Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Hur får ni händerna rena?!

125 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

jd6210r (trådstartaren)

#1 » 00:30:09, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare :smile:
mjo som tråden heter hur får ni era händer riktigt rena alltså inte någon olja kvar på händerna? :uupps:
enda gången jag var klinisk ren om händerna var när jag och flickvännen var i spanien en vecka då blev dom riktigt rena :mrgreen: eller är det så enkelt att det sitter kvar i huden bara :mrgreen: handskar är inget alternativ för mig hatar att ha det på mig när jag grejar dom är bara i vägen :smile:
jd6210r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:21, 12-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: valtra n141



fourdoor

#2 » 00:35:24, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas handrengörningsmedel funkar bra tycker jag.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Anders.B

#3 » 00:36:07, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har den gamla -80 talet? typen av handrengöring som ser ut som något en hund med magsjuka lämnat efter sig men den luktar nästan som mandelkubb, med den blir man nog 90% ren.

Resten tar en 50min sittning i bastun plättlätt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Johan Josefsson

#4 » 00:37:47, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under gymnasiet när man gjorde praktik så hade man ju möjlighet att besöka lite olika verkstäder. Då träffade jag flera mekaniker som var mer eller mindre allergiska mot olika oljor pga långvarig kontakt med dem. Efter detta "lärde" jag mig att jobba i handskar.
I dag så rör jag inte ett verktyg utan handskar. Det man snart inser är rätt handske till rätt jobb.

Om man nu mot förmodan skulle bli smutsig så är det effektivaste att ta hand om disken. Och då menar jag inte att stoppa in allt i diskmaskinen :)
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

Ptr

#5 » 00:41:14, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linolja och sågspån!

Sen såpa och sågspån.

Sen, sen såpa och såpa ,nej vatten.

Sisst blir det väl byxbaken.


Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

totteflash

#6 » 00:42:59, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör också med Biltemas handrengöring.
5L dunk med pump för 159kr.
http://www.biltema.se/sv/bilvard/ovrigt ... ing-36980/
Har också en liten plastflaska i verktygslådan som jag fyller upp om jag ska iväg.

Är dock fundersam på vart slipmedlet tar vägen när man sköljt ner det i avloppet.... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
totteflash
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:09, 10-11-2009
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#7 » 00:51:25, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Även jag använder Biltemas handrengöring, har hittills inte hittat något som är lika effektivt.
HP kemi tillverkade "Lenoren" som flytande tvål men mycket effektivare, har inte hittat den på säkert 15 år.´

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

micke holmberg

#8 » 00:53:44, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

men har ni inte provat det som finns i nästan i alla kök yes diskmedel är bäst prova det
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Joe

#9 » 00:59:45, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja löser olja, så matolja skall tydligen vara bra.
Jag föredrar flytande tvål, försöker dock att behålla handskarna på så långt som möjligt.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

jd6210r (trådstartaren)

#10 » 01:00:58, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

oj oj snabba svar sådant gillar jag! :grin:

får ta och testa biltemas handrengörning :smile: disken hinner jag aldrig med att diska för hand har fullt upp hela tiden :thumme:
jo farsan som själv håller på med oljor hela dagarna (han kör flismaskin) säger att jag ska ha handskar då han själv fick massa ut slag efter alla oljor efter alla år, tycker dock dom enbart är i vägen kanske änvänder det ibland om man ska ta tag i grejer och jag har några handskar på mig men inte annars.

mja diskmedel duger ju men tycker man alltid har kvar massa skit i alla fördjupningar i handen :mrgreen:
jd6210r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:21, 12-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: valtra n141

dejvi

#11 » 01:01:38, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm, kanske kan bidra med lite jag också! Har tröttnat på att handla hem handrengöring av alla de slag o tänkte lite vidare!

Blev att pröva både olivtvål o galltvål och jag måste säga att jag är mycket imponerad! Tar faktiskt bort minst lika bra som handrengöring ala biltema! O mycket skonsammare mot händerna! Så det är vad som finns inomhus!

I morfars verkstad finns två hinkar för handtvättning under smådelstvätten, i hink nummer 1 är det en citronsyralösning! Den börjar man med, doppar händerna o gnuggar ett tag så blir det hur rent som helst, sedan finns det en hink nummer 2 med vanligt vatten för att skölja av händerna i. Till sist en handduk! Detta är alla tiders handtvätt! :thummar:

samma citronsyralösning brukar finnas i hinken i säkerligen ett år, 10 liters hink, o det finns mycket skit på botten när man byter kan jag lova! På detta sätt slipper man få all den skiten i avloppet o handfaten blir inte så eländiga heller!

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Jevlar

#12 » 01:03:47, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker så långt det är möjligt att använda handskar, antingen vanliga mekhandskar eller typ vinyl och har alltid papper till hands så man kan torka av verktyg o grejer, hatar när verktygen är olijga o dana o man halkar runt o slinter och man ska ju kunna ta i sina verktyg utan handskar när man så önskar, vissa personer har en förmåga o sprida skiten runt sig så tillslut är muttersmackar, borrmaskiner, svetskärmar, traversdosor o allt insmort i gammalt fett o motorolja.....tröttsamt....

Tvättmedel använder jag Snap-on kletet, det är inget slipmedel i och man blir inte så torr av det.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

jd6210r (trådstartaren)

#13 » 01:11:40, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:hmm, kanske kan bidra med lite jag också! Har tröttnat på att handla hem handrengöring av alla de slag o tänkte lite vidare!

Blev att pröva både olivtvål o galltvål och jag måste säga att jag är mycket imponerad! Tar faktiskt bort minst lika bra som handrengöring ala biltema! O mycket skonsammare mot händerna! Så det är vad som finns inomhus!

I morfars verkstad finns två hinkar för handtvättning under smådelstvätten, i hink nummer 1 är det en citronsyralösning! Den börjar man med, doppar händerna o gnuggar ett tag så blir det hur rent som helst, sedan finns det en hink nummer 2 med vanligt vatten för att skölja av händerna i. Till sist en handduk! Detta är alla tiders handtvätt! :thummar:

samma citronsyralösning brukar finnas i hinken i säkerligen ett år, 10 liters hink, o det finns mycket skit på botten när man byter kan jag lova! På detta sätt slipper man få all den skiten i avloppet o handfaten blir inte så eländiga heller!

det ska jag testa! :smile: hehe sånt har kompisens farfar det är fan det bästa! vet dock inte vart man kan köpa det? :uupps: :smile:
jd6210r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:21, 12-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: valtra n141

jd6210r (trådstartaren)

#14 » 01:13:34, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Försöker så långt det är möjligt att använda handskar, antingen vanliga mekhandskar eller typ vinyl och har alltid papper till hands så man kan torka av verktyg o grejer, hatar när verktygen är olijga o dana o man halkar runt o slinter och man ska ju kunna ta i sina verktyg utan handskar när man så önskar, vissa personer har en förmåga o sprida skiten runt sig så tillslut är muttersmackar, borrmaskiner, svetskärmar, traversdosor o allt insmort i gammalt fett o motorolja.....tröttsamt....

Tvättmedel använder jag Snap-on kletet, det är inget slipmedel i och man blir inte så torr av det.

jorå papper har jag alltid till hands hatar med sådant (min handledare också så) :thummar:

hmm det finns på jula va?
jd6210r
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:21, 12-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: valtra n141

Jac

#15 » 02:20:00, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:men har ni inte provat det som finns i nästan i alla kök yes diskmedel är bäst prova det


Min erfarenhet är att vanlig grönsåpa eller gulsåpa slår yes med hästlängder när det gäller olja och fett.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se