Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

55 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#46 » 22:12:27, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket håller så länge jag inte snurrar på framhjulet; men med tiden tappas det i alla fall...

Jag har troligtvis K75 huvudbromscylinder. Föredrar den lite grövre kolven som ger bättre finlir men kräver mer kraft för att bromsa hårt med.
Finns 2 olika dimensioner att välja mellan (kommer inte ihåg mm - men den uppgifter kommer).

Det som sker inne i huvudbromscylindern är att den "skummar" vätskan. Detta betyder att en packning är paj. Det var ett relativt vanligt fel på 80:talet... men den här cylinder är från sen 90:tal...

Ja. Luften är ur systemet. Oken - nyper; duktigt bra! Deras sätt att arbeta på har jag inte fått vara med om tidigare på mina 2-ventilare. De beter sig helt korrekt; men de dras inte tillbaka fullt så mkt som de borde... detta skulle kunna tolkas som luft, men med den -stumhet- som vätskepelaren förmedlar, så finns där absolut ingen luft kvar!
När allt lirar så knuffar skivorna tillbaka kolvarna lite extra - har inte varit något problem tidigare, o då ska det inte vara det nu heller.
Självklart (!) så finns det nu skäl att kontrollera shimsen. Är det de, eller bromsskivorna som orsakar skevheten?... BMW's skivor var ökända för att slå sig! Sitter Motorworks gjutna flytande bromsskivor på sommarfäljen; samma bett blöta som torra :-) BMW's rf ventilerade är "ABS" !...

Själv har jag aldrig drabbats av detta fel tidigare. Det har alltid varit de yttre tätningarna som gett vika.
Bilder kommer på skrotet, med tiden ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


dc_lindberg (trådstartaren)

#47 » 11:21:41, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

IR - HBR = 15mm

Det här är vad jag har liggandes i reserv... 13mm... från en R75/90 ngt. Kontakten är i brons, inte plast.

Bild

Bild

Klart och tydligt vilken diameter kolven har: 13mm
Bild

Skiljer en del i slaglängden mellan 13, 14 och 15mm's versionerna.
Tror att 13mm snarast är till R45-65 med enkelskiva fram. Fanns väl tidiga GS som också bara hade en skiva fram?
15mm är K75-100
14mm...?... R80-100 1981-1984?
13mm blir i vart fall fel för mig... så... gör ren den bara för att. Undertiden demonterar jag 15mm'rn på moppen.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#48 » 12:59:54, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var och kollade på min -81 R100RS och där satt det en 16 mm huvudcylinder.
När jag kollade i Haynes verkstadshand bok så hade ändrat storlek -82 till 15 mm på alla med dubbla skivor.
13 mm hade de på R80 med dubbla skivor från -85.
12 mm hade de på modeller med enkelskiva efter -85. På vissa modeller hade de även 14 mm.
De kan även ha ändrat utväxlingen i handtaget och slaglängden i cylindern samtidigt som de ändrade diameter till en mindre storlek.

Då kan vi utesluta att du har en förliten huvudbromscylinder. Den borde räcka till.
Du skrev att den blev full med skum när du luftade. Är bromsvätskan okej så ska den inte skumma eller mycket lite.

För att vara säker på att få ur all luft ur huvudcylindern så brukar jag lossa lite på anslutningen till bromsslangen uppe vid huvudcylindern. När man håller tryck och lossar så ser man om det kommer ut någon luftbubbla.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#49 » 14:17:54, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis fått OK att testa en order från MW med DPD igen, men en kraftig förmaning om att -syna- försändelsen innan jag skriver på.
Jag gjorde det förra sommaren, men lyckades missa inbrottet i paketet i alla fall (!).

Aldrig behövt använda tricket att lossa lite på över anslutningen.
Skum är att ta i - det kom små bubblor, antydan till skumning; ...se vispa sockerkaka med OK Hypoid jmf med Omega 690 - där talar vi skumming!

