Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Robotdammsugare Electrolux ERV5210TG

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 14:25:43, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytta gärna tråden till rätt ställe!!

Jag har en robotdammsugare som inte hittar hem till laddningsstationen när den måste laddas.
Tror batterina hinner dö innan den hittat hem

Vet nånn hur jag löser detta?

Det står i brochyrerna att det ska gå att uppdatera mjukvaran i den. Hur går det till? (om det ens är möjligt)

Finns det robotdammsugar forum på nätet nånnstans?

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 21:40:26, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den ny eller gammal? Om batteriet tappar kapacitet så kan jag tänka mig detta felet. Annars har jag ingen aning...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mattias Petterson

#3 » 22:31:12, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Damsugaren de bra de där?, funderar av och till på att skaffa en, eller är det att kasta pengarna i sjön?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mimeck (trådstartaren)

#4 » 18:07:03, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dammsugaren är splitter ny. Bara några veckor gammal.
Det är möjligt att det är en modell som snart byts ut mot nyare version för dom verkar vara prissänkta på en del ställen och det finns även nyare , lite dyrare varianter.

Batteriet håller egentligen ganska bra men den hittar inte hem när det börjar ta slut.

Jag har skickat frågor till tillverkaren och leverantören men än har jag inte fått svar från dom.


Jag har sett och även använt en Roomba i det här huset (samma som electroluxen körs i). Roomban funkar helt klockrent. Den är flera år gammal och används ofta i ett annat hus.

Jag rekomenderar alla att köpa en robotdammsugare! Köp inte den billigaste men jag tror inte man behöver köpa den dyraste heller. Och som sagt så ångrar jag att jag inte köpte en Roomba eller möjligen en Neato eller vad dom heter.

Tror att dom städar bättre än vanliga dammsugare (har inte gjort nått test på det). Dom modeller jag har erfarenhet av har speciella borstar som verkar vara effektiva. Som en torrskurning. Typ..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

doc2

#5 » 22:05:47, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den helt nytt är det väl bara att lämna tillbaks?

En annan sak som jag har varit med om vid nya battriedrivna elektronikprylar är att den interna baterriemätningen inte stämmer överens med verkligheten. Vissa prylar lär sig efter några laddcykler andra behöver någon form av ”reset” som t ex dra loss batteriet.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

christoffer.gustavsson

#6 » 15:59:35, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är modellen som Electrolux kallade för Motionsense så vill jag minnas att den fick en del negativa recensioner just på grund av att den har problem att hitta hem. Detta problem skulle vara löst i modellen som kallas för Pure i9. Någon man nästan måste kräva då det är nästan dubbla prisskillnaden mellan robotarna.

Jag tror att folket här missuppfattar problemet också. Det är inget fel på batteriet, utan när dammsugaren behöver laddas så velar den omkring tills batteriet är tomt utan att hitta laddare. Även det bästa batteriet töms då :P

Personligen skulle jag rekommendera en robotdammsugare från Xiaomi. Jag investerade i en sådan för 2300 riksdaler via eBay från Spanien (så man slipper tull/moms). Dammsugaren är förvisso anpassad för kinesiska marknaden men alla inställningar i den går att ha på engelska och det gäller även rösten som talar om vad som händer ("Starting scheduled cleanup", "Error! Try moving to a different location", "Hi! I am here!" o.s.v). I mitt tycke en prisvärd maskin som sköter sitt jobb utan att kosta allt för mycket.

Swedroid.se har en del trådar om ämnet robotdammsugare.

2 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

igelkottar

#7 » 16:26:01, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

@christoffer
Går den hyfsat tyst oxså? För det kan man inte säga om lågbudgeten från Jula i alla fall. :djaevul:
Hörselskydd anbefalls på den i alla fall. :huh:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

mimeck (trådstartaren)

#8 » 17:20:08, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att dom verkar ha haft problem med att hitta hem. Det är alltså inget unikt med min robot.
Trots detta har dom fått bra omdöme vid olika test när det gäller städförmåga.

Trodde att eftersom dom ändå fått bra kritik så skulle den funka bättre.


Den funkar faktiskt så pass bra att den går att använda men jag brukar oftast få bära den till laddstationen. Innan den kör vilse och somnar verkar den göra ett hyffsat jobb.

Pure i9 ska vara bättre och dessutom verkar det gå att uppgradera mjukvaran i den vilket jag börjar tvivla på att det går i min maskin fast det står i brochyrer och sånt att det ska gå.
Den har faktiskt en lustig liten kontakt bakom ett lock så det kan ju hända att en serviceverkstad kan koppla in sej på den. Sedan gäller det ju att dom har en programvara att stoppa in i den också.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

christoffer.gustavsson

#9 » 16:28:34, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:@christoffer
Går den hyfsat tyst oxså? För det kan man inte säga om lågbudgeten från Jula i alla fall. :djaevul:
Hörselskydd anbefalls på den i alla fall. :huh:

Det beror på hur tyst du vill ha det. Dammsugaren har tre lägen som kan väljas när som helst eller som förinställt inför schemalagda turer. Det tystaste läget verkar den alltid köras i när den anser sig klar och ska hitta tillbaka och är man trött nog går det att sova i samma rum som det läget, om det dock är särskilt städ-effektivt törst jag inte svara på.
Mellanläget som också heter "balanserat" och är maskinens normalläge låter som en någorlunda tystgående normal dammsugare, typ Electrolux Ultra Silence, på full effekt. Nivån är störande om man ser TV och det blir lite svårt att sova i samma rum då, dock stör den inte mig om den är i andra rum.
Högsta läget har jag bara testat som snabbast och då låter den lite som en mer sliten normal dammsugare.
Tyvärr har jag inte gjort några ljudmätningar på den men jag ger den godkänt rent ljudmässigt då den ändå gör ett utmärkt jobb rent städmässigt.
Jag kör den dock schemalagt när jag inte är hemma så de enda som eventuellt skulle störa sig på ljudet är katterna.

2 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

igelkottar

#10 » 17:47:46, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har Julas läge 2 och 3 vid dammsugning och läge 1 när den försöker hitta laddstationen i vänstervarv, :djaevul: men då suger den inte utan bara viftar. :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

mimeck (trådstartaren)

#11 » 17:58:05, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner nånn vars hund drabbades av magsjuka när matte och husse var och arbetade. Ni får fundera ut själva vad som hände. Kommer inte ihåg exakt hur det blev iallafall.

Undrar om det finns robotar med sensorer för hundskit på golvet?

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#12 » 19:18:51, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har sett en bild på en sån händelse :lmao:


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#13 » 13:18:22, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänner till oss köpte Vorwerk Kobold VR200 och är supernöjda med den.
Roomba ska vara mycket bra också och Samsungs med vad jag har hört.

mimeck, i ditt fall hade jag slängt upp den på disken hos handlaren ...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

mimeck (trådstartaren)

#14 » 18:11:22, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag borde ju lämna tillbaka den. Den är köpt via nätet så det borde ju gå att skicka tillbaks den. Har sparat kartongen.
Ska köra lite mer nu när jag har fått bättre klämm på schemaläggningen. Kan leva med att bära hem den ett par gånger i veckan. Den gör ju ett bra jobb annars och har fått höga betyg vid tester Köpte den även för att den är relativt låg och så priset!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se