Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Fantastiska svetshjälmar...

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Verktygsmakaren

#121 » 21:25:44, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
Verktygsmakaren skrev:Köpte en ny hjälm innan jul som jag är nöjd med. Tröttnade på att synfältet är så pass begränsat som det är i en svetshjälm så denna var den jag hittade som hade störst glas, behagligt gröntonat när den bländar av.
TELWIN Vantage XXL heter den.


Kikat på den också, ytterligare en tusing, nästan, billigare än Aketek-hjälmen.

Hur ljus är Telwinhjälmen innan den släcker? Hatar glas som är "kolsvarta" redan innan dom släcker....

Men jag måste säga att den utlovade batteritiden på 10 år i Aktetek tilltalar mig.


Den släpper in bra med ljus när man inte svetsar, så pass bra att det händer att jag inte slår upp hjälmen mellan svetsningarna beroende på vad som ska göras.
Progressiva glasögon och svetshjälm är inte en bra kombo, men denna har så pass stort fönster att den funkar bra ändå.
Enda minuset skulle vara att det sitter en lite plastburk på vänstersidan inne i hjälmen, sätter jag på mig hjälmen det minsta snett, krockar plastburken med glasögonen. Men jag ska nog lära mig att leva med det. Gissar att det är inkromet till ett av vreden som används på hjälmen.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



Verktygsmakaren

#122 » 17:24:30, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om bilderna ger någon rättvisa men här är med och utan hjälm.

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Orsa

#123 » 08:18:40, 03-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aketek har kampanj nu
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Raijin

#124 » 13:39:06, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chansar på att det går att få liv i denna tråd igen......
Funderar på att skaffa ny svetshjälm - kör både TIG o MIG. TIG mest i verkstad för att undvika att gasen blåser bort. Har inget bra utsug så det blir lite begränsat med svetsning när det är svinkallt utomhus (då undviker jag att öppna porten för att behålla värmen).
OK - det var inledningen det.
Har letat efter hjälmar med friskluftblås . Tja, det blir den luft man har bakom ryggen, men den är i alla fall bättre än att sitta med näsan strax ovanför TIG-brännaren. Det mesta kostar skjortan och är överkurs för mig som hobbysvetsar, men de alternativ jag sett är antingen en beg. proffshjälm på Tradera eller en ny Trafimet/Sacit Pantera TH3. Pengarna är samma
Tvekar inför en beg. hjälm - frågan blir lätt "Varför säljer man en begagnad hjälm om man jobbar med svetsning?", är den trasig, utsliten, fel funktion?
En ny enklare hjälm kanske inte har lika lång livslängd, men har i alla fall två års garanti.
Finns här någon erfarenhet av beg. proffshjälmar (3M:s olika modeller)?
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

tortap

#125 » 15:52:21, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan få nya skyddslinser till gamla 3M hjälmar på vilken svetsbutik som helst. Iofs ett 10 pack räcker svinlänge för mig(åratal) men ändå. Det kan va nåt att tänka på, reservdelar till nåt no-name märke... nja
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#126 » 16:00:30, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick med en Speedglas med friskluft, samt en utan, i ett stort rop på en konkursauktion. Var inte jättemånga hundralappar jag gav. Den ena skärmen fungerade direkt, den andre var batterierna slut, men det var inte speciellt dyrt. Däremot så var både batteri och filter slut i friskluftsenheten slut, plus att laddaren saknades. Dessa var inte billiga. Tack och lov så hade jag kompis som kunde hjälpa mig med lite rabatterat pris.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Raijin

#127 » 16:09:49, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag fick med en Speedglas med friskluft, samt en utan, i ett stort rop på en konkursauktion. Var inte jättemånga hundralappar jag gav. Den ena skärmen fungerade direkt, den andre var batterierna slut, men det var inte speciellt dyrt. Däremot så var både batteri och filter slut i friskluftsenheten slut, plus att laddaren saknades. Dessa var inte billiga. Tack och lov så hade jag kompis som kunde hjälpa mig med lite rabatterat pris.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk

Det är väl just skärmen och hur bra den funkar som jag är lite rädd för att köpa begagnat - det kanske fungerar när man provar men kan ha någon form av dolt fel som kommer fram efter en stunds svetsning
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman

johan.eriksson

#128 » 19:05:50, 16-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt både hjälm och fläktpaket begagnade, finns alltid någon konkursauktion eller folk som byter bransch. Snart dags för nytt batteri för min del. Ja det kostar några tusen då jag samtidigt även kommer att behöva en ny laddare( byter från NiMh till LiJo, då krävs annan laddare) men det är fortfarande billigare än nya lungor. Och jag är också bara hobbysvetsare.
Tänk på att man kan behöva ha olika filter beroende på vad man svetsar i.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se