Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Problem med högtryckstvätt

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Lundmark

#16 » 22:45:24, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här maskinen börjar väl bli till åren så kolla även igenom sugslangen och o-ringen på slangansl mot pumpen. Från själva vattenbehållaren.. För precis som turbodiesel skriver så suger den vatten ur behållaren. Inte ovanligt att slangen spruckit sönder och o-ringen är sprucken/torr och i stort sett borta..
Böj och bänd i slangen så ser du om den spruckit..

1 person gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1



AN (trådstartaren)

#17 » 00:07:23, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Den här har väl en inbyggd liten vattentank som den suger ur själv och som hålls fylld med flottör?


Kläm gärna slangen till kemtanken, eller fyll den med lämplig vätska, många haverier och problem med pumpar beror på att kemdoseringen läcker in små mängder luft & pumpen låter som en stenkross en tid innan den lägger av.

Du bör ha en manuell tryckregulator på pumpen, kolla att den svarar på den, en svart plasthatt med greppyta.


Jo det är en tank med flottör.

Använder inte kem-doseringen, så man kanske skulle plugga den?

Tycker inte den svarar inte alls, när man justerar på tryckregulatorn.
Ska undersöka lite närmare till helgen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#18 » 00:10:05, 09-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lundmark skrev:Den här maskinen börjar väl bli till åren så kolla även igenom sugslangen och o-ringen på slangansl mot pumpen. Från själva vattenbehållaren.. För precis som turbodiesel skriver så suger den vatten ur behållaren. Inte ovanligt att slangen spruckit sönder och o-ringen är sprucken/torr och i stort sett borta..
Böj och bänd i slangen så ser du om den spruckit..



Ska kolla detta också.
Såg inget direkt läckage, men det behövs kanske inte mycket heller.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#19 » 13:08:44, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag skruvat lite med tvätten.

Slangen mellan behållare och pump är hel, och även tätningen mellan slang och pump ser fin ut. Mellan slang och vattenbehållare, är slangen trädd över en stoss i behållaren, och monterad med slangklämma.

Kemslangen är hel, så där verkar det tätt.

När jag demonterade pumpen såg jag en liten plastbit ligga lös inne i pumpen. Den visade sej komma från behåaren som sitter uppe på vattenbehållaren.

Tog ur alla backventilerna och gjorde ren dem. Va lite beläggning på dem. Kanske lite anfrätt, men väldigt lite. Hur känsliga är de?

Tog ur regulatorn, men hittade inget skräp. Rengjorde från lite beläggning, kollade så att käglan kunde röra sej. Demonterade den inte helt dock. Tog inte ur sätet, men blåste rent. Skulle jag tittat på nåt spec här?

Kolvarna hade några smårepor, syntes lite. När man kände med fingrarna, kändes inte mycket alls. Men det kanske är väldigt känsligt?
Kolvtätningarna däremot är ju svårt att säga nåt om, inget gummi verkade borta, men de kan ju vara lika gamla som tvätten.

Rengjorde alla delar och monterade ihop.

Tyvärr blev det inte så stor skillnad, lite högre tyck kanske.

Den håller ca 100bar när regulatorn är skruvad i botten, och tvättar. När man släpper handtaget, sticker mätaren iväg till 200bar, sedan dalar den ganska snabbt ner till 50 bar, där den stannar till. Eter en liten stund har den sjunkit lite till och tvätten startar, och samma förlopp igen.

Sänker jag regulatorn, håller den lägre tryck när man tvättar, så någon liten funktion finns väl i den, men annars är förloppet lika.

Munstycket i lansen, vet jag inte hur jag ska kolla, men tvätten fungerade ju sist ja använde den, sen har den stått några månader, så munstycket kan ju inte blivit slitet under den tiden.

Känns ju som jag kan lägga nån krona på att få igång den, då jag tycker nya tvättar är ganska dyra.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Norpan

#20 » 13:57:01, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vibrerade lansen när du spolade?

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

AN (trådstartaren)

#21 » 14:25:53, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:Vibrerade lansen när du spolade?


Nej, det kände jag inte.
Känns normalt bara det att trycket är lägre.

Tittade även i vattenbehållaren, det borde väl bubbla där, om backventilerna på lågtryckssidan är dåliga?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#22 » 14:51:40, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är munstycket ok? på min är det tre munstycken i ett, och man får vrida det för att välja vilket som är aktivt. Är det för stort munstycke så orkar den inte upp i tryck.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lundmark

#23 » 15:02:19, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns inte hur det såg ut på just din tvätt men hur ser säkerhetsventilen ut? Känns som att där kan problemet vara.
Chemslangen är ändå lurig fast den ser hel ut. Brukar vara en genomskinlig plastslang som blir stenhård och släpper förbi luft. Säkrast är att lossa den från pumpen och plugga den med en bit gummislang.
Det bubblar inte i behållaren om ventilerna är dålig.. Samma med slangen mellan pump o behållare. Syns sällan läckage eftersom det suger in luft.. Läcker ej ut vatten..

1 person gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

AgriKing1370

#24 » 15:22:12, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande problem på vår Kärcher hd 820s för några år sen, den gången visade det sig vara ena kolven som hade spruckit, vilket gjorde att den kilade fast och tvätten därmed endast pumpade med två kolvar.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
AgriKing1370
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:08, 11-10-2014
Maskintyp: Traktor

AN (trådstartaren)

#25 » 01:07:48, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För kolla en gång till så att ingen kolv är sprucken.
Tänkte beställa en reparationssats tillpumpen.
Var brukar ni köpa delar till dessa? Lokal återförsäljare eller nätet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Lundmark

#26 » 19:13:40, 25-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en hel del med grejer på nätet men jag brukar handla original av ÅF, då vet man att man får bra grejer som passar.

