Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Arbetsjacka som tål stryk?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:16:21, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är i tagen att köpa en ny arbetsjacka (pilotmodell), men skulle gärna vilja ha tips på en som håller bra och tål tvätt?

Hade en gång i tiden en jacka som jag köpte på Storel, den höll till och från jobbet, och lite däremellan, med 1-2 tvättar/år i strax över 10 år innan den gav upp. Otrolig kvalité, dock minns jag inte vad märket var och har försökt leta upp vad det kunde ha varit, utan resultat. Köpte mig en Fristad 464 (den dyraste?) men den har hängt näst intill oanvänd, då den kändes för "pösig" och inte alls detsamma som jag hade tidigare + att jag inte gillar det utvändiga materialet. Bävernylon verkar vara mer följsamt, så köpte mig 2st L.brador-jackor på utförsäljning då det var så bra pris, men de höll ca 1 år vardera sen sprack sömmarna, varav den sista nu i tvätten.....visst att de var billiga, men hade kostat 6-700/st tidigare, så de borde hållit bättre kan jag tycka.


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



roddjer

#2 » 00:42:09, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Det här tar jag också gärna emot lite tips på.

Har bara haft ett par lite billigare från Jula, bara skit, panikköp, men nånting måste man ju ha på sig. Jacka 1 fastna jag med fickan i en skruv som stack ut i hytten på Boxern när jag skulle kliva ur en gång. Jädrar vilken vända jag höll på att göra. Jackan åkte nästan upp över huvet och det blev ett par hastiga steg bakåt innan jag satte mig på ändan i snön. Fickan ovh ena sidan blev det bara trasor av. Hämta en bågfil strax efter det...
Jacka två brände jag nästan hål rakt igenom med vinkelslipen för nån vecka sen. Syns i en av mina andra trådar.
Hitta en grön rock i garderoben av nån M-variant, förmodligen köpt från ÖB på den tiden de fortfarande sålde överskott. Den är stor och tung och förmodligen slitstark med tanke på hur tjockt tyget är men ändå inte varm har jag märkt.

Så nåt slitstarkt med bra värme i mottages tips tacksamt på...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

SwedEh

#3 » 08:39:29, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'


Så nåt slitstarkt med bra värme i mottages tips tacksamt på...


Du får nog satsa på en jacka i kevlar kombinerat med underställ från Bucken.se :grin:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

roddjer

#4 » 20:39:01, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ja, eller bocka till en rustning i plåt... - :mrgreen:

Bucken. Hmm, eldrivna underkläder... - :huh: - :klia:

Understället Janus i helylle kommer från Minimundus. - :thummar:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mattias Petterson

#5 » 21:13:25, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en svart bomulsjacka från fristad, inne på 7 året nu..börjar bli tunnsliten i ärmarna..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Klazzon

#6 » 21:40:10, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liknande denna :PILOTJACKA VINTER 464 PP från Fristads. Har slitit ut 1.5 på 10år, tycker det är helt okej.
Kan säkert upplevas pösig iofs
/M



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

dc_lindberg

#7 » 22:22:05, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte (korrigering) Blåkläders Pilot Jacka på Swedol när de hade ett erbjudande.
De tyckte jag var fel ute i Maj... de ansåg att det är -vinterjacka-...se'n kom Juni!

Köpte "bävernylon" liknande av ITAB 2008.

Skillnad:
- Fristads och Blåkläder är mycket starkare tyg i.
- ITAB (Idefix ab), T&P, är klart mycket varmare
- Fristads har på tok för vid krage! Fungerar -inte- ute i snö/snöstorm!
- ITABs är för känsliga för värme... smälter hål på dem "för ingenting"...

Köpte en riktig Bävernylon på Kostymex på 1970-talet eller tidigt 1980-talet.
Har aldrig stött på -den- kvalitén igen, och jag har -letat- !

Du behöver definiera vad jackan skall göra för och åt dig.
Hur den skall sitta på dig.
Vad den skall -tåla-.
osv mm
Troligtvis kommer du att börja snegla på brittiska oljejackor för MC-bruk. De är gjorda i bommul. Ngn form av oljeimpregnering. Ruskigt slitstarka. Men, MC-jackor har inte den varma kragen som Pilotjackorna har...

