Då jag höll på att fixa till Hondan så testade jag att trottlarna lyfte med dammsugaren innan jag monterade förgasarna. Spärrade spjällen med en ståltråd först på ca 1/4 och sög med dammsugaren i respektive förgasare för att skapa vakuum och såg att trottlarna lyfte hyfsat lika, sen testade jag med spjällen på ca 1/2, 3/4 och fullt. Tror jag hade luckan på dammsugarhandtaget helt öppen på Alto grovdammsugaren för att få lagom med sug.
Är nog troligt att avsaknaden av luftburken påverkar att trottlarna inte lyfter, detta är väl ett ganska vanligt problem med vakumförgasare då det monteras podfilter.
Trottlarna lyfter inte av lite diskret och snällt tomgasande, det finns ju inget behov av mer bränsle då. Och det skapas inget direkt gasflöde som kan ge tillräckligt undertryck för ens det minsta lyft. De ska ju inte strikt följa gasspjällets rörelse, en av poängerna med dessa förgasare.
Har du -provkört- moppen med de där flytande bromsskivorna? ...gör det före du dömer ut dem
Flytande bromsskivor är mycket spel på. Det som ev., kan ställa till det är "bobinerna" som sitter mellan bromskiva och "hubb". När de blir slitna, då kan bromsarna spöka, liksom om vågbrickorna (som skall hålla skivan "i spänn") blivit dåliga eller gått sönder... TüV ändrade reglerna för WDR och DDR, för säkert 20 år sedan. Då fickan man inte längre ha "bobiner" låsta med axellåsning (snäpp ring), utan krav på -nitade- kom, å renoveringskostnaderna blev "astronomiska"... Du har nitade "bobiner"...
Jag trivs bäst med Motorworks cast iron floating discs. Visst, de rostar, men de ger exakta samma bromsverkan i vått och trots, varmt och kallt. Dvs -aldrig- överraskingar, och inte den där bromstiden för att disk ska torka bort vatten från skivan ss rf skivor har som hyss (tar inte, tar inte, tar inte, å så tvärnyper skiten istället = gillar -inte- den sortens bromsar!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Har snurrat å rengjort nitarna. Krävs verktyg för det, går ej å rubba med fingrarna. Vänsternavet kastar 0.15mm, skivan 0.3mm. Navet bär dessutom spår av ett runt verktyg. Man har troligt vis riktat det innåt å därmed gjort diam större så det är för tight mot skivan. Skivan mätte 4.05mm på tunnaste stället. Dvs 0.05mm kvar tills min tjocklek. Gissar flytkraften på dom här skivorna är obefintlig.
Hm... hur väl centrera skivorna i oken när de är monterade?
Gällande att skivan slår... det går inte att mäta på flytande bromsskivar... inte heller "ovalitet"... man måste provbromsa dem. Att navet kastar 0.15mm... inte mkt, ska inte ha inverkan på bromsningen. Tyder nog mest på att skivorna är från en krockade moppe... hubben borde inte slå alls...
4.05mm vad är "service gränsen" för skivorna? Ska du använda moppen "på riktigt" är det helt klart Acke Risings grejor du bör titta på: http://www.isrbrakes.se/ Han förlorade försäljning till mig pga banala missförstånd - hans bromssystem är bland de bästa på marknaden, till mycket konkurrenskraftiga priser. Spiegler anser jag ligger långt efter honom, för att inte tala om Brembo... (fast... mina kunskaper på området är nu lite gamla... sisådär 10 år...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Hittade dock inte servicegränsen för bromsskivorna, bara för bromklossarna. 1mm fram (nya 3.7mm) 4.5mm bak (nya 6.95mm)
Bra artikel om flytande bromsskivor: https://www.motorcyclenews.com/new-ride ... ake-discs/ "warped" (slagna/skeva) bromsskivor - mkt vanligt problem (förr). Ojämn tjocklek (= kasta skiten!!!) också mycket vanligt problem
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Idag vart det en kort provtur. Koppling kändes bra. Växlarna fanns där. Med mild belastning iaf. Hittade dock på ett nytt bekymmer. Sprucket grenrör. Titan i dom främre rören iaf. Det bakre tog magneten på. Lär inte gå å laga, så det är nog bara å leta på ett annat.
Har letat grenrör idag. Bike mcdemontering hade ett på lager med exakt samma fel. Det kom ifrån en hoj med 50 mil mindre på mätarn. Så verkar vara ett standardfel. From 00 har dom skarven imellan ljuddämpare å grenrör där nere. Bild på demonteringens rör