Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Start Batterier

15 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 11:37:48, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden är ämnad att vara allmänn - dvs alla motorer som kräver startbatteri.
Så... tråden ligger fel...
Kan moderator flytta till rätt ställe ? :-)


Efter att nu varit stående, igen, med "dött" batteri så tryter tålamodet lite...
- Odyssey PC-625 dog våren 2018.
- Biltema GEL 80-826 dog i i Oktober 2018.
- Biltema GEL 80-826 (garanti byte) dog 9 juli, 2019.
Samtliga batterier har underhållsladdats med:
Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000031644
699:-
Batteriladdare 12 V, 15 A med booster
Art. 37-746

Teknisk specifikation
Spänning: 12 V
Laddström: 15 A
Laddkapacitet: 6-300 Ah
Batterityp: Traditionella syrafyllda blybatterier, AGM och Gel


En kraftfull laddare som tack vare den variabla laddströmmen klarar av allt från mycket små till mycket stora (300 Ah) 12 V batterier. För traditonella blysyrabatterier, Pb. WET, MF, AGM, Gel och CA/CA. Med boosterfunktion som gör det möjligt att snabbladda ett batteri som blivit urladdat. Via cigarettändaruttaget på laddarens baksida kan man även driva 12 V apparater. Laddar i nio steg och går automatiskt över i underhållsladdning. Avsulfaterar slitna batterier. Med minnesfunktion. Försedd med skydd mot kortslutning, polvändning, och överbelastning.

Fyra arbetslägen:
•2 A: för mindre batterier till bl.a. motorcyklar och mopeder. 6–40 Ah
•6 A: för medelstora batterier. 20–120 Ah
•10 A: för bilbatterier. 30–200 Ah
•15 A: för bilbatterier. 45–300 Ah


Odyssey, AGM, batteriet laddades också med vanlig -gammal- 12V's batteriladdare. "Underhållsladdning" ngng då o då.
Tycker de gamla laddarna gör ett bättre jobb + man kan koppla in dem med vanlig timer 15min/dygn, 0.6A på MC och 1.5A på bil, brukar vara lagom.

NU står jag inför - å vad F ska man välja för batteri nu då?!
AGM - känsliga som ... på om spänningen trillar under 50%... eg., under 8V => då dör de... Odyssey svarade att sulfateringsprocessen då inte är vändbar på AGM :-(
GEL - superöverkänsliga... minsta fel i laddningen => o de dör...
SMF = slutet syrabatteri = inte "service möjligt"... iof också billigast :-)

Biltema gör skillnad på MC och Bil batterier... 1år garanti på MC, 3-4år på bil... det antyder problem med de mindre storlekarna på startbatterier...

På Avataren har jag mestadels använt Banner 53030, 30Ah, men...testade Odyssey PC-625, 19Ah, - o den korta tid jag hade det så -var- det AGM batteriet avsevärt mkt bättre än Banners syra batteri trots 11Ah mindre kapacitet. (antalet Ah spelar -roll- på vintern!)


Vad är dina erfarenheter av startbatterier?
Vilka har du provat?
Återförsäljare/leverantörer?
Support/hjälp från tillverkare och ÅF?
Skillnader mellan olika tillverkare, batterier i samma serie, osv ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Janson1

#2 » 22:36:06, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaadu dc_lindberg. När jag läser detta så har du nog mer än otur, detta borde inte hända. När jag köper batterier så har dom alla bara funkat flera år... Vi hade på jobbet en serie av gelbatterier från Gill (flygplansbatterier) som var verifierade kass från egentligen första början. Vad jag kan läsa så har du haft underhållsladdning så det borde inte vara något problem. För info bara: Många (kanske dom flesta) nya "intelligenta" laddare drar ström om 230 volts anslutningen inte är strömsatt, nåt att tänka på/beräkna med. Jag har en liten mc-laddare från Biltema för en dryg hundring som jag ansluter då och då på mina olika alster för att hålla batterierna i liv och den bara funkar, ingen spänningskänning, ingen reglering, precis som förr innan påfundet intelligenta laddare kom till...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#3 » 12:38:55, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk vad bra det är med oss ointelligenta varelser. :skratta3: :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 21:44:58, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter det ett Biltema SMF i moppen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000029865
649:-
MC-BATTERI SMF 12V 20AH
Art. 80-276
•Gastätt och underhållsfritt MC-batteri som bygger på kalcium/kalcium-teknologin.
•Batteriet har lång livslängd och är verkligen underhållsfritt.
•Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri.
•Ingen risk för syraläckage.
•Integrerat flamskydd.
•Hölje av förstärkt polypropylen.
•OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.
Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter.

