Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Ta bort rost på verktygsmaskiner och skärande verktyg

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Orsa

#16 » 13:51:58, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gu va lessamt för dej. Det där var värre än man kunnat tro. Nu är det som det är.
När vi skeppar maskiner till USA och Japan som sjöfrakt sveper vi in dem i särskild plast och tejpar med avsedd tejp. I ditt fall hade det varit en god investering.
NEFAB har detta på sin hemsida.
http://www.nefab.com/sv/sverige/forpack ... cgod0QECGw

Du kan gott pröva att köpa NITORs citronsyra på färgaffärn till att börja med. Syra o ljummet vatten ca 5% konc. Du får prova dej fram.
En del kommer säkert också föreslå att du sätter upp en elektrolysbalja men det har jag aldrig gjort.

Järnoxiden löses ganska bra med lite syrligt bad, men frätgroparna måste naturligtvis bearbetas bort med slip/polering. men det kan du ju inte ge dej på. Har det rostat så har det. Alternativet till syrabad är att direkt anolja och gni på med polersvamp/smärgelduk.
Efter syrabad och avsköljning i ska det anoljas, men det är väl ganska självklart.

Nitor har också oxalsyra som är fränare (finns svagt i oförädlade gamla rabarberstånd. Koka inte rabarberkräm i alu-kastruller (alzheimers och alu är troligen kopplade)). Nyare tågen åtminstone tvättas med oxalsyra för att ta bort rostdamm från de rostfria sidorna !!! rost som kommer från banvallen/bromsdamm från gjutjärnsbromsbackar.

Det är bara dumt att gå på fosforsyra direkt, tycker jag, då det är mer risker att hantera. Därför säljs det inte hursomhelst. Framförallt är det nyttjat för att lösa kalkavlagringar vad jag vet just nu. Passa marmorn dock för det blir inte kul. Städfirman hade sånt på badrummet så de fick polera upp hela golvet.
Starkare syror ska man kanske neutralisera innan man gör sej av med dem nerför snedden. Citronsyra är mildare och kan gå i avlopp, menar jag. Men kolla själv.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Henrik.E (trådstartaren)

#17 » 15:53:47, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det värsta är att jag själv renoverat dom flesta maskinerna från det här skicket en gång tidigare. Fast då var dom nog mest skitiga och allmänt glapp och fula.
Rosten är nog värre än att det är repor och diverse märken. Det har tagit nästan 10 år med renovering så man har nog lagt ett antal tusen timmar redan :sad:
Vill inte tänka på hur mycket allt tappat i värde på dom första 3 veckorna det stod kallt ......
Allt är seriöst renoverat med total demontering, blästring, lack med 2 komp färg, nya bussningar/ lager, nu hydraulik och el, ytor är planslipade och handskavda ner till 100 dels toleranser mm mm.

Bjuder på lite mer bilder.
Gradsaxen före den blev renoverad.
Bild

80 tons C-press före renovering
Bild

Gradsax i delar som börjar bli klara för montering.
Bild

C-press klar. Har kantpressutrustning, hörnklipp och diverse stansutrustning till den.
Bild

Fräs
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

pelle3

#18 » 16:10:46, 29-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry henke
Tryckte gilla,,,jag trodde bilderna visade att du redan tagit bort rosten

2 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Mattias Petterson

#19 » 23:10:36, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått?
Sitter själv i samma sits snart, har bland annat en svarv i ett än så länge oisolerat garage, såg just lätta missfärgningar på bla chuck och gejdrar.. vräkte på 5-56 i väntan på bättre lösning!
Ska prova men någon plast eller presenning.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

stefansmark

#20 » 23:15:18, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Henrik.E (trådstartaren)

#21 » 13:40:22, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent svar, hade glömt av den här tråden.
Jag fick tag på lite kemikalier för ca 1 år sedan men har inte hunnit testa dom än. Hittade dom här http://www.ytteknik.com/
Jag köpte 3 olika kemikalier i 25 litersdunkar.

Först en vätska som heter hebrophos C ,det ska vara en sur vätska som är starkt betande och frätande.
Denna vätska kan man späda med vatten till önskad styrka. Spädes från 0,5-40 % beroende på hur mycket man vill avverka.
Man ska doppa delarna som ska betas i denna vätska nån min och sen lär man doppa dom i en annan vätska för att neutralisera dom.
Jag fick ett råd om att man ska vara väldigt försiktig med denna vätska då den ska vara rejält betande/frätande, så jag lär nog prova mig fram för rätt blandning så den inte
avverkar för mycket av materialet och sen se till att ha skyddsutrustning på mig.

Neutraliseringsvätskan heter Gadobond Additive H 7144. Man ska blanda 1 % av denna i vatten för att få en färdig blandning.