Nu sitter jag fast igen...
a - jag hade glömt plåtskruven underifrån på handtaget som håller bromsvätskebehållaren på plats.
Den kom fram av u-ljudstvätten; gömdes under massa skit.
b - får inte dän huvudbromscylindern... den måste ha ärgatfast i loppet i bromshandtaget...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bromsoken som satt på o krånglade:
...det där är förresten falsk reklam... man får inge Gevalia här... här finns nu bara Mellan Mörk eller Lätt Mörk (...lila förpackning eller guldfärgad...)
Bild

Bild

Bild

Bild
Gevalias passar precis i de lila paketens lådor => styr och bra "låda" när man slabbar med bromsok ex., :thumme:

Testar o koka det där bromshandtaget ett tag till i U-ljudet o ser om de kan lossa från varandra utan våld.
Man måste ha dän huvubromscylindern för att kunna plocka isär den... kolven är låst med en låsring och som extra säkerhet har man låst den även mot bromshandtaget...
Den som sitter på R80 är -lätt- att plocka isär - monterad med Omega 77 och 99. Den här verkar ha varit torrt sammansatt... då kan det bli pyssel att få isär den...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#50 » 16:41:42, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...
Å vad säger hjärntrusten om detta?...

Bild

Bild

Bild

Klicka på bild: begär "öppnas i nytt fönster" klicka på "förstora" => hyfsad upplösning. ...det blev det på mig också när jag såg detta efter u-ljudandet...


Kollade med MW:
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_20_HA_35
Handlebar master cylinder 16mm | BRA02365
...satt nog 14mm på när jag köpte mopeden från PHS... SKA sitta 16mm... hm... antar att detta har direkt effekt på hur bromsarna fungerar...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#51 » 18:47:29, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får mer olja till oken men då blir det tyngre att bromsa. Du kommer att uppleva att du har sämre bett i bromsen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#52 » 18:53:37, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få ur kolven ur bromshandtaget.

Om det är M10x1 i handtaget (vanlig gäng på bromsnipplar) så tar man en passande nippel (finns ju fler gängor på dessa men M10x1 är vanlig "A")
gängar upp hålet för bromsröret med M6 och monterar en fettnippel.

Nu pumpar man ur kolven med fettsprutan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

dc_lindberg (trådstartaren)

#53 » 20:28:41, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delas min åsikt att denna 13mm's huvudbromscylinder är skrot?
Tror inte det är rimligt att få tätt i loppet för bromvätskereservoarens o-ring... inte med -de där- porerna... Så illa var det inte ens på original huvudbromscylinder som skrotades redan på 90:talet efter närmare 10 vinter säsonger.

Bra tips QV_ :thumme:

Ingen fara IR. Nyper som... när det lirar som det ska. Jag -har- åkt kana med låst fram och bakhjul på min R100RS/RT när den var helt nyrenoverad. J.* vilket bett!
På vintern vill jag ha "snällare" bromsar - det är -bra- om det krävs extra kraft för att nypa; för det krävs inte mkt kraft för å låsa... gjort det i 90km/h på E4:an... inge bra... kostade reparation av packväska, och ny ventilkåpa samt... motorbågen bidde ned slipad... Jag..."no comment" (sa det tvär ilskna biet o stack).

Innan jag beställer nytt, så kommer jag självklart att plocka dän och isär den som nu sitta på moppen o dumma sig.
Om så "bara för att" ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 21:20:08, 12-09-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#54 » 20:57:18, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att en O-ring på det där stället kan behöva lite hjälp av lämplig tätningsmassa för att hålla tätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#55 » 21:14:37, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det säkert att putsa rent och täta med flytande metall.
Anser dock inte det är försvarbar åtgärd för renovering av bromsar... dessutom, inte en chans att jag pumpar in 1000kr i renovering av 13mm's cylinder när specen säger att de skall vara 16mm.

Tänkte mest på att bara visa upp hur oxideringsskadorna kan ta på Brembos bromssystem, och att det kanske kan resultera i lite diskussion om bromsproblem tillföljd av rost och oxid ;-)

Ser med spänning fram emot att riva den som sitter på moppen. Den var som sagt fabriksny när jag monterade den. Ev., är den dock från renoveringen 1999... å då har den gått 10 vintersäsonger den med...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates