Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Kew 3840HA problem

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Älgkokarn (trådstartaren)

#1 » 21:53:35, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en KEW 3840 HA hetvattentvätt som har funkat hyfsat bra förutom den går inte upp i temp mer än kanske 60 grader men det räcker för att spola av nykokta älgskallar vilket jag bland annat använder den till
men nu har den börjat med att gå i några minuter eller i bland kanske 20 minuter sen liksom släpper den trycket och slutar att gå och felmeddelandet i displayen blir F2. Enligt felsöknings schemat så kan det vara en magnet ventil som kärvar eller slutat funka eller att det är luft i systemet.... jag blir galen
hur kan jag kolla den där magnet ventilen, om det överhuvudtaget funkar... är det nån som varit med om liknande problem??? hjälp en gammal gubbe
Bild
Bild
Älgkokarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:26, 29-01-2024
Ort: Åsarna Jämtland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70



meken49

#2 » 22:36:43, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en likadan som krånglade lite i somras. Det var en liten mässing-nippel som gått av, så det läckte mycket när jag körde den. Ädel Maskin i Sundsbruk hjälpte mig med en begagnad dom plockat från en skrotad.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#3 » 23:41:29, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att kolla magnetventilen kan du dels ohmmäta spolen och kolla att det inte är avbrott i den, dels kolla om det hörs och känns att ankaret drar när du lägger på spänning (24 V AC) på den.

För några år sedan höll jag på med en gammal Kärcher hetvattentvätt där en magnetventil till oljebrännaren krånglade. Där visade det sig att någon klåpare hade varit framme - dels var ventilsliden felvänd och dels saknades returfjädern (som inte verkade finnas som reservdel). Efter mycket letande hittade jag en passande fjäder i strömbrytaren som ska känna av öppnad motorhuv på en Ford Scorpio.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Älgkokarn (trådstartaren)

#4 » 06:49:21, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har magnet ventilen för funktion ? den gick riktigt länge ett tag då bag tog bort den med vidhörande mässings mojäng som den sitter på
Älgkokarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:26, 29-01-2024
Ort: Åsarna Jämtland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

torbjorn_forsman

#5 » 10:00:08, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte var magnetventilen sitter i din tvätt och vad den har för funktion där.
Den magnetventil som krånglade i Kärchern jag höll på med, satt på brännarens oljepump och hade till uppgift att släppa på eller stänga av oljeflödet till brännaren. Samma funktion som magnetventilen på oljepumpen i en villaoljebrännare.
Men det finns flera magnetventiler i den, bl a en som ska dosera avhärdningsmedel och en annan som ska släppa fram ev tvättmedel till vattnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 11:39:03, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna huven och markera var magnetventilen satt/sitter och ta en bild.

Angående 60grader C, kan vara att du har stort flöde i munstycket, prova att byta till ett med mindre flöde.

Beskriv felet med fler ord, "släpper trycket".

Går motorn i tomme när det händer?
Har du vatten in i flottörbehållaren?
Är flottörbehållaren tom när det händer?
Skulle du kalla det att den avlastar när det händer? alltså samma ljud / belastning som när du släpper handtaget,..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Älgkokarn (trådstartaren)

#7 » 18:43:24, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer både då den går för fullt och då den går på tomgång
numer går den bara några sekunder på tomgång sen slocknar den
förut så kunde den gå i minuter och ibland upp till 10-20 minuter på fullt ös innan den dör
Bild
Bild
Älgkokarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:26, 29-01-2024
Ort: Åsarna Jämtland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se