Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Stridis kabintvätt

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 00:09:56, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som synts i annan tråd här på M så fanns det en Teijo kabintvätt till salu i Stockholmsområdet som MN förmedlade. Jag var sugen på tvätten men verkligen inte på att köra och hämta den. 50 mil med bil och släp, lägg därtill Coronan för att göra det ännu tråkigare. Men det slutade med att vi kom överens om priset, så då var det bara att försöka få ihop en tid när jag kunde köra upp.
Min syster och systerdotter bor i Stockholm. Jag skulle ta med en antik möbel upp till systerdottern, men tyvärr så hann inte målaren få den klar innan avfärd, så där sprack en transport. :sad:

Däremot så hade min bror en gammal kamin han inte ville ha eller viste värdet på, så jag slängde ut en fråga på en byggnadsvårdsgrupp på FB. Var en kille från Ludvika som var intresserad av kaminen, men av lätt förklarliga skäl så tyckte han det var för långt att köra ner till Skåne. Men till Stockholm körde han gärna, så där blev affär av och lite nytta av körningen.
Nästa tursamma sak var att jag behövde en förgreningspropp för lamputtag. Finns bl.a. på Hornbach, men fem mil enkel resa till min närmsta butik för att köpa en pryl för 40 kronor kändes inte lockande. Kom på kvällen innan att det kanske fanns någon butik längs vägen. Inte en enda låg ens tänkbart till förrän uppe i Stockholm, men den låg på samma avfart där jag skulle svänga av! Bara några hundra meters omväg.
Men bäst av allt var ända att ett par dagar innan jag skulle åka så ringde en för mig helt okänd man. Till saken hör att jag samlar på gamla diskoljuseffekter. Han har ett stort företag som sysslar med ljud och ljus och hade en bra laddning armaturer han inte hade någon nytta av. Istället för att köra allt på tippen så letade han upp mig på nätet och erbjöd mig allt, gratis till och med! :hurra:
Jag tackade så mycket och frågade om det gick bra om jag kommer på tisdag? Han lät lite chockad och tyckte det inte var någon brådska, så jag fick förklara att jag ändå hade ärende upp.
Inga konstigheter med körningen. Hade lånat en lätt lastbil, så det var trevligare körning än med PB och släp. Allt stämde bra, kaminkunden kom fram tio minuter före mig, han blev nöjd, jag fick tag på min elpryl och körde sedan hem till systern där jag övernattade.
Kan villigt erkänna att jag såg inte fram emot körningen i Stockholms innerstad. MN hade lugnat mig med att trafiken var inga problem med innan sju på morgonen, så kvart över sex körde jag från systern. Tvi vale vad mycket bilar det var! Körde som tosingar gjorde de också. Kände mig som den fattige kusinen från landet, vilket egentligen var en mycket korrekt jämförelse... :mrgreen:
Kom fram i tid. Enda felkörningen var att jag tvekade på att svänga in på en smal gata när jag var nästan framme så jag fick köra runt ett kvarter extra. Allt var mycket föredömligt förberett. Tvätten var delvis nerplockad för att minska lasthöjden och stod lastad på en specialpall, rullbordet var fastbandat på en annan pall. Allt lyftes upp snabbt och smidigt på lastbilen.
Många tack än en gång för en mycket smidig affär. :shake_hands:

