Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Olja till högtryckstvätt?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Michael Meier

#16 » 21:08:40, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, inge intressant då heller tydligen.

Minst tre modeller pump som jag tittade på angående din fråga om vilken typ av olja.

Kan bara reflektera, två modeller med ordinär vevaxel, inga lösa lager utan godslagrat eller insmält.. vevaxeln lär vara ythärdad och vevstaken utbytesdel då.
Vinkelkontaktlager (finns inget direkt behov av radiallagring) och glidlager samt vanliga packboxar.

Och den tredje typen med snedställd swashplate som har ett reellt behov av axiallagring, inga rödmetaller på drivsidan som jag lade märke till.

Motorsmörjolja är väl å ta i, hydraulolja finns det inget behov för heller, växellådsolja är betydligt mer kompetent för jobbet.

All smörjande olja som tar sei in i vevstakslagringen medans vevaxeln roterar 1400rpm är duglig.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



johan5588@hotmail.com

#17 » 21:31:23, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Nä, inge intressant då heller tydligen.

Minst tre modeller pump som jag tittade på angående din fråga om vilken typ av olja.

Kan bara reflektera, två modeller med ordinär vevaxel, inga lösa lager utan godslagrat eller insmält.. vevaxeln lär vara ythärdad och vevstaken utbytesdel då.
Vinkelkontaktlager (finns inget direkt behov av radiallagring) och glidlager samt vanliga packboxar.

Och den tredje typen med snedställd swashplate som har ett reellt behov av axiallagring, inga rödmetaller på drivsidan som jag lade märke till.

Motorsmörjolja är väl å ta i, hydraulolja finns det inget behov för heller, växellådsolja är betydligt mer kompetent för jobbet.

All smörjande olja som tar sei in i vevstakslagringen medans vevaxeln roterar 1400rpm är duglig.


Tack för utförligt svar, låter som att den inte kräver någon märkvärdig olja
Jag tänkte nog hälla i denna
https://www.swedol.se/t1000-10w-30pg-1007933.html
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Michael Meier

#18 » 08:56:45, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med oljor beror lite på hur vi tänker på detaljer, många tänker "skär den inte ihop inom 100 h är det bra"

och sedan, "Jag skulle använda denna oljetyp" som blir "någon rekommenderade denna olja" till ""det ska vara denna olja"

:)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#19 » 10:07:53, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
jag har också blivit med eurocleantvätt en H3813
undra bara vad som är skillnaden
i PDF n ovan kan man ju uttyda att första trean kan vara trefas och ettan enfas.
men vad betyder fem och i mitt fall 8? båda tvättarna i PDF har ju en femma dom andra siffra men ena är 3 kw och den andra 1,8kw.
13 tolkar jag som att vara 13 som i pump modell 1300..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#20 » 21:20:17, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

H-modellerna: tredje (och fjärde) siffran minutliter ?
HX-modellerna: första och andra siffran minutliter ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se