Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Arbetsjacka som tål stryk?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#16 » 23:56:12, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ett tag sedan, men tänkte berätta hur det gick! Jag fick nyligen hem en jacka från Top Swede (ej den billiga, vanligt förekommande), som visade sig mer eller mindre vara en kopia utav Fristads 464.....alltså den jag redan hade, som jag inte tyckte om. Dock är denna inte lika pösig, och jag är lite ovan att den inte väger så mycket.....men vi får se hur länge denna kommer hålla :grin: :thumme:


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



roddjer

#17 » 01:01:33, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Jag föll för en försäljare med välsmort munläder och investerade i denna: AIRTECH® VINTERJACKA 4058 GTC

Inte alls nöjd! - :sad:

Yttertyget är frasigt och stelt, verkar inte ge med sig och bli mjukare heller med tiden. Inte så varm som jag hoppats på. Underdelen går ner över röven, så som jag vill ha det, men det finns ingenting som liksom täpper till i midjan, en mudd t.ex., vilket gör att luft kan passera upp och ned tämligen fritt underifrån. En mudd kan man nog sy dit tämligen enkelt men ändå.
Största problemet är ändå uppe vid hakan. Runt om, nästan, går ett band med typ fleece uppe i kragen. Problemet är att det inte är heltäckande vid dragkedjan. Istället för det mjuka fleecetyget mot hakan har man samma stela, plastiga tyg som ytskiktet är gjort i. Efter en stunds användning när det är kallt, då man gärna drar upp dragkedjan så långt det går, får man som typ "skavsår" på hakan. Fruktansvärt irriterande!
Vidare är kragen skum på annat vis. Blir liksom inte "tät" runt halsen på samma vis som mina andra jackor om man inte drar kedjan ända upp. Dels får man då "skavsåret" på hakan och när tyget kommer så tajt och högt upp kommer utandningsluft oftast riktas uppåt vilket ger imma på glasögonen. Också fruktansvärt irriterande.

2 papp åt skogen! - :aaargh:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

sedvall

#18 » 07:37:07, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående dragkedjan så kan man behöva justera dragskon då den tenderar att vilja fläka upp sig en aning. Om dragkedjan kuggar ur så kläm ihop den med en tång.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C

dc_lindberg

#19 » 12:00:43, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, pdf'r har en förmåga att försvinna från nätet...

Roddjer... beskriver du mina Blåklädersjackor?! :insomnia:
:skratta3:
Hittills är det bara en Pilotjacka som jag köpte på Kostymex(?) i Stäket/Järfälla, på tidigt 1980-tal och därefter ett snäpp ned kommer de Pilotjackor jag köpte på ITAB/Idefix AB 2008, som uppfyller, smidighet, isolering (ärmar, torso, hals) och brukbarhet i låga tempraturer.

Tyvärr är de ljusår ifrån slitstyrkan i bomull och skinn, men de kommer säkert att utveckla arbetsjackorna så att de verkligen uppfyller det vi som använder dem behöver och vill ha; tar tid att nå igenom i stora företag bara ;-)


Så här ser mina ITABs jackor ut från 2008 - precis samma modell 2019:
https://itaboutdoor.se/t-p-pilotjacka-2890.html
Bild

Bild

Bild

Jag "drar" 52 i storlek, men av dessa jackor använder jag 54 och 56. Då går de ner lite mer över stussen, ger full rörlighet med armarna och bålen. Baksidan är att det blir lite säckigt/pösigt, ff.a. ärmarna som gärna kommer för nära ljumna saker ss avgasrör... (man kan inte få allt...).
Priset är knappast höjt sedan 2008! :thummar:
Konstruktionsmässig har de ett (1) fel - dragkedjan; vill ha en med dubbla kläppar! Händer liksom ju sig att vattenbehållaren behöver tömmas... o vid tyngre jobb kan vill man ju kunna "släppa in" "lagom" med kylande luft... att vara tvungen att öppna hela jackan o ha den fladdrande som en vinflöjel ställer till med trassel... i man fastnar lättare med jackan då osså...
Kanske ITAB tänka om gällande dragkedjan? :big_eyes: :skriva: :mail: :klia: :bira:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se