Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Hetvattentvätt Kärscher / Nilfisk ( BRÅTTOM )

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Stridis2

#16 » 06:18:52, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min KEW drivs fläkten med en rem från pumpmotorn. Om pumpen går fel skulle en varningslampa tändas, men denna krets är trasig. Jag kan köra tvätten som kallvattentvätt, men startar jag brännaren stannar maskinen eftersom det inte blåser in någon luft.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



torbjorn_forsman

#17 » 07:04:44, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jag vet inte exakt vad det var som inte trivdes med att gå åt fel håll då det var en lånad maskin men ägaren sa att det var något i brännaren som pajjar när den går åt fel håll, jag har ingen koll på hur en sån funkar men kan det varit nåt med tändningen tro?


Det kan ju tänkas att just den tvätten hade en trefasmotor för brännaren, och att brännarens oljepump var känslig för rotationsriktningen.
Tändningen brukar alltid matas av en enfastransformator, så den bryr sig inte om fasföljd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#18 » 07:14:36, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärcher hetvattentvättar som matas med trefas är beroende av rätt fasföljd. Om den roterar åt fel håll tänder den inte då bränslepumpen inte snurrar rätt. Det sitter på de flesta modeller en liten plastkoppling som då är tänkt att gå sönder istället för något dyrt om man kör för länge. Den är relativt billig och enkel att byta.
Vet inte hur det är på Nilfisk.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

AN

#19 » 10:34:49, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med hetvattentvätt :smile:
Ser väldigt praktiskt ut med slangvinda på tvätten.
Någon som eftermonterat på en gammal?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stridis2

#20 » 11:46:56, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:...Tändningen brukar alltid matas av en enfastransformator, så den bryr sig inte om fasföljd.

Än en gång min KEW (38A2VA). Den använder 400V transformatorer, både till tändning och till manöverström, så man är inte beroende av nollan. Men just fläkten gör att maskinen måste få rätt fasföljd för att kunna tända.
En liten kul anekdot om tvätten. Jag köpte maskinen som defekt (utan slangpaket eller lans) från ett företag som hade hållit på med golvslipning och sanering. Tvätten hade slutat fungera. Tillkallad servicetekniker hade sagt det blev för dyrt att laga så man köpte en ny och flyttade över slangpaket. Jag satte i kabeln men tvätten var helt död. Konstaterade att motorn (som är rostfri och vattenkyld) gick runt. Köpte den ändå (gav hutlösa 700! :uupps: ). När jag fick hem den var den lika död i mitt vägguttag. Öppnade elboxen men hittade inga direkta fel. Tryckte på kontaktorn för att testa om motorn fungerade, men den bara morrade. Kul, gick på två faser och misstänkte att motorn var bränd. Säkert inte billig. Men sedan hann hjärnan ifatt så jag kollade ingående kabel i maskinen. Det visade sig att man monterat en fasvändande stickpropp på kabeln, men man hade gjort kablarna lite för korta i handsken. När man växlat ett antal gånger hade den ena kabeln helt enkelt gått av. Enda reparation som behövdes var att korta anslutningskabeln 3 cm. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#21 » 22:27:03, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå fasföljd så har jag en gång i tiden råkat ut för en dator (inte pc utan något i gränslandet mellan minidator och stordator, Burroughs B1900) som inte ville boota. Det visade sig så småningom bero på fel fasföljd - hårddiskarna (såna här åbäken som sitter monterade i 19"-skåp, väger ca 100 kg och rymmer kanske 70-80 MB) drevs av trefasmotorer som matades direkt från elnätet. När diskarna roterade åt fel håll så var det nog svårt att få något vettigt data ur dem :)

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Björn.O och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se