Teknisk specifikation
Spänning: 12 V
Kapacitet: 18 Ah
Mått: 175 x 87 x 156 mm
Vikt: 6,05 k

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 21:58:27, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att anledningen till att Biltema inte vågar lämna lika lång garanti på MC-batterier som bilbatterier inte är kvalitetsskillnad mellan batterityperna, utan att man är medveten om att risken att ett i och för sig felfritt batteri förstörs av ovidkommande orsaker är större när det sitter på en mc eller något annat "småfordon".
Dels med tanke på att småbatterierna ofta sitter i system med sämre spänningsreglering än en modern bil, så risken är större att batteriet blir ständigt överladdat eller aldrig får en chans att bli fulladdat. Och dels eftersom småbatterierna oftast används säsongsvis och man inte kan ta för givet att ägarna tänker på att underhållsladda dem under förvaring.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 22:09:48, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande AGM'et från Odyssey.
...fy på mig! Jag missade att det laddade ur sig... men jag underhållsladdade (då o då fulladdning - ingen kontant låg ström alltså)... o det råkade trilla under 8V... o då dör AGM...
GEL-batterierna... de -användes- kanske inte dagligen, men 1-2-3ggr/v, å -då- ska de fungera!
Sista fungerade på torsdagen, om än lite underligt när jag åkte hemifrån, men se'n var'e helt OK. På söndagen, 3 dagar senare, då var det "dött"...
Precis samma sak hände med det föregående GEL'et.
Att två batterier av samma tillverkare dör på ungefär samma sätt med ett halvårs mellanrum => ...?... :klia:

Den slutsats jag kunnat dra av all info på nätet är att:
- SMF = optimala startbatteriet, då vanliga syrabatterier inte går att få tag i
- AGM = starkare än SMF, inte vibrationskänsligt, oberoende av monteringsvinkel, fler Ah; men (!) tål inte <50% laddning, då dör de...
- GEL = "fritidsbatteri"; dvs toppen för svaga upp och urladdningar; tål djupa urladdningar, många fler cykler än ovan tillsammans; men super över känsligt för plötsliga strömmar (dvs start och då laddning efter start); då dör de...

Eller har nätet gett mig... information?... :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#7 » 22:34:32, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt manualen är SMF ett AGM batteri.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 76_TDS.pdf

Laddning
Voltage 14,7-15,0V
MAX. current 6,0A (0.3C10)
Charging time 6-10 h
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 09:01:19, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om flera GEL-batterier som har stått djupurladdade länge, laddats upp försiktigt och verkat fullt friska efteråt, men när man första gången belastar batteriet med den höga ström en startmotor drar, blir det totalt avbrott i det och sedan är det totalt oanvändbart.

Med samma grundteknik kan man tillverka såväl batterier med "fritids" som med "start" -karaktäristik. Skillnaden är att ett fritidsbatteri som ska vara robust mot skakningar, djupurladdningar och allmän vanvård, men där man inte bryr sig om låg inre resistans och bra funktion i kyla, är byggt med färre men tjockare plattor än motsvarande startbatteri.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 09:15:32, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg det Towil, se'n när man läser mera inser man att Biltema -svamlar- .
Absorbent Glass Mat (AGM) Maintenance free Technology

Vilket motsägs på hemsidan:
•Gastätt och underhållsfritt MC-batteri som bygger på kalcium/kalcium-teknologin.


https://batteryuniversity.com/learn/art ... ss_mat_agm
AGM = syra + destvatten bundet i glasfibermatta.
Att man använder glasfibermatta i kalcium-kalcium batteri gör det inte till AGM... även fast det använder AGM teknologi...

