Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Arbetsskor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

sedvall (trådstartaren)

#1 » 08:56:49, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker tips och erfarenheter på arbetsskor för svets, oljesöl och maskinkörning. Mina senaste skor var Helly Hansen magni, de har spruckit bakom tåhättan efter bara ett halvår, troligtvis på grund av olja eller svetsloppor, dock var de otroligt bekväma. Tidigare har jag använt typ löpskor när jag kör maskin, de är mycket bekvämare och framförallt svalare men de faller sönder efter att de blir oljiga.

Så det jag undrar är om de finns några skor som både tål svetsloppor och oljespill och även är smidiga och svala, eller om man helt enkelt lär ha ett par för varje tillfälle. Vad använder ni i verkstaden och maskinen?
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C



DennisCA

#2 » 09:23:12, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går i en modern variant av 'träskor' (inget trä) från Sievi den varmare tiden av året och ganska ofta nu också fast det är "vinter", ser ut som träskor men är modernare material. Har svetsat i dom och det har fallit mängder av svarvspån och annat skit på dom i 3-4 år nu och dom ser ut att hålla minst lika länge till. Det är ingen stålhätta i dessa dock, men det lär finnas sådana modeller.

Har flera Sievi skor nu och köper jag ett par "normala" arbetsskor med stål eller komposithätta så blir det förmodligen ett par Sievi till. Dom är tillverkade i Finland.

Jag tycker man kan se på en modell om den kommer hålla, är det en "slät" yta utan mycket krimskrams så brukar den hålla. Är det många sömmar och skon ser ut som den är gjort av flera många mindre delar, så brukar dessa vilja gå skilda vägar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dea

#3 » 12:48:13, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder oftast http://blundstone.se/18-skyddsskor eller någon annan liknande sko, förutom sommaren om det är rent nog i traktorn för att köra i strumpor då har jag en sko som är enklare att ta på. Blir lite mekande och stall sysslor, känns som det är bristande underhåll av skorna samt gödsel som tar död på dom.

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

nimrod_pro

#4 » 13:09:03, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbesko med läderovandel vid svetsning/kapning/oljesöl. Det som tog död på dessa var en rödglödgad m12 som smälte in i sulan. Dock inget jag märkte av mer än att det lukta skumt och att jag hade något under foten.

Jalas skyddsandal är bekväm men slits fort i jämförelse med arbeskon. Delat sulan i fotvalvet och slitit ut innerfodret på ett år.

Bästa är ju om man kan prova skorna innan då en del(speciellt lågprissegmentet) är sjukt obekväma.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#5 » 10:11:18, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Använder oftast http://blundstone.se/18-skyddsskor eller någon annan liknande sko, förutom sommaren om det är rent nog i traktorn för att köra i strumpor då har jag en sko som är enklare att ta på. Blir lite mekande och stall sysslor, känns som det är bristande underhåll av skorna samt gödsel som tar död på dom.


Dom där såg faktiskt bra ut, som dom kunde fungera till vardags också, även till lite finare tillfällen (innan dom blivit för slitna och skitiga iaf.).
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#6 » 11:57:16, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är svårt, om inte omöjligt att uppfylla den kravspecen.
Först och främst är skor en färskvara. Tillverkarna säger ca ett år vid heltidsarbete. Jag står upp kanske 12 timmar per dag när jag jobbar. Hade skor som var kanske 1,5 år gamla, någon Sievi-modell. Fick problem med domningar i fötterna som gick upp i benen halvvägs till knäna. Skaffade exakt samma skor igen, med samma iläggssulor. Tog på mig dessa och tänkte att de här känns inte ett dugg annorlunda. Men redan dagen efter var jag av med domningarna.
Sparade de gamla skorna att ha hemma som reservskor. Råkade fylla mina vanliga med vatten när jag meckade med poolens reningsverk. Tog på de gamla jobbskorna. Redan efter någon timme kände jag början till domningar i fötterna.

Du vill ha svala skor som tål svetsloppor. Svala skor brukar ha en massa öppningar, öppningar som svetsloppor garanterat letar sig in genom.

Personligen så kör jag med Biltemas skyddsskor för 500 kr paret. Jag har ankfötter så jag behöver lite bredare skor. Tyvärr passar inte Jula Pro:s skor mig. Provade dessa i butiken. Verkade fruktansvärt bekväma men tyvärr lite för smala för mina fötter. Biltemaskon är inte jättevarm på sommaren, men som en heltäckande sko så är den inte sval heller... Förvånansvärt bra att gå i (har två par, ett som "finskor" när man ska till byn för att handla och liknande), men man sliter ut dessa också. Har dock inte märkt några skador pga hydraulolja, och mycket lite skador pga svetsning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

johaniskogen

#7 » 12:01:37, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
dea skrev:Använder oftast http://blundstone.se/18-skyddsskor eller någon annan liknande sko, förutom sommaren om det är rent nog i traktorn för att köra i strumpor då har jag en sko som är enklare att ta på. Blir lite mekande och stall sysslor, känns som det är bristande underhåll av skorna samt gödsel som tar död på dom.


Dom där såg faktiskt bra ut, som dom kunde fungera till vardags också, även till lite finare tillfällen (innan dom blivit för slitna och skitiga iaf.).

Kör med samma sko året runt, ett putsat par för stadsbeskök o ett par hemmavid...

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se