Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Ultraljudstvätt... Handhavande

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

ja-bond77

#31 » 18:17:03, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En högtryckstvätt med munstycke som producerar ultraljud och med litet vattenbehov, kan det vara nåt? Finns det till salu nånstans?

http://www.nilehnteknik.se/?p=16318
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



robertberg

#32 » 01:20:29, 17-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det köpläge på en tvätt från Kjell & Co?
Eller har det kommit bättre (billiga) tvättar till oss hobbyrengörare?
robertberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:33:40, 19-11-2006
Ort: Kalmar/Karlskrona
Sverige

Tagew

#33 » 20:26:35, 18-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har köpt en på ebay från Kina, den har 5 lit behållare och kostar mera än den som Kjell & Co har.
Jag har inte hunnit testa den så mycket ännu tyvärr, bara glasögon o dyl med vatten och lite diskmedel. Detta funkade helt ok i alla fall.
Den har dessutom inbyggd värme och längre körtid, tror den går upp till en timme. Står på specen för denna 30 min, men jag har kört min i 45 min så om det är fel i denna spec eller om det skiljer lite på modell vet jag inte.
Surfar runt lite för att hitta tips på lämpliga tvättmedel.
Kinatvätten
Denna modell var det, är inte 100 på att det var denna säljare men den levererades fraktfritt till med posten och det funkade helt ok att köpa därifrån.
Om någon är intresserad av samma säljare som jag köpte från så får ni skicka pm så kollar jag upp detta med mitt ebay-konto.

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

jnse78

#34 » 12:52:09, 19-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har koll på vilken frekvens i en ultraljudstvätt som är bäst, om man ska ha den för att tvätta motordelar/förgasare?
Har sett att det brukar vara olika frekvenser i olika tvättar iaf, vad slår "hårdast" bort skit? (om man inte räknar med hur många watt den är på)
jnse78
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:17, 10-10-2011
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Blom 1

#35 » 22:17:46, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

funderar på att köpa en u-tvätt men är det ngn som har provat att rengöra detaljerna i färgsprutan? För det verkar ju (även om det inte rekommenderas) gå att använda lacknafta eller dylikt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Henric Johansson

#36 » 22:23:12, 07-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar fint om det är rostfri balja i tvätten. De billigaste tvättarna brukar ha plastbalja.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

ASJ

#37 » 18:23:30, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en ganska stor (35 liter) UL-tvätt på jobbet. Jag och en annan motorintresserad kollega har tvättat massor av grejor genom tiderna. Topplock, motorblock, förgasare etc. Vi har bara använt varmvatten (vår tvätt har inbyggd värme) på ca 60 grader + vanligt vittvättmedel. Det har fungerat mycket bra. Vi kör oftast en hel arbetsdag (8 timmar) med ett par vattenbyten under dagen. Efter tvätt och sköljning tar man tryckluft för att torka torrt.

Ett par grejor som verkligen funkat extra bra att tvätta är oljiga bromsbackar som blir "torra" igen och igenkorkade insprutningsrör till Eberspächer motorvärmare.

Om man hade råd och tur så skulle jag vilja ha en 50 liters så man få ner hela topplock i ett svep. Det säljs stora begagnade UL-tvättar på tyska ebay ibland. Jag spanar...

Mr ASJ
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ejedepalm

#38 » 01:18:51, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slänger in lite egna ul tvätt erfarenheter, brorsan köpte en rätt stor ifrån kina. Tror han betalade 6000 för den samma modell (fast med ny märkning och ”kvalitetssäkrad”) kostade då runt 20000. Vi har kört ihjäl den en gång, en transistor som brann upp… Men med lite löda så blev det fart på den igen. Lite halv risig kvalitet på elektroniken men allt finns ju att få tag på… Man får ner ett topplock ifrån en Volvo 4:a utan problem och den är rätt kraftig tror den är på runt 1100W i ren ul effekt och sedan värme på 2000W.

Vi har kört med vatten och diskmedel (handdisk) nu mera utan färg och parfym ;), härligt med topplock som luktar äpplen. Och det blir kanon bra. Själva grejen med en UL tvätt är att se till att förstöra eller minska ytspänningen i vatten så att kavitation lättare uppstår (d.v.s. små bubblor som imploderar och skapar värme samt slår loss smutspartiklarna ifrån det som tvättas) det fixar vanligt handdisk medel ganska bra det finns ju en massa special produkter som troligtvis är bättre men man får helt enkelt köra lite längre med handdisk. Ställer mej lite frågande till om man ska använda brandfarliga vätskor…? Det blir en hel del värme, slår man i kallvatten så efter ca 20min så känns det hett (enbart ul effekt).

Har gjort lite experiment med avfettning och målarsoda men avfettningen verkade ”flotta” ner ytan så att det tog längre tid och målarsoda gillar inte alu… Jag brukar grov rengöra prylarna först med avfettning sedan spolar jag av dem och därefter blir det ul tvätten. Ett annat tipps är att om du kör något i t.ex. 30 min efter 15 kan du ta upp det och spola av det (det brukar rinna av en hel del) och sedan kör du resterande 15 och spolar på nytt, ge tvätten lite hjälp på traven.