Åkte från MN, men det tråkiga var att jag skulle nu in till Sankt Eriksgatan. Hade fått besked om att det var stoppförbud fram till tio, men efter det var det tillåtet att stanna för av- och pålastning. Jag hade över två och en halv timme jag måste slå ihjäl. Hittade en parkeringsplats med skyhög avgift (i alla fall för en lantis), men stället var stendött och där fanns lediga platser. Parkerade och började surfa på mobilen. Högst plötsligt så står det en P-Nisse bakom bilen och håller på att skriva. Snacka om att jag fick bråttom iväg... :mrgreen:
Kör in mot centrum och spanar förgäves efter någonstans att ställa bilen. Slutar med att jag passerar stället jag ska till, men på fel sida gatan, dock en timme för tidigt. Ja, ja, kör längre fram för att försöka vända och parkera. Men med tanke på hur alla andra har parkerat så ser det inte hoppfullt ut. Står bilar i korsningar, där det är stoppförbud, dubbelparkerinagr på båda sidor av gatorna så de är helt blockerade osv...Något ställe jag kom in på stod det beväpnad militärvakt, ett ställe var tydligen polisstation. Huvva!
Slutade med att jag stannade där det var stoppförbud, men jag kunde skylla på att vägen var blockerad framför mig av en dubbelparkerad personbil och en dubbelparkerad sopbil som tömde en massa soptunnor. Stod där ett tag när plötsligt det kommer en liten vit skåpbil, precis likadan som förra P-Nissen hade kört, och stannar bakom mig. Då pallade inte mina nerver längre utan jag flydde igen. Var troligen ingen P-Nisse utan ytterligare en stockholmare som parkerade sämre än vad jag gjort. Såg bilen när jag lyckats komma runt kvarteret.
Men nu var klockan så mycket att jag styrde mot ljusfirman. Trots att det nog bara var en km så tog det så lång tid att jag var framme prick klockan tio och kunde stanna på gatan.
Ljuskillen hade pratat om 40 armaturer, men när vi hade grävt tillräckligt djupt så hade de hittat och jag lyckats trycka på 48 armaturer på lastbilen, kontroller till dessa, plus två centereffekter.
Under tiden jag sätter fast ett enda spännband kom fler polisbilar med blåljus än vad jag ser i Skåne på en hel månad. För första gången har jag också hållit på att bli ihjälkörd av en elscooter! :uupps:
Men efter några timmars lastande och pratande styr jag kosan hemåt. Ni vet väl vad som är bäst med hela Stockholm? Jo, E4:an söderut! :djaevul:
Skämt å sido, mycket trevliga människor jag träffade, men jag håller på att få psykbryt på allt folk, trängsel och trafiksituation, så jag var glad när det bar söderut, trots diverse strul med vägarbete, konstiga trafikskyltar, köer som stod still osv.
Men, i ärlighetens namn, där det gick långsammast var nog nere i Småland, förbi Ljungby. 15 km långt vägbygge. Någon gång när jag kikade på GPS:ens hastighetsangivelse så stod den på 12 km/h! :uupps:
Till slut var jag i alla fall förbi detta och tyckte att nu är det inte så himla många mil kvar hem. Då är det trafikolycka framför mig med tungt fordon. Jag var väl lite trött och avtrubbad, hade inte följt med exakt var jag var, allt var regnvått och mörkt, ja bortsett från alla röda baklampor. Hjärnan gick på högvarv, exakt var är jag, finns det någon avfart innan det står helt still, och i så fall, vart går denna???
Jodå, avfart skulle finnas en km längre fram enligt vägskylt, men det ena ortsnamnet låg helt fel för mig, och jag kunde inte placera det andra. Trafiken började gå långsammare. Såg ut att stå helt still en bit fram, och sedan stod jag också still. Efter att ha funderat ett litet tag så kör jag ut på vägrenen och kör fram till avfarten. Vinna eller försvinna. Visade sig att jag kunde komma parallellt med E4:an en bra bit så jag kom förbi olyckan.
Var ordentligt mör i både kropp och knopp när jag kom hem, men jag var tvungen att lasta av alla lampor innan jag kunde gå och lägga mig eftersom det småregnade ute (och hade gjort så nästan hela vägen från Stockholm).
Morgonen efter, när det hade börjat ljusna, kunde jag lasta av tvätten och sedan lämna tillbaks lastbilen.

Jaha, en herrans massa text, och ändå har jag inte fått med nästan någonting om tvätten som tråden egentligen skulle handla om. Tror jag tar det i ett nytt inlägg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



magirus

#2 » 00:37:11, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

50 mil m släp e ju en baggis! :mrgreen:
:back_to:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Mattias Petterson

#3 » 11:58:45, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir snabbt van med Stockholm, att jobba där och ha bil och släp är inte längre något problem, man får lära sig att ta för sig om man ska komma någon vart.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

marve

#4 » 12:33:43, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst med hela Stockholm? Jo, E4:an söderut! Fel fel fel
Bäst med hela Stockholm? Jo, E4:an norrut! :grin: :thummar:
Mycket text är inga problem om det är intressant och lättläst. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

magirus

#5 » 12:46:48, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Bäst med hela Stockholm? Jo, E4:an norrut! :grin: :thummar:


JEp, så äre! :thummar:

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

QV_

#6 » 13:54:11, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående diskoljus så gillar frun Diskomusiken.

