Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 8 av 76
Snacka om MC här

dc_lindberg

#106 » 10:47:52, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



busse (trådstartaren)

#107 » 22:24:51, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortsatt med detta bygge lite på vinst och förlust har jag nu köpt lite remskivor från bildelaronline24, köpte remskivor till generator med 50, 55, 60, 68 mm diameter och två remskivor till vattenpump till nån Renault med 93 och 103 mm diameter. Med dessa remskivor tycker jag att man bör man kunna kombinera ihop nog med utväxlingar för ett första försöka, tänker starta med ca 50% nerväxling av kompressorn.

Talade med en av firmorna som håller på med skogsmaskiner och dom menade att dom kunde få tag på fingängad M12 styckevis, då jag fått remskivorna så tänkte jag beställa bult då man vet exaktare vilken längd man ska ha.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#108 » 12:19:47, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar på remskivorna och till dess lär det vara stillestånd på detta bygge. Har funderingar om var man köper lämpliga rör till insuget funderar på två alternativ antingen delar till avgasrör i lämplig dimenssion som kapas till eller att köpa svarta rördelar liknade dessa https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/stalror-och-delar/stalrordelar/bojar-tryckkarlskvalitet/1371137/

Nån som har tips på rör? Måste vara svarta för att kunna svetsa dessa själv så rostfritt eller aluminium går bort då, skulle detta bygge bli bra är det mycket möjligt att jag i ett andra steg kommer att låta tillverka ett insug i aluminium. Kommer att behöva fyra 90 grader böjar och ca 50 cm rör.

Nåt sånt är är insuget tänkt att bli, säkerhetsventilen för baktändning tänker jag att man sätter så den blåser rakt åt sidan. Observera att detta är en väldigt kladdig icke skalenlig skiss.

Länk till bilden https://i.postimg.cc/SRQZ4t4r/20190216-111333.jpg
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/BLy5cpXL/20190216-111333.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jörgen.k

#109 » 19:47:43, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte rostfritt? kan du svetsa svart så är det inget problem med rostfritt. Vad har du för svets?
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

busse (trådstartaren)

#110 » 22:46:47, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pinnsvest, migsvets och gassvets men tror inte jag behärskar nåt annat än gassvetsen för att få det hela gastätt.

Får jag detta bygge att funka som det ska kommer jag nog även att byta ut avgassystemet till rostfritt, just nu är det lindat med avgasbandage vilket jag inte tycker är snyggt men det ser bättre ut än de rostiga repiga originalkrökarna som jag dessutom förlängt med valiga avgasrör. Ett annat alternativ jag funderat på om man inte gör avgassystemet i rostfritt är att svetsa ihop avgassystemen av vanliga avgasrörsdelar till bil och sen behandla dom svarta och ha svarta ljuddämpare, blir då kanske en annan tank från en Suzuki GS450 och i sånt fall även en ny sadel. En röd tank, en liten toppkåpa i silver med gul grafik, helsvart avgasystem inspirerat tror jag skulle kunna bli ganska snyggt, då inspirerat från Hondas RC166.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jörgen.k

#111 » 23:56:16, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gassvets blir svårt för det slår sig så förbaskat när man värmer på. Dom andra två funkar ju till Rf. Tycker RF är lättate att svetsa än svart. Tillsatsmaterialet ”kletar” bättre så det fyller igen bra.
Om man kör svart till insuget är det inte risk att det blir kondens i röret som gör att det rostat och blir smul som åker med in i puff å pang burken?
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

busse (trådstartaren)

#112 » 06:45:17, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att gassvets skulle vara svårt att använda i detta fall vill jag inte hålla med om, just till rör funkar den fint tycker jag och används väl fortfarande till att svetsa stålrör med i rörsvängen. Skulle det vara så att jag skulle bygga ett plenum i tunn plåt kan jag tänka mig att det kan slå sig av värmen men mitt insug kommer ju att bestå av rör och flänsar vid anslutningen av topp, säkerhetsventil och och kompressor.

