Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 63 av 76
Snacka om MC här

Blockstens trollet

#931 » 07:55:21, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde egen voltregulator på snöskoter efter att köpt 2 från rinab funkade ingen blev växelström och diodbryga men var tvungen isolera växelström voltregulator blev 6 volt. Halv gjorda i stället för 12 volt men sen funkar den 200 watts volt likströms laddningen.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)



torbjorn_forsman

#932 » 09:17:28, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan möjlighet är att det blir för mycket rippel och högfrekventa störningar i elsystemet. I synnerhet om det är en enfasgenerator. Prova att lägga en rejäl glättningskondensator omedelbart vid likspänningsutgången från likriktare/spänningsregulator. 4700 uF 50 V eller något liknande.
Elektroniken för bredbandslambdasonden borde rimligtvis vara dimensionerad så den klarar sig på ren batterispänning utan stöd från generatorn, dvs den borde fungera ner till 10,8 V eller något sånt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#933 » 20:17:06, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte tänkt på att det kan vara rippel, är ett tag sen jag höll på med rörförstärkare nu men det är ju samma princip för att slippa störningar från nätdelen. Ett rc-filter vore kanske en lösning annat ska jag kolla om det finns nån stabb som klarar strömmen, har använt 78XX stabbarna en hel del och tillsammans med en stor och två små kondingar verkar dom ta bort mycket störningar. Kanske en konding på 4700uF och ett litet motstånd kanske 10R och sen en konding på 100nF.

Man får väl passa sig med att ha för stort motstånd i serie för att inte få spänningsfall, man behöver ju räkna på det hela för att ha lite koll på det hela med frekvens och spänningsfall.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#934 » 06:14:52, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer funderingar om störningar, undra hur bredbandslambdan beter sig om den blir störd av tändsystemet? Kablaget till lambdan sitter ju på ramen men men där sitter ju kablage till tändningen och CDI boxen på en sida om ramen och tändspolen på andra sidan. Har separerat allt så gott det går men ramen på denna hoj är ju inte överdrivet bred under tanken så allt hamnar ju hyfsat nära varandra.

Tror ni att skärmarkabel till strömförsörjningen och att skärma kablaget till sonden med tex alutejp skulle vara nån idé att testa? Tänker då åt man gör som i förstärkare bara jordar en ände av skärmen till kablaget.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#935 » 08:42:36, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som är värd att kolla är hur återledningen från "kalla änden" av tändspolens primärlindning till CDI-boxen är gjord. Helst bör ju båda lågspänningsledningarna mellan box och tändspole gå parallellt (gärna tvinnade) och om den ena ska vara chassijordad, ska det bara vara gjort i en punkt. Men om tändspole och box är jordade var för sig, långt från varandra, så kommer det ju att gå impulsströmmar genom ramen som kan inducera spänningar i andra ledningar i närheten.

Om man ska använda aluminium- eller koppartejp i skärmnings- och avstörningssammanhang, så ska man använda tejp med elektriskt ledande klister. Det mesta man hittar i den vägen på byggvaruhus och liknande har isolerande klister, och är helt oanvändbart för skärmning. Borde finnas hos elektronikdistributörer som TME, Farnell, Conrad och liknande.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#936 » 16:25:25, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspolen har jag för mig är jordad i ramen så då ska också CDI:n jordas i en av skruvarna som håller fast tändspolen, är inte hemma nu men jag är lite lur på att det faktiskt kan vara så för jag har för mig att en jordkabel sitter bakom tändspolen.

Borde inte vanlig aluminiumfolie lindad runt kablaget fast tvinnad med en stål eller koppartråd runt det hela vilken ansluts till jord funka bra som skärm? Man borde ju sen kunna tejpa runt hela paketet med eltejp för att det ska hållas på plats. Tycker det borde duga i alla fall för att testa?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Janson1

#937 » 04:07:33, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som test duger det gott. Man bör ha ganska grov kabel inlindad i folien som man sen jordar allt i en punkt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

busse (trådstartaren)

#938 » 07:00:20, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att man lindar fast folien med en najtråd eller koppar tråd med ca 1-1,5 cm mellan varven då ska ju tråden ta flera gånger på folien så man får bra kontakt. Om jag minns rätt så ska man nog helst jorda skärmen nere vid sonden och inte vid mätaren, är lite osäker då minnet börjar svika då det nog är ca 5 år sen jag höll på med sånt . Bygde mycket gitarrförstärkare innan det totalt spårade ur med motorcyklar :wink:

Borde det inte finnas nåt att köpa i form av skärmstrumpor att dra in kablar i?


Skärmat kablage till sonden och ett rc-filter på spänningsmatningen där man jordar jorden till bredbandslambdan i samma punkt dom filterkondingen är jordad kan kanske funka. Då man bygger förstäkare så jordar man samtliga jordningar i förstärkarsteget till samma punkt som jorden på kodningen till det filtersteg som förser förstärkarsteget med spänning, det är en bra utgångspunkt för att slippa brum och störningar.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Blockstens trollet

#939 » 21:59:12, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provade en stektermometer elektronisk med taimer den stördes av tändningen så det gick ej användas.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

busse (trådstartaren)

#940 » 07:12:09, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte hemma just nu så jag får ta tag med lambdan då jag kommer hem.