Så en plan fram i tiden är en diskokväll i maskinhallen.
med kula(or) och ljus. Så om du har något enklare så finns det ett intresse.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 14:30:48, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, 50 mil är ju ingenting för er norrlänningar, men här nere finns det folk som inte förstår hur jag står ut med att köra tre mil enkel resa till jobbet... :lmao:

Finns mycket trevligt med Stockholm, både att se och uppleva, och massa trevliga människor. Det är bara det att jag klarar inte av allt folk, alla bilar och all stress. Får psykbryt.

Såja, då får jag väl nämna något om tvätten också...
Det här är en typisk villhöversak. Jag har ingen uppvärmd verkstad så jag har ingen stans jag kan ha den med vattenbasserad tvättvätska. Ska sitta 18 kW värmeelement i den. Grovt uppskattat så ska tvätten ha 500 liter vätska i sig, så det drar 25 kW att värma upp vätskan 45 grader (bortsett från förluster). Tvätten behöver avsäkras med 32 A om detta ska fungera, men jag har bara 20 A huvudsäkringar. Kort sagt, jag har ingen möjlighet att använda denna. :sad:

Men planen är att någon gång i framtiden bygga en varmverkstad, så där ska jag kunna ha tvätten utan att den fryser sönder. Finns tvättvätska som man kan använda kall, kanske koppla in vedeldning för att värma när man behöver tvätta.

Får börja med att stjäla en av MN:s bilder på tvätten:
Bild

Förra ägarna hade målat om tvätten. Av någon anledning var den nästan vit. Ja, ja, jag har sett värre färger ute på företag. När jag lastade av den körde jag den direkt bak till min tvättplats. Av ganska naturliga skäl så brukar just tvättar vara ganska smutsiga... Alltid trevligare att skruva med rena saker så man inte blir svart så fort man tar i någonting. Hade inte tid att göra mer på onsdagen (skulle iväg och lyfta upp järnbalkar och takstolar på ett husbygge med teleskoplastaren), och sedan började en arbetsvecka. Men på söndagen så sparkades hetvattentvätten igång. Mycket av den "vita" färgen gick att spola av med varmvatten och lite tryck bakom. Men jag blev lite förvånad av att baksidan på den "vita" färgen var blå! :uupps: Man har alltså målat med en blå plastfärg i samma nyans som original på tvätten, men denna hade sedan blekts mycket jämnt så allt såg vitt ut.
Efter tre timmar var tvätten ganska ren, både invändigt och utvändigt. Några dagar senare röjde jag plats i min provisoriska verkstad så jag kunde få in tvätten i husa. Står inte jättemycket i vägen. Planen nu är att skruva fast det som lossades för att underlätta transporten, därefter börja småfixa när tid och lust faller på. Vill gärna vattenfylla maskinen och provköra tvätten för att spola rent i pump och munstycken. Vi får se när så kan ske.

Så här ser det ut just nu:
Bild

Edit: Skrivfel... :vissla:
Senast redigerad av Stridis2 18:01:03, 20-12-2020, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#8 » 16:24:04, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl bara att koppla in en elpatron till värmningen så kan du köra den?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 17:51:40, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadå, det sitter två elpatroner som är kass. Troligen enkelt att byta dessa. Verkar vara standardprylar med 2" fäste. Problemet är att om jag ska värma upp 500 liter tvättmedel 45 grader så går det åt 25 kW, plus förluster. Ska man gissa på 50% till? Då tar det minst två timmar från man startar elpatronen (eftersom jag maximalt kan köra 16 kW) innan tvätten är klar att använda. Tyvärr så brukar jag inte ha speciellt bra framförhållning. När man skruvar så, högst plötsligt, behöver man ha något rent, helst igår. Därav tanken på att sätta en slinga i tanken kopplad till ett eventuellt vedsystem så att om man behöver värme i tvättvätskan så kan man både köra igång med elpatronen och trycka in en massa värme från vedsystemet. När tvätten inte används så stängs både elpatron och vedvärmen av till tvätten.

