Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1023 inlägg • Sida 69 av 69
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#1021 » 22:31:39, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en vakuumförgasare på hojen och vad jag förstår så påverkar hålet, hålen i trotteln hur fort den lyfter. Större hål ger snabbare lyft men det finns väl en gräns för hur stort hålet kan vara för att trotteln ska orka lyfta. Det svåra med denna bestyckning är att veta var trotteln är under belastning, det är ju omöjligt om man inte kör i bänk utan luftfilter och kan se var trotteln är. Mindre vakuumhål borde minskat hastigheten på lyftet utan att minska lyftkraften som vikter eller styvare fjäder gör.

Hojen snålar ju ner sig vid acceleration på hög växel så i det fallet skulle nog ett långsammare trottellyft minska nersnålningen.

Visst är det så att insprutning säkert är mycket lättare men nu är detta en cafehoj med sugkompressor så det passar ju som inte, på det kommande turbo bygget så är jag inne på insprutning. Tryckande turbo, intercooler och insprutning är nog mer korrekt för ett bygget. Honda hade ju en race dubbelturbo 250 cc V-twin med insprutning som väl enligt uppgifter på nätet ska gå gett ca 150 hp och varvat 20000 rpm.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Zukram

#1022 » 08:45:21, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, förgasare är snyggare, jag bara beundrar de gubbarna som bara VET vad som är fel och hur man åtgärdar det.
Din teori låter hållbar. Det är bara det att när jag provat liknande lösningar har det inte funkat. Men jag kan ju ha gjort fel, och det är ju inte svårt att öppna upp hålen igen om det blir dåligt.

Jag hade missat att det var vid just acceleration, jag fick för mig att det var segdragningsförmågen som inte räckte. Jag tror ändå att det är nålen som behöver slipas lite, men frågan är ju VAR. Kan du rigga upp en mobiltelefon o fota trotteln vid "rätt" belastning? :-) Eller någon annan kreativ lösning.

Finns det inte dämparolja i den där förgasaren som på SU? Isåfall välj en riktigt tjock olja, det ger bättre accelerationsanrikning på SU åtminstone.

/M
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#1023 » 14:52:13, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men om man ska sega sig upp i fart och trotteln lyfter för snabbt så snålar ju motorn ner sig. Jag kan sega mig upp genom att hålla tillbaka med gasspjället och sen följa med så jag tycker att det borde bli bättre med långsammare trottellyft.

Rent praktiskt vet jag faktiskt inte om detta spelar nån roll, för man har ju möjligheten att peta ner en växel ta upp varvet och sen växla upp igen om man ska öka farten eller långsamt följa med med gashandtaget. Dock skulle det ju vara kul om det skulle funka att vrida rullen i botten och så skulle maskinen gå bra oavsett om det är segdragen eller att man ska up i varv fort.

Det finns ingen dämpolja i dessa förgasare så jag kan se det sker dämpningen med att trotteln bromsas via ett litet lufthål i locket.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO