Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Hur sanera brandskadad baklucka personbil?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 11:18:10, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min personbil har en upprostad baklucka så det regnar in i den. Jag har letat efter en begagnad i flera år utan att hitta någon vettig. I går fick jag i alla fall tag på en. Dock så satt den på en bil som hade brunnit litegrann. Jag gissar elfel i mittkonsollen fram. I alla fall så var framstolarnas klädsel smält, likaså konsolen / armstödet mellan stolarna. Taket var alldeles brunt av rök, även bakrutan. Men det har inte varit någon värme att tala om på bakluckan.
Nu är frågan hur man ska sanera luckan så risken för lukt är så liten som möjligt?
Klädseln på luckan är borta, även ytterhandtaget av plast. Men kan man spruta på någon avfettning och spola av med vatten invändigt, eller finns det bättre metoder? Själva glaset blir det väl vanlig fönsterputs på.
Några andra idéer?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jpd

#2 » 11:34:23, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plasta in och kör ozon?

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Eje Forsmark

#3 » 12:44:04, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om ozon men spola av ordentligt förs med vatten och ngn form av rengöring ev. Högtryckstvätt plåt och lack tar nog åt sig väldigt lite lukt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

torbjorn_forsman

#4 » 14:04:55, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl mest rostskyddsmedlet i bakluckan som man kan misstänka har dragit åt sig lukt. Jag föreslår nog hetvatten + något alkaliskt grovtvättmedel, skrubba med borste på alla ytor som går att komma åt och skölj sedan noga med rent hetvatten. Låt torka länge så att all fukt som har tagit sig in i plåtfalsar mm försvinner och gör om rostskyddsbehandlingen med något oljigt/vaxartat hålrumsmedel innan du börjar skruva ihop bakluckan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nixs

#5 » 22:52:25, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ozon.

Vi hade en maskin med hytt som pyrt/brunnit i stolen, ALLT var rökskadat och luktade huggorm men med ett par dagar med Ozongenerator så var all lukt borta och vi fick byta alla plastpaneler och tygklädda bitar men resten var inga problem.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se