Men det är länge tills vi har kommit så långt. Först får jag försöka titta över elen och se att tvätten fungerar i övrigt som den ska. Därefter montera elpatroner. Sedan, kanske, fixa möjlighet till vedvärme.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#10 » 17:59:08, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det där är en kanonmaskin. Autorep har haft ett par olika och han är nöjd med dom.
Mina trumpeter till ursusen blev tvättade i hans dåvarande(800?) och det var smidigt och blev mkt rent.

Själv skulle jag vilja ha en toppmatad 900-ish

Efter att ha fått reda på vad dom kostar har jag funderat på att bygga en...skräll :lmao:
Är nog inget som blir gjort säkert. Som mkt annat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#11 » 19:08:25, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd.
Det är ju mycket trevligt med varmvattentvättar, det blir ju verkligen rent. Tvätta och sedan blåsa av med tryckluft så har man rena torra delar.
Där jag jobbade förut tvättade jag mycket i sådana tvättar, och vi hade även något rostskyddsmedel i.
Däremot tycker jag det kan vara trevligt att ha en avfettningstvätt, och förtvätta riktigt skitiga delar, så behöver vattnet inte bytas så ofta.
Man kan ju säga att det märktes om någon gjort lite privata jobb på helgen, och tvättat gamla bilmotordelar, indränkta i gammal svart olja. Då va det ju vattenbyte.
Men känner väl lite samma som dej, vill gärna ha en, men då man inte tvättar så ofta blir det ju en procedur, att först värma allt vatten för att tvätta ett fåtal delar. Inte helt ekonomiskt kanske. Vedeldat hade ju varit tufft.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

wol

#12 » 20:05:06, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att komplettera den så att det går att värma vattnet med hjälp av en vedeldad panna måste ju vara perfekt när du inte har tillräckligt med el till den.
Se bara till att den står frostfritt så den inte fryser sönder.

Jag kan passa på att ge ett litet tips till det som behöver rengöras i verkstaden.
Skaffa en begagnad diskmaskin en sådan som man brukar ha i köket och ställ den i verkstaden det funkar bra till småprylar.
Skrapa bort det som sitter löst och spreja med med avfettning och låt den stå en kvart sedan kör man den med maskindiskmedel på det varmaste programmet.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

ÅÄÖ

#13 » 20:09:42, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompromissen kan ju vara att bygga om gammal diskmaskin till cirkulerande, kanske redan finns trådar om det här?
(Har nog sett han på Classic-motor i ngt klipp...)
Framförallt om det inte är hela motorer som behöver in
Men har man haft tillgång till sån maskin så vet man vad den gör!

Jaha, två på diskmaskin, men just att återcirkulera det skitiga och starka tvättvattnet är nog lämpligt!!
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

wol

#14 » 21:19:54, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga om en vanlig köksdiskmaskin till att återcirkulera diskvattnet eller att köra den men starka industritvättmedel kommer att förstöra den ganska fort.
Men att köra diskmaskinen med det diskmedlet som den normalt skall ha plus lite avfettning det tål den.
Man skall inte förvänta sig att det skall bli lika rent som en riktig industritvätt som är byggd för ändamålet och det går ju att köra delarna några gånger.
En gammal diskmaskin är ett bra komplement i verkstaden för att slippa att handtvätta eller högtryckstvätta allt som behöver rengöras.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Stridis2 (trådstartaren)

#15 » 21:56:50, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört en del med hetvattentvätten när jag har haft smutsiga saker, men det är omständigt att dra fram den och lite besvärligt med mindre delar. Blir oftast inte av att man tvättar om det bara är något litet vilket man svär över under resten av skruvandet... :djaevul:

Det behöver inte vara så dyrt med en tvättmaskin. Såg denna på Klaravik. Såg mycket nyare ut än min, ändå blev slutpriset bara 19.000.

Avfettningstvätt, ska jag skaffa det också? Då får jag nog bygga ännu större verkstad än vad jag tänkt. :sad: Men man kan aldrig ha för mycket verktyg och maskiner. Möjligen tillräckligt, men aldrig för mycket. :mrgreen:

Finns det några rekommendationer på bra och prisvärda tvättmedel? Gärna korrosionsskyddande, hade det funnits med frostskydd i också hade lyckan varit total.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se