Har själv svetsat bla moddningen av avgassystemet till Hondan och svetsat avgassystem till bilarna med just gas. Tycker man har bättre kontroll än med migen som bara matar på, dock skulle nog en ac/dc tig vara det bästa men jag håller på då lite att det är svårt att motiveta det inköpet.

Är rost ett problem? Man använde ju gjutjärnsinsug på den gamla goda tiden på massvis av motorer och dom borde ju rosta då.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jörgen.k

#113 » 08:49:01, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menade gas på rf rör, svarta rör är inga problem att gasa ihop.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

busse (trådstartaren)

#114 » 12:55:42, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då är jag med vad du menade, man kanske skulle ta och köpa några 1.6 mm rostfri pinnar och se hur det går att svetsa ihop nåt tunnt med pinne om man har en sportslig chans att fixa det. Man kan ju alltid slipa och polera svetsarna för att få det snyggt men det ska ju vara tätt och inga porer eller liknande.

Jag tror inte rost ska vara nåt större problem om man håller sig till bensin men har egentligen ingen koll, är väl värre om man börjar köra på sprit. Har för mig att australiensaren med 250 radfyran med AMR300:an har gjordt sitt insug av vanlig svart plåt som han bankat till då hans kompressor sitter centralt monterad bakom cylinderraden. Han kör sin hoj på metanol och då är det visst värre med rost och liknande, skrev nåt att man måste byta olja och spola bräsnlesystemet efter varje körning.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#115 » 12:42:49, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går kom lite remskivor så nu kan jag forstätta på byggandet, fyra av sex stycken var användsbara, 50, 55, 60 mm ska funka på svänghjulet med hjälp av bussningar och en längre bult och 93 mm ska funka på kompressorn med en adapter. Den stora 103 mm remskiva stod det skulle vara i metall men var i plast, den kan säkert funka den med har som det verkar samma hålbild som den mindre 92 mm remskivan. Tyvärr var den som har 68 mm diameter väldig förskjutet centrum så den hamnar längre ut. Tanken är nu att skicka remskivorna till min kompis med svarv så han får göra bussningar och sen limmar jag fast dessa med lagerlåsning.

Tog och fortsatte med att bygga på fästet för kompressorn och har gjort det lite grov så nu kan man se åt vilket håll det luta, tanken är att på denna konstruktion fästa två fästöron i vilka kompressorn ska bultas fast. För att vara på säkra sidan kommer jag nog att montera dessa så lång in det går och sen ha bussningar mellan öronen och kompressorn för att ha möjlighet att flytta kompressorn i sidled om man måste byta remskivor som inte linjerar med varandra, tänker att man får ha en slang på uppe på insuget så man inte låser insuget i sidled. Ska shimsa in det hela med brickor och dra ihop allt innan jag svetsar ihop de bägge järnen så man inte får spänningar.

LIte biler på eländet, vet inte hur man ska få dom större men lägger in länka under så man kan se lite bättre. Min mobil börjar dock ha lite repig kameralins efter både garagevistelser och jobbet.

Lite remskivor
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/CR8GvT7g/20190222-083457.jpg

https://i.postimg.cc/XYHsYnyp/20190222-083457.jpg

Fästet under uppbyggnad
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/ThkJ1c1Z/20190222-104156.jpg

https://i.postimg.cc/15SCWCQ5/20190222-104156.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/qzzX3CCg/20190222-103512.jpg

https://i.postimg.cc/GhjM6FLP/20190222-103512.jpg

Nåt sånt här kommer den att sitta
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/sG2PKM66/20190222-104857.jpg

https://i.postimg.cc/nr4dF7vJ/20190222-104857.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/6ygVL5dc/20190222-103551.jpg

https://i.postimg.cc/x1TsQX8w/20190222-103551.jpg

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

texas5020

#116 » 12:58:35, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket jobb o uträkningar men fan va fränt det blir !!! :thummar:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

dc_lindberg

#117 » 12:59:58, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm ...det tar sig!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#118 » 15:12:06, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränhestfaktorn är ju det viktigaste på detta bygge ;)

