Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Trefas högtryckstvätt fasföljd? Rotationsriktning?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 09:21:47, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En luftkompressor som har reedventiler kan ju köras åt båda håll.
Dock om den har fläkt kan ju den helst få blåsa mot kompressorblocket, så någon sorts fasföljd föreligger väl ändå på trefaskompressorer?

(Skruvkompressorer har ju högst troligt skydd så skruven inte går baklänges om det är en seriös maskin)

Hur är det med högtryckstvättar då?

Det finns två vanliga konstruktioner, den med kolvar är jag mer bekant med.
Den är inte heller beroende av rotationsriktning?

Köpte en okänd högtryckstvätt begagnat.
Finns ingen dokumentation om man googlar...

Dansk tillverkning, eller så är det bara ett danskt "brand" med annan tillverkare av pump...

Fick den för 1000kr, fast med lång resa, värt att chansa tyckte jag!

Har länge kört med en sådan där ht-tvätt från stormarknad, en sådan där för konsumenter med en massa plastkåpor...
De är väl gjorda för att tvätta altanen med, kanske bilen.

Nu ville jag ha en tvätt jag kan ha länge, med mer fokus på funktion, än att ha tuffa plastkåpor...

Vattenslangen till var riktigt grov och går på med 1" skruvanslutning.

Antar att man hade den permanent inkopplad.
Kom från bilverkstad...

Har dock inte sett kopplingstypen innan.

Dock passade 1" "Gardena" anslutning till trädgårdsvattnet...

Ska sätta på europahandske för motorn med, den hade metallhandske, gamla systemet...

Innan jag gör bort mig funderar jag på fasföljd.
Men jag är 90% säker på att det är lugnt...

Har inte startat ännu, och inte klurat ut hur den funkar ännu.

Den gamla Nilfisk-tvätten (konsument billig) hade "tryckvakt" genom en mikrobrytare mot ett membran.
Kände den mottryck över en viss nivå stängde den av motorn elektriskt.
Alltså när handtaget inte spolade tex.

Övertrycksventil på vattnet saknades som det verkar.

Den här tvätten kanske motorn går hela tiden, har inte sett någon elektrisk tryckvakt...

Bensindrivna högtryckstvättar borde ju funka så.
Det är ju knappast en koppling som frikopplar pumpen mot motorn när man inte spolar...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



ollenorell (trådstartaren)

#2 » 09:30:31, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket förresten på 140 bar är väl inget jättehögt i sammanhanget. Många gamla KEW-tvättar från 80/90-talet har väl 180bar vad jag sett.
Men 15,5l/min är ju 930l/h, och det är ju åtminstone ett skapligt flöde.

Det är väl inte bara tryck som är intressant, utan även flöde vid högtryckstvättning antar jag.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

torbjorn_forsman

#3 » 09:58:23, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högtryckstvättar brukar inte bry sig om rotationsriktningen annat än om det är en hetvattentvätt där samma motor även driver brännarens fläkt och bränslepump.
Skulle det vara kritiskt med rotationsriktningen så finns det säkert en tydlig pil nånstans.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ollenorell (trådstartaren)

#4 » 10:09:28, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt, och pil saknas, så då är det bara att provköra då i helgen!

Delar till den där lär ju vara svårt, men för 1000 spänn är det ju lätt värt det om den håller ett antal år...

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

BM425

#5 » 10:28:00, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det siter en kylfläkt i motorn, den brukar blåsa luft över motorns kylflänsar.
Det hade jag gått på.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Hidsmekolek

#6 » 10:57:11, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en likadan tvätt, brydde mig aldrig om rotation på den..
Motorn går hela tiden, sitter en bypass som öppnar när man släpper handtaget. Oftast, om den hänger sig så blir det tvärstopp då den pumpar tills motorn inte orkar, eller så blir det inget tryck alls om den fastnar öppen..
Sitter här.
Bild
Det lilla stiftet i mitten hoppar ut lite när den avlastar, sitter en fjäder (fjäderbrickor?) bakom locket med två hål, går att justera trycket om man skruvar locket ut eller in.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

4 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

jpd

#7 » 13:11:13, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljenivån ser inte rätt ut på bilden. Men det kanske är en synvilla?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

torbjorn_forsman

#8 » 13:47:36, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Det siter en kylfläkt i motorn, den brukar blåsa luft över motorns kylflänsar.
Det hade jag gått på.


Vanliga trefasmotorers kylfläktar brukar ha helt raka skovlar och vara gjorda för att fungera i båda rotationsriktningarna.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ollenorell (trådstartaren)

#9 » 15:18:29, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Har haft en likadan tvätt, brydde mig aldrig om rotation på den..
Motorn går hela tiden, sitter en bypass som öppnar när man släpper handtaget. Oftast, om den hänger sig så blir det tvärstopp då den pumpar tills motorn inte orkar, eller så blir det inget tryck alls om den fastnar öppen..
Sitter här.
Bild
Det lilla stiftet i mitten hoppar ut lite när den avlastar, sitter en fjäder (fjäderbrickor?) bakom locket med två hål, går att justera trycket om man skruvar locket ut eller in.

Intressant, jag skall kolla manometern när jag spolar och se om jag får 140 bar, då har man ju så man kan justera!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#10 » 15:24:11, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Oljenivån ser inte rätt ut på bilden. Men det kanske är en synvilla?

