Är bortrest ocb har då tid att fundera ut tokigheter. Risken är överhängande stor att det blir turbobygge och den blev inte mindre då jag hittade detta på nätet, Honda byggde tydligen en 150 hk 250 cc fyrtakts-twin med dubbelturbo
https://www.reddit.com/r/motogp/comment ... o_compete/https://www.cx500forum.com/threads/hond ... rbo.25885/Upptäckten av denna Honda 250 cc turbo twin satte ju fart på tankeverksamheten och redan snart så hade jag klart för mig vad det ska bli, en turbomatad CB250N med classic racing stuk. Nu kan man nog fetglömma några 150 hk och 20000 rpm ur en CB250N och det är nog lika bra det för den pressade plåtramen, singel skivan fram med enkelkolvsok, trumbroms bak och sugrörsgaffel är nog inget vidare för en 150 hk motor
Skulle man skrämma upp original motorn med hjälp turbo till
ungefär samma effekt som kompressorbygget eller kanske lite till så vore det ju ganska lagom.
Tanken är i alla fall att hämta hem hojarna veckan efter midsommar, sen ska den ena en 79:a med kick som är i bäst skick skruvas igång så den går och besikta en sista gång. Nästa steg blir att hitta en lämplig turbo och övriga saker som behövs, är lite sugen på att testa insprutning då jag tror att man skulle slippa ifrån att trycksätta förgasarna då men frågan är vad kostnaden blir för det, å andra sidan kostar ju munstycken, nålar och sånt en hel del pengar.
Lär behövas en hel del forskning om detta projekt och vad som behöver göras, första problemet är oljetrycket och hur man löser det då det inte finns några utvändiga ledningar men nån trodde att man kanske kan ta oljetryck i centrumbulen till oljefiltret, turbon bör få plats framför motorn och ev intercoolern på ramröret. Rent spontant känns det ut som att det måste vara bättre att ha så korta
avgasrör som möjligt fram till turbon och leda den trycksatta luften bakåt till plenumet mot att placera turbo bak på hojen men jag kan ju ha fel.
Har googlat en del och det verkar som att det finns en turbo som heter IHI RHB32 som ska sitta i bla nån liten Opel Corsa diesel som vissa använt til små motorer, utöver turbo och ev intercooler krävs väl en bränslepump och här är ju frågan vad som ger nog utan att ta jätte mycket
ström för strömmen ska ju räcka till både lysen, bränslepump, ev insprutning och bredbandslambda, sen behövs väl bränsletrycksregulatior, tryckmätare til ladd och
bränsle, bredbandslambda, en massa rör och
slang, material till plenum, en bunt pengar (ej försvarbart att lägga på en så här hoj), en jäkla massa tid och en väldigt stor del med tjurighet.
Som sagt hojen ska hämtas till veckan och får jag den besiktat innan hösten är jag nöjd och under tiden ska jag försöka få fram fakta om turbobygge och jaga fram en turbo och kanske det blir bygge til vintern, i första läget kommer jag att strunta i själva hojen bortsett från allmän översyn och enbart fixa turbon och får jag det att funka med turbon blir det nog sen ett bygge med ny tank,
kåpa och kuts.