Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Verkstads tvätt

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Bodins (trådstartaren)

#1 » 23:44:16, 29-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild fick några kvadrat över efter städning så ja lyfte in en gammal tvätt ja har haft ståendes, frågan nu är om det är nått att ha? Vad fyller man den med? Lut? Avfettning?
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner



Stridis2

#2 » 00:03:34, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul! Jag har en nästan exakt likadan tvätt. Skulle gissa på samma tillverkare fast din är lite nyare. En korg i botten som antingen står still nere i tvättmedlet, hissas upp för i- och urlastning eller med skakfunktion så den lyfts och sänks automatiskt i vätskan.
Jag använder inte skakfunktionen, är lite för snål. :vissla: Jag tror inte det har så stor effekt. Då gör säkert värmeelementen mer nytta. Jag har tvättnafta i min, men den är lite dyrbar att fylla. Tror jag har 240 liter i min. :mrgreen:
Kanon att man kan lägga saker i blöt och lyfta upp korgen till vettig arbetshöjd dagen efter för att borsta av. Sänk ner igen och kör ett varv till om det behövs. Säkert inte alls så effektivt som en modern tvätt, men mycket billigare. Jag fick min gratis, men då var den iofs inte i speciellt bra skick. Saknade bl.a. botten, kolvröret var utslitet och lagren till korgen var kass. :vissla: Men billigt är gott. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bodins (trådstartaren)

#3 » 01:02:47, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

min va gratis den mä :) provkörde den och efter lite mickel så fungerade allt. har några dunkar med jävligt skarpt industri avfettning det kanske duger att ha i ?
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Stridis2

#4 » 10:06:23, 30-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på att jag fick inte alls min tvätt gratis. Jag betalade hela 50 kr för den! Jag hade tänkt bygga om den till blästerskåp, men ju mer jag rev i den desto mer synd tyckte jag det var. Det slutade med att jag blästrade alltihopa (kul att blästra plåtlåda inuti! :vissla: ) och gjorde en ny botten som gick upp en bit på kanten i 1,5 (?) mm galvad plåt som jag svetsade in. Nya fötter anpassade så man kan flytta hela tvätten med en handtruck. Cylinderröret hade slitits hål på i bakkant där stödrullen går emot så jag fick göra ett nytt sådant också. Ventilen som styr tryckluften hade rostat så den läckte. Fick planslipa både den rörliga innerdelen och båda ytterdelarna där de ligger mot varandra.
Nya lager till styrningen av korgen. Korgen blästrades och gulkormaterades. Lackerat upp hela tvätten. Elen har jag fortfarande inte anslutit, ca 15 år senare.

Bodins skrev: har några dunkar med jävligt skarpt industri avfettning det kanske duger att ha i ?


Jag tror att så länge som tvätten håller tätt så kan du ha i vad för sorts tvättmedel som passar dig. Eftersom min tvätt stod kallt var jag tvungen att ha något som inte kunde frysa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se