Ska kolla till veckan om jag kan få tag på en längre bult till svänghjulet så jag kan göra en mockup för att linjera in det hela, nu är bulten så precis att den typ tar 1/6 varv precis att den just håller kvar 50 mm remskivan, behöver distansera ut den 1-2 mm för att ha lite marginal för remmen till nitarna på svänghjulet. Lokala bilverkstaden verkar ha M12X1,25 men inte 12.9 så jag struntade i att kolla in längderna då jag var dit men till en mockup duger ju dom till jag vet vad jag ska köpa att ha i skarp läge.

Konstaterar att det ska mycket till om jag hinner fixa detta bygge till sommaren men med lite tur så kan jag nog i alla fall dra nån provkörning, är någon som sagt att räkna med att det tar tre gånger så lång tid och kostar tre gånger så mycket man tänkt då det gäller hojbyggen.

Bokade besiktning 28 maj, lite sent men det var det tidigaste som fanns i Övertorneå. Är möjligt att man kan få tid tidigare i Kalix men är ju lite så där sugen på att köra 22 mil 250cc för att besikta, blir bara 14 mil tur och retur till Övertorneå. Ta den på släp är väl lite fusk :mrgreen: Vill göra bort det fortast möjligt för då är den besiktningsbefriad efter denna besiktning. Tänker ändå kolla upp vad som krävs för att kunna besikta med kompressor men under provkörningsperiodern kör jag nog på besiktningsfriheten. Vad jag förstår så krävs SFRO och då mäste jag nog hitta på några fler ändringar på hojen.

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#119 » 09:56:09, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om man börjar bli gammal men det som inte blir gjort på morgon blir inte gjort alls, så kl 05.32 inleddes arbetsdagen med större entusiasm än till det vanliga jobbet ;)

Lyckades snickra till de två fästöronen till kompressorn som ska svetsas fast på plattjärnen, nu kan man äntligen få ett hum om hur det dela kommer att bli. Linjerade in det hela grovt med linjal för att se var kompressorn hamnar och det verkade ju hyfsat lovande. Sen kom jag på att tanken på Hondan går ganska långt ner i bakkant så den sattes på plats och kan då konstatera att det blir ordentligt trång för insuget då det skulle gå där bensinkranen sitter. Nu är tanken att låta insuget gå nedåt underkompressorn och mot portarna i toppen, ungefär som tänkt men upp och ner.

Har en tank från en Suzuki GS450 och sen skulle passa bättre men då krävs det att man flyttar främre fästet på ramen och sen en ny sadel, inte omöjligt att jag gör denna operation men inte just nu och sen försöker sälja tank, sadel och sidokåpor då dessa är bolt on grejer så det bara är att skruva, klicka fast på en standard CB250/400N och 5-10 min senare har man en cafe racer.

Nu kan jag inte göra så mycket mer till jag får dit remskivorna så allt kan linjeras upp, tänker montera 10 mm bussningar på varje sida om fästöronen (testade med brickor nu) då ska man kunna flytta kompressorn 10 mm inåt och utåt med olika distanser om det skulle behövas för att linjera med olika remskivor.

Så här bli infästningen, var jäkligt sugen på att ta fram svesten men det får vänta till jag har remskivor
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/56wB6K1N/20190223-073842.jpg

https://i.postimg.cc/bN53V4Bb/20190223-073842.jpg

Nåt sånt här blir det
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/2qLgWf5B/20190223-073029.jpg

https://i.postimg.cc/XvsWTjSx/20190223-073029.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/G80VJSBg/20190223-073102.jpg

https://i.postimg.cc/1t4SSkyS/20190223-073102.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#120 » 10:21:22, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh! Nu börjar det se riktigt gott ut ju!
:eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se