Som du kanske förstår, jag letar också.
Jag vill ha en Pilotjacka som -fungerar- ned till i vart fall -15'C gärna ned till -20'C. För min del är jag van från MC att ha löstagbart foder, och att kunna byta foder efter årstid/väderlek. Axlar och armbågar bör vara förstärkta. Fickorna föredrag jag att försluts med dragkedja.
Det skall vara muddar i änden på ärmarna, och i midjan. De skallsluta tätt.

...som sagt... jag letar jag med... 1986 behövder jag "resekläder" (inter-rail epoken), så jag sydde mig en jeans "kostym". Hatt med brätte, jacka, väst och byxor. Fickor över allt, i hatten, hela ryggen på jackan, ärmar, utsida/insida, byxorna fram/bak/ben, "army fatigues" har sparsamt med fickor jmf med min "dress". Jag gjorde 2 fel! Lakansväv som foder (=DUMT, i hetta, och kallt som F i kyla). Inte löstagbart foder, och inget värmeforder...
Nu är jag inte -så- desperat längre att jag sätter mig ned å syr mig en Pilotjacka, men... om jag inte får tag i det jag söker, så kanske jag en vacker dag får motsvarande idé som på 80-talet...

Eftersom vi nu är några stycken som undrar och söker - är det ingen som har "rätt" kontakt med någon av tillverkarna av yrkeskläder?
Vi borde ju kunna tillsammans påverka dem att "se över sin kollektion" ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 14:00:13, 26-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Osaka

#8 » 09:14:45, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag syr en arbetsjacka så ska den få något som är hopplöst ute idag, knappstängning. På alla mina arbetskläder är det dragkedjan som ger upp först och därför försöker jag hitta jackor som även går att stänga med knappar den dag dragkedjan ger upp, men det är svårt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#9 » 10:56:32, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förebyggande underhåll : Teflonsprej!
Från början och regelbundet.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#10 » 11:18:46, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stearin, inte teflon; men, det hjälper inte... Dragkedjorna håller inte :-( Vad värre är, är att de är nästintill hopplösa att byta ut, och att ny motsvarande är så in i... dyra att de kostar kring 50% av en ny -svindyr- Pilotjacka!...

Knappar är knepigt dock. Ute i kyla kan de bli fullständigt omöjliga... Tryck knappar slits så fort att de är inte alls å tänka på, dessutom väljer de en av två utvägar för att slippa "jobba"...antingen ändrar de form så att de helt enkelt inte går att försluta, eller så tappar de spänsten så de är omöjliga att försluta...

Ett helt annat synsätt på detta med att försluta kläder har Asien haft. I karaten, ninpon, aikido, mm från Japan, har man bomulls"rep/snören", som fungerar överraskande bra. Kina, Kung-Fu, tai chi, mm, har iof knappar, men deras sätt att använda knappar fungerar också överraskande bra.

Åter igen, man måste definiera klart och tydligt de behov som plagget måste möta/klara.
Jag hade en -starkt- och -stort- behov av att kunna bära det jag behövde ha med mig, på mig. Denna form av kläder finns inte ens idag. Arméns fältuniform har -stora- brister, det är som att jämföra en standard fällkniv (arméns fält uniform) med den mest avancerade Schweizer kniven (min "interrail kostym").

När det gäller Jackor, så vill jag ha värmtåligt skydd på underarmarna. Kommer åt ljuddämpare och avgasrör på snöslungorna. Snugga vid heta föremål, och jackan har fått hål bränt rakt igenom syntet tyget.
Fristads jackor har glatt fodertyg ärmarna, troligtvis med tron att de då blir trevligare att ha på sig...jackan blir -kall- istället. Jackan -hade- potential att fungera ned mot -10'C men pga fodertyget i ärmarna, så fungerar den dåligt under nolla!...
Kragens vidd gör Fristadsjackan "obrukbar" i blåst och i låga temperaturer... (finns inget farligare än en halsduk i närheten av snurrande och dragande saker (snöslunga, plog, mm).

