Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 58 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#856 » 22:31:48, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte så mycket för min ikväll så då monterades CR33 förgasaren på hojen och sen blev det testkörning, resultatet är ungefär samma som då jag körde med slipade trotteln innan jag tog för mycket. Hojen är körbar men stupar vid gaspådrag men om man bara tar det lugnt med gasen så är den okej.

Hojen går lite fett på tomgång 10-12 beroende på "blower surge" vid gaspådrag så stupar hojen lätt och går snålt då man drar på gasen för att sen gå nedåt och ligger man och kör på typ 1/4 till 1/2 gas ligger den mellan 12-13 men så fort man ökar på gasen även försiktigt så går sen snålt 15-18 för att sen gå till baka mot 13 då man håller stilla gasen. Har kört vad jag kan (efter mina förutsättningar på denna väg) efter den dåliga vägen så jag fick till och med till ett mindre hopp (lättade något) i 120 km/h.

Frågan är ju varför hojen snålar ner sig vid pådrag. På jänkarna med kompressor kör dom ju ofta med spjäll på insuget, har försökt googla men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på hade varit intressant att få reda på vad spjällen gör för funktionen. Känns ju lite lurt på att det skulle vara bra att strypa luften vid början av gaspådraget.

Jag ska kolla om jag kan hitta grejer till en bromsbänk, har två elmotorer från jobbet men dom är nog så små men tror jag har en hydraulpump man kanske kunde driva och strypa flödet till. Har också en kornkross och frågan är om man kunde ta valsarn från den och göra nåt klokt av som en bromsbänk men risken är väl att valsarna är för lätta. Annars så har jag en gröpkvarn med plattrem som drevs av remskivan på den tiden traktorerna hade sånt, att driva den med Hondan vore kanske ett alternativ men det skulle ju se ut ganska roligt, snacka om att bli idiotförklarad.

Just nu känns det nästan ut som att det blir att kolla vidare om jag kan fixa mig en bänk för att kunna köra under mer kontrollerade forner.

Lite bilder från dagens övningar

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Blockstens trollet

#857 » 22:47:43, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite förgasare med funktionen axpump som pumpar lite bensin extra vid upp trottling eller upp spjäl?. :coffee:
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

busse (trådstartaren)

#858 » 08:09:20, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på VM32 trotteln och om man mån tro kunde löda på trotteln med mässinglod eller tenn och slipa till den sen? Trotteln är ju gjord av mässing så att löda på borde ju funka. Ska se vad det sitter för trottlar i Lynx Ranger Kingen om en trottel därifrån eller trotteln från Ockelbo 4500 kunde passa för att testa med VM32:an igen, dock vill jag inte offra några trottlar från skotrarna och slipa om dom.

Har googla som fan igår kväll för att försöka hitta vad spjällen på kompressor V8:or gör men det verkar ju vara till för då man kör med mekanisk insprutning även om jag hittat några bilder på förgasarmotorer med spjäll men det verkar ju som att det är till för syns skull. Om man nu skulle ha ett spjäll så borde ju man väl nästan det bästa vara att vakuum styra det för annars måste det ju vara svårt att få det att funka för att veta då man gasar men det kanske skulle funka mekaniskt att den lilla strypningen från början vore nog för att få upp varven på motorn?

En Mikuni TM32 hade nog varit en bra förgasare då detta bygge också har accpump som HSR42:an jag har men den är ju för stor men då ska man ju hitta en TM32 och jag är väl inte så sugen på att köpa en ny. Annars så känns det ju ut som att en förgasare med vakuumstyrd trottel kunde vara lösningen men det är ju förmodligen minst sagt jäkligt att få en sån att funka bra så den lyfter trotteln som den ska.

