Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Tvätt Gore-tex

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 08:56:06, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från tråden transportera MC via en sida från Bike fanns det en artikel om att tvätta MC kläder...
Så det är därifrån frågan nu kommer

"Vare sig membran eller värmelager i foder tål centrifugering. De flesta maskiner centrifugerar mellan programmen även med avstängd centrifugering."

Att Gore-tex inte tål centrifugering har jag inte läst någonstans innan.
Nu tvättar jag inte expeditionskläderna onödigt ofta men det händer ju varje år.
Jag gör det inte själv för jag har ingen torktumlare att köra kläderna efteråt. Det ingår i planen för maskinhallen att ha en torktumlare där. Men dit har jag inte kommit ännu.

Är det någon som sitter med seriös info om tvättning av Gore-tex
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#2 » 09:23:45, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara relativt moderna tvättmaskiner som centrifugerar mellan sköljningarna. Skulle tro att det var under 90-talet som den funktionen började införas, samtidigt som man började med styrbara kollektormotorer och microcontrollers i tvättmaskiner. 70- och 80-talsmaskiner med asynkronmotor med två fasta varvtal och mekaniskt programverk håller inte på med sådana saker.
Min tvättmaskin (toppmatad Siemens från ungefär 1999) centrifugerar mellan sköljningarna när man kör de långa vit- eller kulörtvättprogrammen, men inte vid fintvätt.

Följer det inte med några användbara tvättråd med gore-tex-kläder?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#3 » 12:13:21, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar finnas en hel drös med olika tvättprogram på nyare maskiner. Så det borde gå att hitta nått utan centrifug.

https://www.gore-tex.se/support/tvattrad
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#4 » 10:58:08, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har noterat samma problem...
Min "Air-text" mc-kläder gillade inte modern tvättmaskin... de höll tätt innan tvätt... därefter inte...
Kontrollerat lite med min LG-maskin. Går -inte- att stänga av centrifugering mellan de olika programmen, endast den avslutande snurrningen...
Den skonsammaste möjligheten min maskin ger mig är "fin tvätt "0-grade" "...men även den snurrar på lite... 600rpm tror jag det är...

Har -inte- sett något hållbart förklarande i text/vetenskap -vad- som sker med Gor-Tex, Air-Tex, osv-tex. Allt jag har fått är muntligt från mc-butiker och andra mc-burna -att- *.tex´n blir otät.
Vill minnas att *.tex är ett "gummiliknande" membran, och att det är de "mikroskopiska" "porerna" som vidgas av centrifugering och värme: något belägg för detta har jag dock inte :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

doc2

#5 » 11:34:07, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stora skillnader mellan olika *tex membraner när det gäller hållbarhet och funktionalitet över tid.
Skiljer sig vilken princip man använder sig av och därav följer olika tekniskt betingade begränsningar.
”Originalet” är en vävd(?) lager teflon med definierade porer. Den håller teoretiskt länge för att utföra sin funktion men slits slutligen ner mekaniskt vid användning. Gore har olika varianter laminerade lager för att skydda den ömtåliga andningsmembranen. Ju fler lager desto dyrare, tyngre och osmidigare blir materialet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Goretex?wprov=sfti1

Andra *tex produkter skapar membran effekten genom att spruta på PUR skikt på tyget som innehåller definierade porer. Inte svårt att föreställa sig hur det blir efter några månader slit av användning. Funktionaliteten blir lika bra som originalet i nyskick. Hållbarhet vid användning och tvätt blir en annan sak. Många prisvärda *tex kläder liknar i uppbyggnaden gammaldags regnkläder där man tillfört ”porer” i tätmaterialet.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Simnil

#6 » 07:44:45, 22-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är vad jag lärt mig om Goretex

Mjukmedel DÖDAR Goretex obönhörligen. Ska man tvätta Goretex måste man skölja ur mjukmedelsbaljan ordentligt om någon i huset använder sådant strunt.

Goretex mår bra av torktumling.

Finns speciella tvättmedel enkomt för "tex-material"
ex: https://www.outnorth.se/nikwax/duo-pack ... e_surfaces

Sen så brukar klädtillverkarna ha rätt tydliga tvättråd på hemsidorna.


Tyvärr så har inget tex-material oändlig livslängd. Jag har ett riktigt fint KLIM skoterställ som det inte är något som helst fel på, förutom att det inte längre är vattentätt. Membranet nöts upp mekaniskt med början där det slits mest, typ leder osv. (hittar ni inga instruktioner på annat ställe så brukar då KLIM ha bra tvättinstruktioner på sin hemsida)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se