Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Rätt sågskyddsbyxa

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

jonnordvall

#16 » 21:56:48, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade se att det kommit ett inlägg i tråden, läste från början och insåg att jag skrivit fel Ang kängorna just jag köpte. Det är inte yukon utan waipoua. Oregon har tre prisklasser. waipoua är den mittersta och i just stövlarna skiljer det i att dom har stålhätta inte komposit som yukon. Skiljer en del annat oxå men har inte testat annat än dom jag köpte. Dom med stålhätta är dessutom något lättare än den andra.
Gick i tre timmar i blötgräset idag och jag va iaf fortfarande torrskodd och fötterna känns okej. Riktigt bekvämt faktiskt.

Angbyxorna så va dom bekväma att gå i. Men på slutet så va dom rejält mkt tyngre än från början..
Inte genomblöta med sög åt sig vatten och blev tyngre. Ska iaf testa impregnera dom framöver kanske det blir lite bättre
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Ptr

#17 » 22:14:39, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna hade med skydd på baksidan. Lite mindre där bak. Men som så vanligt hamnade dom i kläm på någotvis i regelverken så att ha lite mindre skydd bak vart inte tilllåtet, så då tog de bort skyddet istället. Men det var på den "bylsiga" tiden.

Phanner hade en byxa med skydd upp över vaden ibak. Tror den var klass D. Men den såldes inte i Sverige, då det tydligen bara var Storbrittanien som var med i EU vad gällde dessa. Som trädklättrare var det annars en rimlig kompromiss då det gärna är just vade som är utsatt när man står på spikskor och sågar stamdelar.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

prodigys

#18 » 17:52:21, 19-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Råkade se att det kommit ett inlägg i tråden, läste från början och insåg att jag skrivit fel Ang kängorna just jag köpte. Det är inte yukon utan waipoua. Oregon har tre prisklasser. waipoua är den mittersta och i just stövlarna skiljer det i att dom har stålhätta inte komposit som yukon. Skiljer en del annat oxå men har inte testat annat än dom jag köpte. Dom med stålhätta är dessutom något lättare än den andra.
Gick i tre timmar i blötgräset idag och jag va iaf fortfarande torrskodd och fötterna känns okej. Riktigt bekvämt faktiskt.

Angbyxorna så va dom bekväma att gå i. Men på slutet så va dom rejält mkt tyngre än från början..
Inte genomblöta med sög åt sig vatten och blev tyngre. Ska iaf testa impregnera dom framöver kanske det blir lite bättre

Att ha komposittåhätta på sågskyddsskor är absolut förbjudet. Sågen tar sig genom det som smör. Stålhätta är krav för att ens få det godkänt som sågskydd.

Yukon har förövrigt tåhätta av metall.

1 person gillar det här inlägget.
prodigys
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 13-12-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#19 » 18:50:00, 19-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt! Vet inte varför jag fått för mig det. Tror att jag läste specar på skorna men måste blandat ihop något..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

prodigys

#20 » 16:27:33, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Rätt! Vet inte varför jag fått för mig det. Tror att jag läste specar på skorna men måste blandat ihop något..

Kanske blev en tankevurpa vid "gummiförstärkt tåhätta"
prodigys
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 13-12-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#21 » 17:19:16, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte :)
Såg en tabell med skor från Oregon. Måste varit fler kängor med så att jag blandade ihop det. Köote faktiakt ett par waipoua till svärfar i hjulklapp nu. Med just det i åtanke att jag ville ha stålhätta. Men han får väl testa dom och byta till det som passar hans fötter bäst sedan om det behövs :)
Bra att du rättade mig
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

prodigys

#22 » 17:32:10, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Jag vet inte :)
Såg en tabell med skor från Oregon. Måste varit fler kängor med så att jag blandade ihop det. Köote faktiakt ett par waipoua till svärfar i hjulklapp nu. Med just det i åtanke att jag ville ha stålhätta. Men han får väl testa dom och byta till det som passar hans fötter bäst sedan om det behövs :)
Bra att du rättade mig

Har provat waipoua-kängorna ett par gånger på jula men tycker att dom känns för låga i skaftet. Vill gärna ha lite högre när det gäller sågskydd.

Har ett par stihl advance gtx(som förra jobbet betalade) som är väldigt trevliga. Går sällan så länge åt gången i dom men när man gått in dom så kändes dom mindre som skidpjäxor.
prodigys
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 13-12-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#23 » 17:50:33, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv waipua från jula som jag tycker verkar sköna.blir inget i djup snö för mig iaf så höjden räcker för mig. Sköna är dom då iaf men det där med skor är ju en högst personligt. Står uttryckligen i flera instruktionerna att dom ska vara ett skydd i kombo med byxorna som ska gå ner över skaftet. Men tillsammans med byxor och stålhätta och npgot slags sågakydd i själva känga så hoppas jag dom ger ett iaf hyfsat skydd.
Har googlat en hel del men hittar bubblan inga bra texter om HUR kängorna är uppbyggda?
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

prodigys

#24 » 20:00:30, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Har själv waipua från jula som jag tycker verkar sköna.blir inget i djup snö för mig iaf så höjden räcker för mig. Sköna är dom då iaf men det där med skor är ju en högst personligt. Står uttryckligen i flera instruktionerna att dom ska vara ett skydd i kombo med byxorna som ska gå ner över skaftet. Men tillsammans med byxor och stålhätta och npgot slags sågakydd i själva känga så hoppas jag dom ger ett iaf hyfsat skydd.
Har googlat en hel del men hittar bubblan inga bra texter om HUR kängorna är uppbyggda?

Som jag har förstått det så har kängor samma typ av skydd som byxorna, dvs någon fiber som trasslar sig i sågen. Stövlarna är något annat som i princip bara ska bromsa hastigheten på kedjan.
prodigys
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 13-12-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se