Som det verkar så verkar motorn stupa och gå snålt vid gaspådrag men inte under jämn körning då den istället nästan verkar gå åt det fetare hållet.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#859 » 09:29:29, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter definitivt som att det skulle behövas en accelerationspump. Eller förvärmning av kompressorn så den hålls så varm att inget bränsle kan kondensera i den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#860 » 14:27:21, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering finns det lösa accpumpar som man kunde montera in i insuget eller kan man bygga en egen accupmp? Man lär väl i sånt fall behöva nån form av spridare, munstycke för att blåsa in soppan i insuget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Zukram

#861 » 15:07:41, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man borde väl kunna 3d-printa några trottlar med olika vinklar för att testa och sen göra en "riktig" ...
PLA-plast och även PETG borde vara fullständigt tillräckligt bensinresistenta för att hålla några testkörningar.
ABS not so much :-)

Nylon går ju också förstås.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#862 » 16:16:08, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hört talas om några lösa accpumpar, möjligen skulle man kanske kunna använda en primerpump för ändamålet.
En annan möjlighet skulle kunna vara att använda en förgasare med vakuumstyrd trottel och separat gasspjäll (modell SU, Stromberg eller Pierburg bilförgasare av CD-typ). De skapar ju accelerationsanrikning genom en dämpkolv som bromsar trottelns rörelse vid snabbt gaspådrag. Frågan är bara om det finns någon sådan som är tillräckligt liten för denna motor, den minsta typ jag känner till har 1,5" (38 mm) diameter och har suttit på Saab 99/900 med dubbla förgasare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mats757

#863 » 16:20:51, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns lösa accpumpar man satt utanför förgasaren på -80 talet. Fick ha en splittrad gasvire och borra hål i flottörhuset gänga fast en slang, gänga in en spridare vid trotteln.
Monterade en sådan på min Husqvarna...

2 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

busse (trådstartaren)

#864 » 20:26:26, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vakuumförgasare finns det väl gott om det finns väl hur många som helst från flertalet hojar, blå denna CB250N går ju vakuumförgasare. Kruxet blir väl då att få till en vettig luftburk då dessa förgasare verkar oroligt känsliga för ändringar i luftburken.

Några tips på om vår om man kan hitta en sån där lös accpump?

Nu har jag varit ut och kört igen, utan huvudmunstycke i hopp om att få motorn att surna ihop. Ingen större skillnad möjligen något mindre stupningar vid acceleration men kan lika gärna vara placeboeffekten.

Vrider jag fullt storknar motorn med AFR på 22, nånting mätaren i botten, släpper jag då så kommer motorn igång igen och AFR går ner till 12-13 gasar jag sen så storknar motorn igen men ligger man och gasar försiktigt släpper, gasar, släpper osv så lyckades jag tillslut köra på full gas med nedåtgående AFR men vid 14 på full gas var jag tvungen att släppa pga att vägens skick och då det gick fort med denna hoj. Så om den surar ner sig vet jag inte men AFR var på väg nedåt.

Om hojen som det nu verkar gå med hyfsat rätt AFR på jämn gas men snålt vid gaspådrag blir det väl svårt att ändra nåt med munstycken och nålar eller finns det nåt knep? Det är ju nu som jag misstänker att accpumpen saknas, för ligger jag på jämn gas så ligger ju AFR hyfsat vettigt men den går snålt så fort man ska öka.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#865 » 21:50:58, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya vändningar, nu har jag på gång en Keihin FCR 37 som jag får låna för att testa. Risken är väl att den är för stor men det är väl ändå värt ett test.

Hade CR33:an haft accpump hade man nog varit väldigt nära nu, hojen är ju fullt körbar nu bortsett från att accelerera. Hade tänkt ta den till jobbet dag men det var minusgrader på morgon så jag struntade i det.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Blockstens trollet

#866 » 08:35:03, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja provar man ingenting blir man ju inte att veta om det fungerar.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

dc_lindberg

#867 » 10:21:24, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte lite fann lite som kanske kan hjälpa?
https://www.dirtbikeworld.net/forum/for ... l-the-mods
https://www.dirtbikes.com/keihin-fcr-carburetor-how-to/
http://husaberg.org/wiki/husaberg-carbu ... arburetion
https://www.ebay.com/itm/Keihin-FCRMX-F ... 2543376735
https://oemdirtbikeparts.com/product/di ... mod/honda/
https://oemdirtbikeparts.com/product-ca ... ts-keihin/

https://www.amazon.com/Accelerator-Pump ... rator+Pump


https://www.amazon.com/250cc-carburetor ... tor&page=3

Finns kanske?
Mycket att leta genom på nätet - men problemet och lösning av det tycks vara -känt- och -väl etablerat-.

