Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Justera högtryckstvätt

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

comex (trådstartaren)

#1 » 10:30:27, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,

Jag har en Gerni 318 högtryckstvätt som jag vill köra en blästringssats på.
Bild
Tvätten har fungerat jättebra senaste tiden förutom att när jag trycker ner handtaget behöver jag öppna lite på dubbellansen för att den ska reagera och gå ur sitt "frihjuls-läge" och börja pumpa ordentligt.
Detta har jag förstått är en ventil som börjar bli sliten och därför reagerar lite segt. I manualen jag bifogar borde det vara den som finns på sid 4, punkt 22-28.
https://drive.google.com/open?id=0B1gx7 ... VYdk5jT0Vr
Längst ut där sitter en justerskruv. Kan det vara den som jag ska skruva på för att ställa känsligheten på "Frihjulet"?
Snackat med Pumpverkstan och de kunde inte få tag på reservdelar till denna maskin längre så de sa åt mig att vara försiktig... tvätten är från 1986 :)

Jag köpte ett blästringskit från Nima AB men munstycket i den är så stort att pumpen aldrig börjar pumpa ordentligt. Tänker jag rätt om jag funderar på att justera den skruven för att få den att pumpa genom ett större munstycke som på blästringskitet?

mvh Joakim
comex
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:34, 12-11-2011
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



joelericsson

#2 » 20:07:34, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag tror inte det är de grejerna i länken som krånglar. Utan att kunna något om pumpen gissar jag. Eftersom du pratar om frihjulsläge har du antagligen en bypass som öppnar när du överstiger arbetstrycket med marginal. Den bör släppa vattnet tillbaka till sugsidan om pumpen. Låter som att det är den ventilen som bråkar med dig. Sitter antagligen närmast utgången från pumpen till slangen.

Har du för stort munstycke klarar inte pumpen av att bygga något tryck. Finns det någon specifikation på pumpen om tryck och flöde?

Lycka till
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

joelericsson

#3 » 20:11:31, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte kunna redigera. Ser ju klart när jag kollar specen på pumpen. Finns det en fungerande manometer?
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

comex (trådstartaren)

#4 » 23:00:13, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,
Tack för svaren :)

Manometern är tyvärr död, ska skaffa en ny för att se lite vad som händer med trycket.

Den här modellen har en bufferttank som den cirkulerar vattnet i när jag släpper handtaget. Vad jag upplever fungerar returen utan problem. När jag kör med dubbellansen och har högflödes-munstycket öppet pumpar den också men inte på max. Så fort jag stänger det stora munstycket börjar den pumpa på ordentligt och jag får rejält tryck i sprutan med det mindre munstycket.
Köpte en sådan här med http://www.nimaab.se/se/art/komplett-pistol-med-lans.php och här är en länk till blästringskitet http://www.nimaab.se/se/art/sandblastringssats-komplett.php '
Lansen funkade bara ibland när jag stängt av och på med handtaget en massa gånger men när den kommit igång och jag höll inne körde den på bra. Fick plocka isär och modda på den gamla dubbellansen med snabbkopplingen så jag kunden spola det jag behövde.
Här kommer en bild på vad jag tror är ställskruven. Den genomskinliga slangen bakom är returen till botten av tanken. Det kan inte vara så att den fjädern har mattats lite under 30 år? :) Om den nu har att göra med mottrycket som verkar krävas för att den ska pumpa på ordentligt dvs?
Bild

mvh Jocke
comex
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:34, 12-11-2011
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

joelericsson

#5 » 23:18:43, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

comex skrev:Tjena,
Tack för svaren :)

Manometern är tyvärr död, ska skaffa en ny för att se lite vad som händer med trycket.

Den här modellen har en bufferttank som den cirkulerar vattnet i när jag släpper handtaget. Vad jag upplever fungerar returen utan problem. När jag kör med dubbellansen och har högflödes-munstycket öppet pumpar den också men inte på max. Så fort jag stänger det stora munstycket börjar den pumpa på ordentligt och jag får rejält tryck i sprutan med det mindre munstycket.
Köpte en sådan här med http://www.nimaab.se/se/art/komplett-pistol-med-lans.php och här är en länk till blästringskitet http://www.nimaab.se/se/art/sandblastringssats-komplett.php '
Lansen funkade bara ibland när jag stängt av och på med handtaget en massa gånger men när den kommit igång och jag höll inne körde den på bra. Fick plocka isär och modda på den gamla dubbellansen med snabbkopplingen så jag kunden spola det jag behövde.
Här kommer en bild på vad jag tror är ställskruven. Den genomskinliga slangen bakom är returen till botten av tanken. Det kan inte vara så att den fjädern har mattats lite under 30 år? :) Om den nu har att göra med mottrycket som verkar krävas för att den ska pumpa på ordentligt dvs?
Bild

mvh Jocke


Pratar fortfarande bara generellt. Om vi förutsätter att tätningar och backventiler i pumpen är fungerande.( vilket man kanske inte ska göra efter trettio år). Så är det mängden vatten du släpper ut som bestämmer vilket tryck tvätten bygger upp, högre flöde ger lägre tryck vilket du upptäckt med din dubbellans. Detta är helt enligt boken. Men det låter ju som om bypassen stökar då du ibland lyckas få igång den med den nya lansen. Men det kan också vara så enkelt att dysan är för liten vilket gör att du inte får ner trycket tillräckligt för att stänga bypassen. Jag tro inte att en normal kärcher eller dyl är specad med så högt flöde som din tvätt. Så en manometer rekommenderade för fortsatt felsökning.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

comex (trådstartaren)

#6 » 12:01:45, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Nu har jag testat att skruva lite på den skruven jag hittade. Det var den enda justeringen jag hittar på tvätten förutom kemtillsatsskruven.

När jag skruvar in den bypassar den mer och jag den får inte upp något tryck.
När jag skruvar ut den bypassar den mindre och efter lite modellerande får jag den att spruta genom blästringssatsen fast den bankar tyvärr.
Fortsätter jag skruva då så börjar den banka i pumpen och det verkar som jag stryper flödet helt på bypassen.
Lyckas inte få till det tyvärr. Vill skruva ut den liiiite till för att det ska funka med blästringen med det går inte....
Har inte fått tag på en manometer ännu.
Något förslag på nästa steg?
comex
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:34, 12-11-2011
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

comex (trådstartaren)

#7 » 11:10:12, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såja!

Fick tag på en kille som heter Niklas på Alcon AB http://www.alconab.com/. De säljer Interpumps tvättar och jag hade listat ut att det var Interpumps lansar jag köpt.
Vi snackade en stund och han kom fram till att jag hade för små munstycken i båda lansarna.
Han skickade mig en 1,7mm till blästerlansen och en nr 6 till den vanliga och nu verkar det funka :hurra:

Får tacka Niklas på Alcon så ruskigt mycket då han tog sig tid och skickade prylarna med brev så att det kom fram innan helgen. :buga:

mvh Jocke

1 person gillar det här inlägget.
comex
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:34, 12-11-2011
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#8 » 12:10:32, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken ny tvätt du har! Min danska Storm Cleaner är från 1983. Tyvärr är den helt olik din så jag kunde hjälpa. Men bra att du fick hjälp och grejade ut det hela. En ny manometer är dock inte fel ändå.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se