Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Göra rent gammal svarv

510 inlägg • Sida 5 av 34
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

madmagnus

#61 » 18:55:06, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:Kan det vara så att den silverfärgade grundfärgen lyser igenom och därför gör den gröna färgen så ljus? Färgen det ska vara ser annorlunda ut i burken samt på färgkortet jag fick med.


Troligen blir färgen mörkare när du målar fler varv, jag målade två strykningar på samtliga delar till min ryss-svarv. vissa utsatta ställen målades 5 varv.
Det är riktigt svårt att välja rätt nyans efter ett litet färgkort, hur ser det ut om du håller kortet mot färgen du målat på svarven?
Färgen du valt ser lite ut som "öststats"grön men det kanske ser annorlunda ut i verkligheten. Hursomhelst blir det snyggt!
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341



steffeb (trådstartaren)

#62 » 20:14:29, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker man på RAL 6011 på google/bilder finns det många maskier med den färgen. Den är nog lite öststats-grön som du säger. Tror det blir fint om man får till rätt kulör. Ska strax ut och dra på andra strykningen. :)

Ska försöka hitta på någon röd/orange färg att måla insidan på tråget samt rännan "under dubbdockan" med.

Gubben jag köpte svarven av kommer och kikar på gejdrarna samt lite annat i helgen. Väldigt trevlig, kunnig och hjälpsam herre. :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#63 » 20:55:31, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inte långt ifrån tårarna när jag öppnade fredagens post. I lådan låg en manual till min svarv i ett otroligt skick! TACK så MYCKET! :)
Jag ska naturligtvis göra en bra kopia på den och lägga upp på forumet!

Igår köpte jag stålbitar att ställa svarven på. Fredrik Ahlgren heter leverantören, håller på med gasskärning ett stenkast därifrån jag bor. Skär upp till 300mm! Det gick tydligen bra att köpa svarv/fräsämnen av honom, bra att veta! :)

En Jim Lundberg (Classic motor) garagediskmaskin har knåpats ihop, där kör jag alla smådetaljer som ska tvättas till svarven. Det var lite lurigt att få den att fungera. Först kopplade jag bara ihop avloppsslangen med invattenslangen, det fungerade ej. Sedan satte jag en dunk uppepå maskinen där jag lät avloppsvattnet samlas innan det rann tillbaks i maskinen via invattenslangen, det fungerade ej då det gick för sakta. Maskinen stänges av med felkod. Efter det gjorde jag hål direkt i diskutrymmet samt pluggade invattenslangen, det fungerade tills smuts täppte igen slangen. En nylonstrumpa buntbandad runt avloppsslangen direkt i dunken löste det problemet, så nu är det bara att diska! :)

Nu kör jag bara med ett gäng maskindisktabletter, funkar hyfsat. Enligt Jim Lundberg ska ett medel som heter "Strovels Process AL" vara helt perfekt då det fungerar både till aluminium och magnesium utan att fräta sönder materialet! Det ska införskaffas.
Bild
Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz

#64 » 11:48:59, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott!
Har man inte hjärnan med sig får man slita, haha.. :grin:
Låg utslagen med feber i början på veckan, så jag kunde inte skicka den då. I onsdags kändes det såpass att jag kunde ge mig ut och åka. Och kylen var tom, så det var dags att handla ändå. Bor inte så centralt, så det är en mil till ICA Nära. På vägen hem inser jag att jag har glömt att köpa kuvert! Det som ändå står överst på listan... :ohnej:
Vänder, köper kuvert. Kommer hem, ritar på adress och åker till min närmaste gula låda någon km bort. Då är den för liten! Ett vanligt böjligt A4 hade nog gått att knöla i, men här var det tvärstopp. Får åka tillbaka till mitt ICA Nära igen och lägga på det där... :svettas:

Jag ska naturligtvis göra en bra kopia på den och lägga upp på forumet!

Det där tänkte jag föreslå, men det har du redan tänkt på, bra! :thummar:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#65 » 15:31:36, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ja ibland blir det bara fel. :)

Samma skit här med feber/förkylning. Får allt bli frisk tills imorgon bitti så det blir några Hardox-rör tillverkade på jobbet. :)

Stoppade i några maskindisktabletter till i diskmaskinen, nu lossnar den gamla färgen på delarna. Börjar bli lagom. :)

Gjorde rent de gamla bultarna för invägningen av svarven. De var såklart för korta märkte jag när de monterades tillbaks, FAN! Bara motgångar...

8st 3/4-10 UNC 4" långa helgängade bultar måste införskaffas. Hade jag haft en svarv hade man ju kunnat tillverka själv.... ;) Ska eventuellt finnas att köpa på Borlänge motorrenovering, åker förbi där imorgon.

1 person gillar det här inlägget.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb (trådstartaren)

#66 » 23:36:41, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite manualuppdatering:

Försökte mig på att göra en så bra fotografering av manualen det gick med systemkameran, det blev inte bra alls...

Kollade lite noggrannare på manualen och upptäckte att den endast var ihopsatt av lösa blad med ett snöre knutet på utsidan av boken. Perfekt!
Pillade försiktigt upp knutarna på snören och har nu en bunt lösa blad som jag kan köra i en svärfars proffsiga A3-scanner.

Att man kan gå igång så på en hög papper! :)




Bild

1 person gillar det här inlägget.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#67 » 12:41:35, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående bult, kommer du till gävle någe?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

InläggDetta inlägg har raderats av Holger den 12:57:26, 04-03-2014.

steffeb (trådstartaren)

#69 » 13:44:09, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart hamnar manualen i downloads! :)

Fel av mig angående bultarna. Det är nog inte UNC. BSW ska det vara. Svårt för en amatör att ha koll på allt. :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#70 » 14:18:06, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#71 » 07:24:12, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

steffeb skrev:....Fel av mig angående bultarna. Det är nog inte UNC. BSW ska det vara....


Kan du ta UNC istället ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

steffeb (trådstartaren)

#72 » 10:55:42, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan kanske funka. Enda skillnaden är väl 5° på gängen?

Vad har du för storlek?

Har eventuellt hittat BSW i lämplig storlek, ska kolla upp det först. :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#73 » 17:59:03, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för storlek på bulten säger han som vet måttet...antar att den fråga ska ja ställa till dei å du svarar med måtte ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gustavors

#74 » 18:35:18, 05-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad har du för storlek på bulten säger han som vet måttet...antar att den fråga ska ja ställa till dei å du svarar med måtte ?



En bult? Med gängor? Jag tillåter mig att vara skeptisk! :lmao:

I övrigt en mycket trevlig tråd, All heder!

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

steffeb (trådstartaren)

#75 » 01:09:14, 06-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad har du för storlek på bulten säger han som vet måttet...antar att den fråga ska ja ställa till dei å du svarar med måtte ?


4" skrev jag tidigare , men 90mm räcker. Helgängat. :)

/Stefan
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se