Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Fallskydd

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

JD400

#16 » 11:05:04, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har helt klart hänt en del på den här fronten genom åren. Hjälpte svärfar att lägga tak på hans hyreshus förra sommaren. 3 våningar + källare/suterräng. Skulle gissa att det är säkert 10-15 m högt på sina ställen. Han berättade då att han som pojk på kanske runt 8-10 år hjälpte till med hängrännor. Då fick han sitta vid takkanten medan plåtslagaren höll i honom i livremmen! :uupps: :screwy:

Men han lever ju än! :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Dexxas

#17 » 12:47:30, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar tidvis med traversreparationer, både mindre och större maskiner. Höjdrekord hitintills 37m,en gammal kran i Norrköpings hamn...
En normal fallsele kostar 1500-2500 skr men har man testat att hänga i en sån 10 min så skaffar man något bättre....
Selen jag har kostade lite drygt 6000 skr men vid ett fall så känns det som att sitta i en stol, och jag kan även hänga upp några linor och sitta i min sele och jobba nån halvtimme i taget.
Min sele har förankringspunkter i ryggen, på bröstet, bägge höfterna och i midjan rakt framåt...
Känner mig helt trygg i den oavsett höjd.
Man får vad man betalar för.... Och eftersom det för min del är avdragsgillt skiter jag i kostnaden.

Mvh/Dexx :bira:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se