Den ursprungliga, riktiga, pilotjackan, var väl av fårskinn med ullen på insidan?
Stor krage med spänne för att justera den så den slöt tätt mot drag?
...men var det knappar eller var det dragkedja?
Däremot hade de inte muddar i ärmarna, och jackan var för kort för oss att använda utomhus (slutade i midjan, inte på höfterna som vår tids modejackor).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

roddjer

#11 » 15:16:09, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Dragkedja...
Åja, dyra är de inte. Delbar, tvåvägs tror jag det här kallas, med två löpare, 75 cm lång - :thummar: - 46 kr + moms på Stoff & Stil. Stålkedjorna kostar ca dubbelt så mycket...
Däremot ÄR det ett mindre helvete att byta kedjor på modernare jackor. Man ska inte göra det är det tänkt. I konsumtionssamhällets anda ska hela jackan kasseras när kedjan är slut... - :sad:

Bild

Knappar...
Problemet med knappar tycker jag är att det inte blir riktigt tätt i förslutningen. Kyla och värme "pyser" in och ut mellan knapparna i takt med att man rör sig. Dragkedjan gör förslutningen tät.

Fältuniform...
Den jackan jag har, har två stora fickor på framsidan som kan ersätta en liten ryggsäck. Hur mycket grejer behöver du ha med egentligen? - :klia:

Värmetålighet...
Det lär väl bli något av läder i tillräcklig tjocklek i så fall om man inte har guldbyxorna på sig och kan slanta upp för något specialmaterial. När jag jobbade på ett pappersbruk förut fick man inte använda handskar av gummi eller tyg där det fanns hetvatten eller ånga. Vi hade nåt som liknar de här https://www.ejendals.com/sv/products/hand-protection/12/, det här kanske är en senare årsmodell.

Tänkt på det här med läder tidigare. Gamla tiders smeder hade som ett förkläde av läder när de jobbade. Man kanske skulle skaffa något liknande till när man svetsar och framför allt när man kör med vinkelslip. Sen ska man stoppa upp sitt "skapande" för att kränga på och av sig ett förkläde. Antar att man inte vill ha det på hela tiden. Ja, det lär ju säkert bli av... - :vissla:

Krage...
Ja, det är ett lotteri. Sjalar är bannlysta i maskinsammanhang. Ett alternativ som stammar ur skidåkningen tror jag är att använda en så kallad "buff".

Bild


Problemen med pilotjackor tycker jag att det är lätt hänt att de åker upp ovanför röven när man rör sig vilket är förbannat irriterande att gå och dra ner den ständigt. Kanske varierar på hur pass "tight" resåret är i midjan. - :klia:
Sen när man börjar bli gam-gubbe som jag - :vissla: - blir det viktigare att inte bli kall uppåt njurtrakten, kan få "känningar" av det senare... - :myzsko:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Skru'are

#12 » 15:51:31, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fryser med en sådan som på bilden, då är det illa.
Och kragen är nog bra den med

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#13 » 17:31:47, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan! Ja, det är några år sedan jag sist sydde, men då kostade -bra- dragkedjor över 200kr/m, och de som jag valde till min klädsel låg på 350-400kr/m sist jag tittade (...vilket inte var igår...det var nog 20-25 år sedan...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#14 » 17:49:35, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta s.k. arbetsjackor är inte gjorda för att arbeta lite fysiskt i. Jag tycker att de är för snäva över axlarna så att så fort man lyfter armarna uppåt och tar i lite så går dom sönder i sömmarna för armarna. Sedan så brukar det vara lite svårt att få tag i nog stora storlekar. Har man större än 58-60 så är det inte så mycket att välja på utom varselkläder.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#15 » 12:38:43, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap IR. Så illa är det :-(
Jag "drar" 50+, 52 är för stora, så jag använder 54-56; "som man kan röra sig i".
Men när jag behövde en överdragsjacka till mc-stället, då talar vi 60-62 i storlek...fanns inte att uppbringa!
Jag frågade om -varför- men fick egentligen inga bra svar!
Fristads svarade dock, "under bordet" så att säga, att det finna -alla- storlekar, men att över 58 är beställningsvara med måttsyningstillägg (på många slantar).
Bland mina bekanta som jobbar med -tunga- jobb så är det nog inte en enda som drar mindre än 58... tror de flesta drar 60-62... å då sitter 58 som "korvskinn".

Den här tråden och de kommentarer som faller löpande i den är ju -precis exakt- samma som jag "gnällt" över ända sedan jag sydde min inter-rail kostym!
Vi måste försöka aktivera våra svenska tillverkare av arbetskläder! Vi är ett litet stick-prov, men med 100% kommentarer om i princip samma problem med kläderna så blir stickprovet förödande gällande tillverkarnas lyhördhet och insikt om det -verkliga- behovet!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se