Dock fick jag en annan idé nu, en kompis har två CB250N som han köpte då jag köpte min Honda och tänkte också bygga en cafe racer men det stannade av för honom och nu undrade han om jag ville köpa dom och det tänker jag göra för det är inga pengar alls och då får jag en hyfsat hoj och en lite sämre hoj tänkt som reservdelshoj även om den ska ha gått innan den ställdes undan så det är helt klart värt pengarna.

Dock så slog mig tanken nu att det skulle ju vara fränt att bygga en till CB250N men med turbo. I sånt fall skulle det nog bli ett mer normalt bygge med att trycka genom förgasarna, är lite orolig att jag inte kan släppa denna tanke utan också måste testa turbo :wink: Har jag tur går dessa tankar över, för på tur efter Hondan står ju Suzukin men jag är lite rädd för att det också kan bli ett turbobygge.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

texas5020

#941 » 07:25:13, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :skratta3: :thummar: Givetvis ska du bygga turbo nästa gång !!! Intressant det här ! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

busse (trådstartaren)

#942 » 08:55:34, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev: :grin: :skratta3: :thummar: Givetvis ska du bygga turbo nästa gång !!! Intressant det här ! :shake_hands:


Är bortrest ocb har då tid att fundera ut tokigheter. Risken är överhängande stor att det blir turbobygge och den blev inte mindre då jag hittade detta på nätet, Honda byggde tydligen en 150 hk 250 cc fyrtakts-twin med dubbelturbo

https://www.reddit.com/r/motogp/comment ... o_compete/

https://www.cx500forum.com/threads/hond ... rbo.25885/

Upptäckten av denna Honda 250 cc turbo twin satte ju fart på tankeverksamheten och redan snart så hade jag klart för mig vad det ska bli, en turbomatad CB250N med classic racing stuk. Nu kan man nog fetglömma några 150 hk och 20000 rpm ur en CB250N och det är nog lika bra det för den pressade plåtramen, singel skivan fram med enkelkolvsok, trumbroms bak och sugrörsgaffel är nog inget vidare för en 150 hk motor :wink: Skulle man skrämma upp original motorn med hjälp turbo till ungefär samma effekt som kompressorbygget eller kanske lite till så vore det ju ganska lagom.

Tanken är i alla fall att hämta hem hojarna veckan efter midsommar, sen ska den ena en 79:a med kick som är i bäst skick skruvas igång så den går och besikta en sista gång. Nästa steg blir att hitta en lämplig turbo och övriga saker som behövs, är lite sugen på att testa insprutning då jag tror att man skulle slippa ifrån att trycksätta förgasarna då men frågan är vad kostnaden blir för det, å andra sidan kostar ju munstycken, nålar och sånt en hel del pengar.

Lär behövas en hel del forskning om detta projekt och vad som behöver göras, första problemet är oljetrycket och hur man löser det då det inte finns några utvändiga ledningar men nån trodde att man kanske kan ta oljetryck i centrumbulen till oljefiltret, turbon bör få plats framför motorn och ev intercoolern på ramröret. Rent spontant känns det ut som att det måste vara bättre att ha så korta avgasrör som möjligt fram till turbon och leda den trycksatta luften bakåt till plenumet mot att placera turbo bak på hojen men jag kan ju ha fel.

Har googlat en del och det verkar som att det finns en turbo som heter IHI RHB32 som ska sitta i bla nån liten Opel Corsa diesel som vissa använt til små motorer, utöver turbo och ev intercooler krävs väl en bränslepump och här är ju frågan vad som ger nog utan att ta jätte mycket ström för strömmen ska ju räcka till både lysen, bränslepump, ev insprutning och bredbandslambda, sen behövs väl bränsletrycksregulatior, tryckmätare til ladd och bränsle, bredbandslambda, en massa rör och slang, material till plenum, en bunt pengar (ej försvarbart att lägga på en så här hoj), en jäkla massa tid och en väldigt stor del med tjurighet.

Som sagt hojen ska hämtas till veckan och får jag den besiktat innan hösten är jag nöjd och under tiden ska jag försöka få fram fakta om turbobygge och jaga fram en turbo och kanske det blir bygge til vintern, i första läget kommer jag att strunta i själva hojen bortsett från allmän översyn och enbart fixa turbon och får jag det att funka med turbon blir det nog sen ett bygge med ny tank, kåpa och kuts.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

mats757

#943 » 09:48:48, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla på ”Inköpslista CX500” så hamnar du på Sävar Turbo Forum.
En person som gjort resan med att konvertera till turbo och insprutning på en lite äldre hoj.
Han har även fått hjälp av väldigt kunnigt folk.
Sträckläs den tråden några gånger så kan du ta många genvägar.
Micro Squirt är ett litet billigt insprutsystem som passar för ändamålet. Finns även billiga system för mopedscootrar.

En turbo kräver inte så mycket olja, snarare ett problem att strypa ner flödet.
Dock är det väl rulllagrad vevaxel, Mao inget oljetryck. Men en liten oljepump på sidan om. Borde gå att fixa. Typ remdriven.
Lägg energi på att få bra kontroll på tändningen, integrerat i insprutet, så håller originalmotor ganska bra. Dubbel effekt borde vara rimligt.

2 personer gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

InläggDetta inlägg har raderats av mats757 den 09:51:26, 20-06-2021.

dc_lindberg

#945 » 10:07:53, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se