Minns också från bl.a. MotoSpeed i Västerås att man sålde uppgraderings satser med acc-pump till äldre förgasare på 80-talet in på 90-talet. Hade aldrig det problemet, men när jag skaffade dell'ortona till R100:an så tog jag rådet -med- acc-pump. Bara bytet från "dinga bingar" till heta italienskor gav en helt ny "moppe", från en trött slö gammal (1982) tysk "gubb-räser" till en snärtig eldig japanska! Från att alltid måste vänta på, till att "där vill jag vara" och förgasarna gav motorn kraften och nu -motorcykeln- gjorde exakt det man förväntade sig av den. Det var som att köra japansk rad-4 åter igen! Snärta till med gasen och skrotet "flyger iväg"! Det lär vara acc-pumpens förtjänst. CV förgasare ger -aldrig- det gas-svaret! Men de går mjukt ;-)


Mitt personliga råd är att, håll dig till trottellyft förgasare. Då har du snärten, och du slipper trasslet med undertryck och venturi funktioner som är ett absolut måste för att få en CV att fungera, drägligt.

Synd att meken/säljaren på www.motorbins.co.uk som byggt både kompressormatare och turbomatade "flygplans" motorer inte längre jobbar hos dem :-(
Prova i alla fall att fråga efter honom!
Man ska inte gå över ån efter vattenet, och man måste inte återuppfinna hjulet! Ta lärdom av dem som redan lärt sig. Det är tydligen rätt få som sysslar med kompressor trimning av motorer, (turbo) stressfläktare dräller det dock av verkar det som.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#868 » 22:22:28, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag undrar är om inte gamla Husqvarna cross med dellorto hade axpump på förgasaren fast de var två takt ?
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

busse (trådstartaren)

#869 » 20:54:40, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade lite igår med att kolla hur hojen betedde sig med att dra full choke och gasa, sen tyckte jag att det lät som att jag hade lite stort ventilspel. Tänkte att jag kollar detta idag och nog var det spel, fattar inte hur detta kunde hända att samtliga justerskruvar och muttrar antingen lossnat eller var på väg att lossna. Jag vet att jag har dragit allt, är väl bara till att använda locktite på justerskruvar och muttrar. Hade nog en jäkla tur efter som att jag hittade samtliga delar och då låg en mutter på plasskenan till kamkedjesträckaren.

Har mailat Bra i gasen och det går att få tag på ett annat nålmunstycke "screen nozzle" som har em "vägg" som ska ge mer bränsle. Är inne på att testa det nålmunstycket och kanske en annan nål som ger mer soppa.

Idag dök FCR 37 förgasaren upp så nu har jag ytterligare en förgasare att testa, dock misstänker jag att den är lite för stor.

Bild på gårdagens resultat

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#870 » 07:27:23, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är toppen efterdragen, ventilerna justerade och justerskruvarna och låsmuttrar har fått sig lite gänglåsning så förhoppningsvis ska dom inte lossna men det blir att hålla koll på detta fram över är nog nästan så att det blir av med ventilkåpan efter varje körning i början så man vet att justerskruvar och muttrar sitter fast och inte vibrerar lös, är lur på att jag förbrukat turen nu då alla skruvar och muttrar hittades igen och inte hade tagit sig till olämpliga ställen.

Har mailat med bra i gasen och det får bli ett nytt nålmunstycke av "screen typ" till CR33 förgasaren, byte av nål menade han inte gör nån större skillnad i mitt fall utan fetar bara på i låga registret och där går den redan lite fett. Finns inte olika storlekar på nålmunstycken till CR33 utan bara två olika modeller och det som kallas screen nozzle har en skärm i bakkanten så det ska ge mer bränsle, om inte detta hjälper så får man brotscha ut nålmunstycket några hundradelar och detta kan visst bra i gasen Christer fixa om det skulle behövas.

I vänta på nytt nålmunstycke är det inte omöjligt att jag tar och testar FCR37 förgasaren det beror lite på hur det går att få dit vajrarna i gashandtaget, har ett komplett gashandtag med vajrar och allt som passar FCR37 förgasaren men jag känner lite så där för att montera på det då jag "tappar dödaren" på styret om jag byter gashandtaget och sätter fast originalhuset med tex kattstrypare på styret. Dödaren känns ut bra att ha för vid tex gashäng lär motorn vara i bitar om man frikopplar och ska slå av med nyckeln.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se