en höstack volfram, helst Kemppis deluxe Evo Puls Tig
Plasma Hypertherm Air 1-fas
Rakslip Metabo 710 plus å hela dormersortimentet rundfilar
Kärcher 6 Premium (kanske jag kan andas i låne-garagen)
Kompressor (Senco Aerfast AC33024 24L)
Batteridremmel 8200 platinum
Metabo batteridriven borrmaskin/skruvdragare
Metabo 150mm 180mm å 230mm vinkelslafsare å en massa scotchbrite flapdiscosar
GE MIG VERKTYYYYYYYYYG!!!
Hmm bäst å köpa en trisslott... :/

Rubert

#564 » 06:21:23, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygga arbeten. Om det i skurit i metall så är väl gjort på lite värre grejor än en kinesisk C2O laser.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Stridis2

#565 » 21:10:32, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert: Det är ingen Kinalaser, det är en Svensk-Tysk (har jag för mig). Rofin laserkällor tillverkas i Tyskland men kompetensen kommer från ett svenskt företag de köpt upp.
Materialen är (om minnet inte sviker mig) Skoplåsskylten 0,8 mm aluminium, fjärrkontrollskylten 1 mm RF, Queen of eferything 0,8 mm RF, Air tools 2 mm svartplåt och övrigt 1,5 mm svartplåt.

Trixshooter: Maskinen behöver faktiskt inte vara speciellt dyr. För en sju, åtta år sedan så var det på G att jag hade kunnat en 1,5 kW maskin gratis, bara jag plockade ut den från företaget. Nu blev det inte så, utan maskinen stod kvar ett antal år innan den såldes för 15.000 kr. Men då satt det bl.a. en ny kapacitiv sensor i maskinen (en liten reservdel som lätt ryms i handen och kostar 20.000).
I vilket fall som, första rundan när jag var intresserad så räknade jag lite på det hela. Maskinen i sig själv drog 28A, så det var ju inte så farligt, men laserkällan drog ytterligare 50A. :uupps: Till detta behövdes även ganska mycket tryckluft, stor mängd syrgas och kvävgas, eventuellt även lite andra skärgaser som t.ex. helium beroende på vad man skulle skära, med vilken metod och vilket slutresultat man önskade. Själva laserkällan behövde också en specialgas, men där var det inte så stora volymer som gick åt. Till sist så behövdes en ganska stor lokal som var konstant uppvärmd i en hyfsat jämn temperatur.
Kort sagt, det är ganska dyrt att ha kringarrangemangen till en laser så det är knappast något man som privatist har hemma och använder en gång i månaden för att det är kul. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Rubert

#566 » 05:52:01, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laserskärning av metall tycks inte vara något för hemmpulare.
CO2 lasrar som kan användas för att skära/gravera vissa organiska material (tex akrylplast, plywod, papper, läder)är mera realistiska för hemmabruk.
Just nu håller jag på att byta styrsystem på en gammal CO2 industrilaser.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Henrik K (trådstartaren)

#567 » 19:18:25, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag startade den här tråden för jag vet inte hur länge sen tillbaka det är nu...
Men i alla fall nu till slut så har jag köpt mig en plasmaskärare. Det blev en i mitt tycke riktigt bra maskin en Hypertherm Powermax 85:a:)

Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#568 » 19:46:11, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drygt nio års funderande... Ja, det är rätt, man ska inte ta några förhastade beslut. :mrgreen:

Kul du har hittat en, rackarns användbara maskiner. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Berserken

#569 » 19:47:21, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska vara riktigt bra :thummar:
Berserken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:46, 25-12-2017
Ort: Sjöbo
Sverige

Henrik K (trådstartaren)

#570 » 19:50:00, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på 105 men sen har vi inte så högt säkrat på gården så hade inte kunnat nyttjat den fullt.
Sen hittade jag denna 85:an ca 6 månader gammal för 24000kr Så då slog jag till. Fick med lite slitdelar för 1000kr inkluderat.
Ja gisses jag såg det. 9 år sedan jag startade tråden!!
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skärning/figurskärning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se