Den tredje kemikalien heter Gardacid N 4480 och är nån form av neutralbetningsprodukt. Denna ska vara lite snällare än hebrophos C och ska spädas 8-10 % i vatten.
När man gör ett bad av denna vätska så ska badet helst ha en temperatur av ca 50 grader för bäst effektivitet och man ska gärna låta vätskan cirkulera.
Jag fick tips om att en lämplig behandlingstid är ca 5-7 min för lättare rostangrepp och kanske den dubbla tiden vid svår gradrost.
Jag har för mig att det räckte med en alkaliskt tvätt efteråt för att stoppa själva betningen.

Kemikalierna var inte billiga.... :svettas: men funkar det så är det värt varenda krona.

Dom som använder dessa produkter inom industrin har ju oftast anläggningar där man låter vätskan cirkulera , ungefär som stora diskmaskiner, så jag har skaffat mig en stor huvdiskmaskin som jag tänkte köra delarna i. Då får man ju även upp värmen i vätskan.





Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

BM 4 ever

#22 » 18:44:26, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å din maskin klarar de där supervätskorna ?
Låter ju som de vore lämpade för kemisk krigföring .
Akta för tusan ögon och lungor :razz:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Henrik.E (trådstartaren)

#23 » 21:04:39, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas diskmaskinen tål den sista vätskan jag nämnde iaf ( Gardacid N 4480 ).
Själva maskinen är ju tillverkad i syrafast rostfritt. Rör pump och andra smådelar är ju tillverkat i plast och det brukar ju vara motståndskraftigt mot syror.
Jag får ha lite koll så det inte fräter hål nånstans. Man får kanske tappa ur maskinen på vätskan och sen renspola den när man är klar.

Hade tänkt ha diskmaskinen till allmän rengöring av verkstadsprylar och maskindelar sen.
Borde ju funka bra med nån form av alkaliskt rengöringsmedel kanske ?
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

MagnusGoransson

#24 » 07:13:41, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uh, vilka tråkiga bilder på så fina maskiner! Skönt att du verkar ha hittat en lösning iallafall och en diskmaskin är ju lysande att ha i garaget. Skall skaffa en själv också, men det få bli en vanlig konsumentdiskmaskin som nån har tröttnat på för att färgen på luckan inte passar in mot den nya kaffebryggaren :-)

Förövrigt så är det väl inte kylan som ger rostangreppen utan fukten som kommer med kylan, så lösningen är väl att olja in med något trögflytande som inte dunstar så snabbt och sedan vira in med plast?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Henrik.E (trådstartaren)

#25 » 21:11:21, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Uh, vilka tråkiga bilder på så fina maskiner! Skönt att du verkar ha hittat en lösning iallafall och en diskmaskin är ju lysande att ha i garaget. Skall skaffa en själv också, men det få bli en vanlig konsumentdiskmaskin som nån har tröttnat på för att färgen på luckan inte passar in mot den nya kaffebryggaren :-)

Förövrigt så är det väl inte kylan som ger rostangreppen utan fukten som kommer med kylan, så lösningen är väl att olja in med något trögflytande som inte dunstar så snabbt och sedan vira in med plast?



Ja, det är ju inte själva kylan som orsakar rosten utan omslaget mellan varmt och kallt som gör att det blir blött och rostar.
Har sett att det ibland kan vara ett lager med iskristaller på uppåt 5mm tjockt när det slår om från kallt till varmt.
När det sen smälter så är det lika blött som om man skulle stått med en slang och spolat på delarna.
Företaget jag köpte kemikalerna hos säljer ju även detta för att skydda mot rost: http://www.webbutik.ytteknik.com/group.asp?group=213
Det skulle man tänkt på innan man ställde maskinerna kallt :sad:

Jag har haft en vanlig diskmaskin i verkstaden förut. Funkar faktiskt bra att diska verktyg mm i den och sen använda vanligt maskindiskmedel.
Dock vill det lätt rosta efteråt om man inte smörjer in verktygen lite efter tvätt med nån tunn olja.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

MagnusGoransson

#26 » 21:27:34, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande lösning med pappret!

Antar att man bör leta efter en diskmaskin som fixar 80 grader eller däromkring. Finns ju inte mycket som hänger kvar då. Sen torkar det ju snabbt när grejerna är så uppvärmda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

strumpa

#27 » 23:48:39, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min verkstad finns grejer som har stått kallt i flera decennier som inte alls har farit så illa som dina. Den är inhyst i ett stort gammalt stall byggd i slaggsten. Min gissning är att de grova stenväggarna jämnar ut temperaturväxlingarna så att det inte uppstår kondens lika lätt.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

braha

#28 » 18:56:56, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förjävla tråkigt elände du fått. Beklagar verkligen.
En viktig sak när man ställer undan maskiner mm, är att luften inte står still.
I ett slutet oisolerat ouppvärmt utrymme måste man ställa in en kalluftsfläkt.
Beroende på kubik kan det räcka med en vanlig (2000W) värmefläkt, som man bara kör på kalluft
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

MagnusGoransson

#29 » 23:30:59, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med detta? Har du fått bort rosten?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Scania bonden

#30 » 23:57:23, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch riktigt otäcka bilder....
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se