Det är inte en synvilla, utan oljan är över siktglaset och skulle behöva tömmas av lite...
Vet inte om det skadar med för mycket olja, men rätt nivå är väl säkrast...
ISO VG 68 står det, 68 lär ju vara viskositeten men oljetypen nämns inte ju...

Skulle gissa att man inte skall hälla i en motorolja med additiver som bryts ner över tid, utan hellre en olja som är snällare mot gummi, typ hydraulolja...
Men jag har bara Handel 46.
68 är ju tjockare.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#11 » 15:25:34, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
BM425 skrev:Det siter en kylfläkt i motorn, den brukar blåsa luft över motorns kylflänsar.
Det hade jag gått på.


Vanliga trefasmotorers kylfläktar brukar ha helt raka skovlar och vara gjorda för att fungera i båda rotationsriktningarna.

Japp, det är min erfarenhet också! Kastar man om fasföljden kan man ju få asynkronmotorer att "backa"...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Michael Meier

#12 » 20:00:49, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev: .... Intressant, jag skall kolla manometern när jag spolar och se om jag får 140 bar, då har man ju så man kan justera!


Glöm inte bort att justera maxtryck med storleken på munstycke, har du för stort hål på det så hjälper det liksom inte att vri på nån ratt..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hidsmekolek

#13 » 22:18:04, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag uttryckte mig lite dumt, det går inte att justera trycket som pumpen ger oavlastad, det jag menade var att man kan få justera för att få avlastningen att fungera som den ska..
Tex om du har ett litet munstycke (lika med högt tryck) så kan avlastningen komma i självsvängning lasta av och på hela tiden..
Då kan man få ställa upp avlastningstrycket lite grann..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck

#14 » 06:34:22, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:
jpd skrev:Oljenivån ser inte rätt ut på bilden. Men det kanske är en synvilla?

Det är inte en synvilla, utan oljan är över siktglaset och skulle behöva tömmas av lite...
Vet inte om det skadar med för mycket olja, men rätt nivå är väl säkrast...
ISO VG 68 står det, 68 lär ju vara viskositeten men oljetypen nämns inte ju...

Skulle gissa att man inte skall hälla i en motorolja med additiver som bryts ner över tid, utan hellre en olja som är snällare mot gummi, typ hydraulolja...
Men jag har bara Handel 46.
68 är ju tjockare.


Varför skulle motorolja vara skadligt för gummi?
Byt oljan regelbundet om man är orolig. Ska ta och göra det på våran.
Om oljenivån är för hög kanske det kommit in vatten men det borde ju synas på oljan i så fall?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ollenorell (trådstartaren)

#15 » 19:40:28, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
ollenorell skrev:
jpd skrev:Oljenivån ser inte rätt ut på bilden. Men det kanske är en synvilla?

Det är inte en synvilla, utan oljan är över siktglaset och skulle behöva tömmas av lite...
Vet inte om det skadar med för mycket olja, men rätt nivå är väl säkrast...
ISO VG 68 står det, 68 lär ju vara viskositeten men oljetypen nämns inte ju...

Skulle gissa att man inte skall hälla i en motorolja med additiver som bryts ner över tid, utan hellre en olja som är snällare mot gummi, typ hydraulolja...
Men jag har bara Handel 46.
68 är ju tjockare.


Varför skulle motorolja vara skadligt för gummi?
Byt oljan regelbundet om man är orolig. Ska ta och göra det på våran.
Om oljenivån är för hög kanske det kommit in vatten men det borde ju synas på oljan i så fall?

Det där med oljor är ett känsligt ämne, det skall man egentligen inte diskutera på internet för det finns starka känslor, lite som koranbränning vs yttrandefrihet :eek:

Det jag menade var att förr (60-70-talet?) hade man ju sommar och vinter-olja till bilen.
Rena mineraloljor var det ju då med olika viskositet bara.
Tjockare på sommaren, och tunnare på vintern.
Körde man året runt fick man byta olja inför varje säsong, lite som sommar/vinterdäck.

Sedan kom additiverna mer och mer, och syntetiskt inblandade oljor som är modifierade för att få stabilare viskositet som varierar mindre över temperaturskillnader.
Vet inte exakt när, men de har ju funnits så länge jag levt åtminstone.
De heter ju typ 10W40, ett mått som anger vinter/sommar-viskositet.

Det jag menar med dem är ju att de är en tekniskt mer avancerad olja bara, än de gamla "raka" oljorna.

Det är säkert olika, men alla moderna oljor kanske inte åldras så bra?

En gammal mineralolja händer det ju inte så mycket med alls om den står torrt, förvarad vettigt.

Sedan att de "nya oljorna" skulle äta gummi, det vågar jag inte säga, och oljorna är nog olika från olja till olja...
(Bilmotorer innehåller ju packboxar av gummi, så det vore ju inte så bra...)
Men de moderna oljorna är ju mer avancerade, och det är större frågetecken vad som händer med dem över tid gissar jag.

Om jag skall smörja glidytorna på min svarv/fräs eller något simpelt, då brukar jag ta en ren mineralolja om jag inte har speciell gejderolja, vilket jag inte köpt special så att säga...

Det var mest det jag menade, att inte krångla till det i onödan, att ta en enklare mineralolja då det säkert duger.

Det är samma på gräsklipparn, den går något tiotal timmar på sommaren, den har en enklare mineralolja, man slarvar väl med att byta olja också om den inte blir alldeles svart
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se