Nu uppstod frågan, hur står sig SMF batterier jmf med helt vanliga syra-batterier?
AGM är voltkänsliga och GEL är strömkänsliga... hur är det med kalcium-kalcium?... vad är deras svaghet?...

Ooops.. nu blev det rörigt...
https://phys.org/news/2019-02-sodium-li ... ttery.html
https://www.power-technology.com/featur ... orth-salt/
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#10 » 09:26:01, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gudarna kanske vet? Har Jonsered grästraktor köpt 2011 å den har haft hårt liv till nu samma batteri aldrig gjort ett skit åt det å stått vinterkall bara!
Sen köpte jag bustern 1998 å samma märke monterades å kördes fram till 2009 sedan stått ute 2017x å lika fullt startar den när köparen ville kolla funktion på tilt osv.
Fabrikat? : Glocal… de ni har någon lite att fundera över!
Ja så traktorn LM 218 köpte B-temas 180 A med omöjliga gelen 2013 den står ute men startar med M-värmare å inte fan har jag haft problem någon ggn. Har nog inte jordens bästa el-sys i den men bra generator i alla fall...
Skodan 09 21.000 mil bara fungerar å den har alla el-finesser man kan tänkas! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

SvampenT15

#11 » 19:37:00, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sällan fel på mina batterier men så har jag frånskiljare på alla maskiner som gå sällan. Har haft batterier i både MC och klippare samt traktorer. Jag brukar ladda alla med en Cetec laddare. Utom 6 voltarna som får gå med vanlig laddare.Det finns nått som en del kallar krypström som kan dra ur batterier helt. Då måste man ha en special laddare för att få det att funka igen. På den tiden jag jobbade med sop och skurmaskiner där man hade från 24 v till 48 v . Vi hade både gel och syra fyllda. Vad jag ville säga var att sätt på en frånskiljare om det är möjligt så minskar problemen

2 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15

#12 » 19:37:49, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sällan fel på mina batterier men så har jag frånskiljare på alla maskiner som gå sällan. Har haft batterier i både MC och klippare samt traktorer. Jag brukar ladda alla med en Cetec laddare. Utom 6 voltarna som får gå med vanlig laddare.Det finns nått som en del kallar krypström som kan dra ur batterier helt. Då måste man ha en special laddare för att få det att funka igen. På den tiden jag jobbade med sop och skurmaskiner där man hade från 24 v till 48 v . Vi hade både gel och syra fyllda. Vad jag ville säga var att sätt på en frånskiljare om det är möjligt så minskar problemen

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 20:27:20, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avataren hade det när jag köpte den på Överskott 1991.
Den var dock ivägen... så den åkte... men så gjorde också BMW's strömtjyv; Opel Kadettens generator!... Bidde en 70A Saab efter först ha vandrat genom en 55A från okänt bilmärke.

JA. BMW K är tydligen ökända för att ha krypströmmar; ngt med Digifanten tror jag mig ha hört/läst.
Det som talar mot det i detta läge är: gick -bra- ända fram till mindre än 1v före det dog... Körde på mån/tis... nått konstigt var det... på torsdagen...hm... och på söndagen - död.
Kört 2-3ggr/v nu sedan april/maj - så laddningen bör räcka.
Ja! Batteriavskiljare vore inte fel! Konstig moped... men den tar mig snällt från a till b och från b till a. Då är jag nöjd :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#14 » 20:47:31, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, jag har tittat lite som hastigast på ett Digifant-styrdon som kommer från en VW Polo '91. Jag kan inte påminna mig att jag har sett något i dess strömförsörjningskretsar som avviker nämnvärt från andra Bosch-konstruktioner från samma tid (Mono-Jetronic, Motronic ML 1.x, LH-jetronic 2.x, KE 3 m fl).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#15 » 21:51:06, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes!"! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se