Vi tänkte bygga en större hittade en stor rostfri behållare typ ”storköksgryta” och det går att köpa elektronik och transducers rätt billigt och koppla själv.
Just ja jag använder alltid hörselskydd, vet inte om det hjälper men ljudet är ”kännbart” utan. Tror inte kina grejorna är helt säkra men rent blir det. Helt klart ett oumbärligt tillskott i verkstaden vågar inte tänkt på hur det var innan när man satt och pillade med småsaker och aldrig kom åt överallt.

Lista lite saker som vi kört i den (såg att det fanns lite funderingar i tråden), vatten plus handdisk:
Skruv och mutter (blir som nytt)
Fräsverktyg och borrar
Handverktyg och tryckluft bla färgspruta, grov tvätta den med lite tinner och pensel och släng i den så blir den som ny
Topplock och andra bildelar/maskindelar typ broms ok och motordelar
Gummi och plast (här ska man vara lite försiktigt, t.ex. gummidamasker blir som nya men en del plaster kan bli matta/för rena, troligtvis för hög effekt)
Glasögon
Filter, typ silar ej papp
Skor (måste ju prova och... det blev bra ;))
Inrednings prylar typ ljusstakar och koppar (blev också bra)

Plus en massa annat men allt som tål vatten är bara att slänga i sedan får man justera effekten så inte själva materialet man tvättar blir skadat utan bara smutsen på det. Men jag har hittills aldrig misslyckats med att få något rent utan det handlar i så fall om att man får köra det längre tid och "mellan" skölja.

ps, med kina maskiner får man vara lite uppmärksam. Tex så är inte allt alltid jordat och kablar kan ligga i kläm m.m. så om ni köper kina ifrån kina öppna huven och slå ett öga på prylarna, vår tvätt sitter aldrig i väggen när vi inte använder den och vi brukar alltid sätta en påminnelse på mobilen för ibland "kör den bara på" ;)
Med vänlig hälsning
/F i Knivtsa

1 person gillar det här inlägget.
ejedepalm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:04, 17-08-2009
Ort: Knivtsa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC-nc
BM600
BM 350

Torpöbo

#39 » 07:23:58, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilken hemsida köpte ni en dylik?? Är på jakt efter minst en 20 liter men bottenytan minst om 30x30 cm vilka kostar som en hel förmögenhet i Sverige. Ska försöka rädda ett instrument av plast som mäter konduktivitet och tyvärr dör av mangan men jämna mellanrum.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

ejedepalm

#40 » 11:49:10, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ska kolla med brorsan exakt hur han fick tag på den. Tror att det var via ebay. Återkommer.


Med vänlig hälsning
Fredrik Ejdepalm
Med vänlig hälsning
/F i Knivtsa
ejedepalm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:04, 17-08-2009
Ort: Knivtsa
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC-nc
BM600
BM 350

Torpöbo

#41 » 12:16:08, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:På vilken hemsida köpte ni en dylik?? Är på jakt efter minst en 20 liter men bottenytan minst om 30x30 cm vilka kostar som en hel förmögenhet i Sverige. Ska försöka rädda ett instrument av plast som mäter konduktivitet och tyvärr dör av mangan men jämna mellanrum.


Tack gärna!

Sa fel när jag sa 20 liter kom jag på är på jakt efter en med bottenytan minst 350 gånger 350, var inne lite på alibaba o såg att tvätten nog bör vara på bortåt 50 liter. Men man vill ändå ha tag i en seriös försäljare som säljer till ett bra pris.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Torpöbo

#42 » 12:30:37, 25-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat en leverantör i kina, dock verkar det som om man bara kan ställa timerna på 99 minuter, jag har fått för mig att ultraljudstvätten skall kunna gå i timmar. Någon som vet?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

ASJ

#43 » 23:08:41, 25-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vi har på jobbet (fabrikat Branson) visar också max 99 minuter men går att köra i oändlig tid om man hoppar över tidsinställningen. Den har inte tagit skada av detta och vi har haft den i 20+ år. Enligt manualen får man aldrig köra den halvfull utan den ska vara full upp till 25 mm från kanten. Detta tror jag faktiskt har respekterats genom åren och den har heller aldrig krånglat.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Torpöbo

#44 » 09:53:00, 26-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, nån mer som har erfarenhet av att ultraljudstvättarna inte går att köra halvfulla?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

smhurf

#45 » 20:06:54, 06-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har dock endast använt det när jag gick i skolan ( Urmakare )
men vi använde ett medel som heter elma i våra ultraljudstvättar med värme, men efter då doppade vi alltid delarna i diesel eller t-röd och sen på en värme platta/element/nått som blåser varmluft i typ 30 min, för att det inte ska bli några fula/småfettiga ytor, men man ska ta bort det värsta av smuttsen innan om man kan med en liten träpinne slipper man byta vatten så ofta.
smhurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:29, 04-06-2012
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se