1 person gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

AN (trådstartaren)

#27 » 14:30:00, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då va den hopmonterad med nya packningar. Nu va det annat tryck. Trycket heller sjunker inte när den står i vila, inte märkbart iaf.
Men såg att det var lite repor i kolvarna, vet inte vad mycket det påverkar. Var inga extremrepor.
Är de inte extremt dyra kanske man kan byta dem. Vore skönt att slippa köpa ny tvätt, då jag tycker den räcker till för mitt bruk.
I manualen står det:
Bild

Är det max 170 bar med annat än standardmunstycke?
Gäller dessa tryck, när man spolar, eller vilotryck?
Ställer jag min så att den ger 150 bar när man spolar, stiger trycket till 200 bar i vila, efter man släppt avtryckaren.
Är det normalt att det skiljer 50 bar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#28 » 17:36:05, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storleken på munstycket avgör var visaren hamnar på manometern i kombination med vad pumpen ger i verkligheten, du kan inte ställa det trycket på "ratten",

200 bar vilotryck är backventilerna som håller tätt och pumpen jobbar i tomme exempelvis som rundpumpning utan mottryck.

maximalt 170 bar betyder enbart marginal till avstängningstrycket (som du int kan ställa) eftersom både vattnet är fjädrande och ventilen behöver tid, hänger du på ett munstycke som skulle ge ett mottryck på exempelvis 180 bar finns risken att tomgångsventilen/avstängningsventilen interagerar med tryckhöjningen och den får frispel " slår av och på med hög frekvens) därav "maximalt tillåtet driftstryck".

Har du skit i munstycket får du en strypning i flödet och trycket når upp till avstängningstrycket.
Slitet eller ett munstycke med ett för stort hål får du ett högre flöde och trycket når inte till avstängningstrycket.

Väl avvägd öppning i munstycket får du ett valbart tryck upp till det lämpliga/tillåtna "maxtrycket" 170 bar.

trycket som visas i tomgång är endast mellan backventilerna och handtaget.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#29 » 14:39:45, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael.

Så inget av tryckena i tabellen ovan är vilotryck?
Utan det menas att med den munstycksstorlek som levereras original, klarar pumpen att leverera vatten nog att hålla 150bar.
Byter man munstycke får man se till att det inte blir för litet så att det överstiger 170bar?
Då borde jag väl ställa vilotrycket på 170bar, då öppnar ju den vid 170bar, och det ev skulle börja tätna i munstycket?

Men hur mer exakt fungerar regleringen.
När max inställt tryck uppnås, öppnar övertrycksventilen(den ställbara), en kanal mellan högtryckssida och lågtryckssida? Denna öppnar väl varje gång man släpper avtryckaren, då trycket snabbt ökar, och sedan bryter elektroniken strömmen till motorn?

Michael Meier skrev:Storleken på munstycket avgör var visaren hamnar på manometern i kombination med vad pumpen ger i verkligheten, du kan inte ställa det trycket på "ratten",

Detta är jag med på, om nu inte munstycket skulle var allt för litet, eller allt för tätt, då skulle det väl trycket blåsa över ventilen hela tiden?


Michael Meier skrev:maximalt 170 bar betyder enbart marginal till avstängningstrycket (som du int kan ställa) eftersom både vattnet är fjädrande och ventilen behöver tid, hänger du på ett munstycke som skulle ge ett mottryck på exempelvis 180 bar finns risken att tomgångsventilen/avstängningsventilen interagerar med tryckhöjningen och den får frispel " slår av och på med hög frekvens) därav "maximalt tillåtet driftstryck".

Du menar att den elektriska tryckbrytaren bryter under det trycket som uppnås i munstycket? Den vill bryta medans man spolar. Vad tror du den den elektriska tryckbrytaren är inställd på?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#30 » 15:55:53, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eftersom det knappt finns någon buffert, blir det jobbiga slag vid backventilerna, å andra sidan jobbar dessa hela tiden, så fort en av kolvarna slutar trycka och börjar backa (för att starta en ny pumprörelse) så är backventilen till denna pumpkolv stängd,

Det vanliga läget är stängt, hinner dessa inte stänga faller aldrig trycket under tre bar (exempelvis) då begränsas intaget av nytt vatten = sämre pumpkapacitet.

Ingen buffert betyder jobbiga ytterlägen på tryckpikarna, den står så att resultatet blir tvåhundra bars övertryck... jag kan inte ens gissa om den står på 187 lr 193 bar :)


Om pumpen matar exempelvis 13 minutliter vid 150bars mottryck och munstycket tillåter endast 12 minutliter att passera vid 150bars övertryck så går manometern upp till 168 bar ..

Tillåter munstycket enbart 11minutliter vid 150bar så blir systemtrycket 187bar och tryckströmbrytare slår ifrån i en millisekund tills xx antal vattendroppar har hunnit passera munstycket och systemtrycket har sjunkit,
Nu är denna ventil byggd på säkerhet och inte hur snabbt den reagerar, elmotorn behöver en halv sekund på sei också, så den beter sei inte riktigt som en spunk, men det är inget man vill lyssna på :)


Du skulle kunna testa själv , via munstycket i handtaget, klara du av att smyga med den så hinner du och manometern registrera frånslagstrycket.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se