Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Honda CX500, Honda CX500C, Plast Grisen, silvervinge, silverwing

56 inlägg • Sida 1 av 4
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 22:05:40, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte mig trumfa till mig en besiktning hos Opus i Enköping den 31/7-2014. Mopeden drabbas av körförbud den 1/8... hm...
Vartannat år å jag...
"Den som bor närmast kommer sist..."

Klar att knalla iväg vid 07.
Märker att däcken, speciellt bakdäcket känns väl mjukt... hm... av med mc-stället igen. Ned i källaren o slå på tryckluften (som iof gick sönder den 30/7... pyser ur strömbrytarmanicken så den står å går hela tiden... motorn gillar det inte...). Kopplar på slang och påfyllare. När jag tar tag i ventilen i bakhjulet går ett Liljeholms upp, skiner starkare än solen i Karlstad...
Bild

-Det- var inge' bra läge...
Blir ju ingen besiktning då ju!

Ringer http://www.kabomab.se/ - Mogge kan ev., hjälpa mig sen eftermiddag - helt ok! :thumme:
Kör ut bussen på gatan. Kör upp mopeden till bussen o körde in den i busssen. Surrade moppen duktigt - allt klart o fint :smile:

Stänger garageinfarten o kommer på att jag glömt lite inne i köket... hm... körde runt tomten till framsidan och backade ned till entrén. Stängde av motorn. Knallade in o hämtade det jag glömt. Ut till bussen, vred om startnyckeln... död... ingen gnista!... bussen död...
Jo, det -är- en liten uppförsbacke tillbaka till garaget... bara 50cm... men 2500kg är -tungt-! att knuffa...
VW transporter, Typ 4, T4, ACU motor, 5-cyl, bensin

Åter till mopeden.
Där -rök- hjälpen med moppen! :aaargh:
Vad F att göra nu då?!
Har ju inte rätt maskiner för slanglösa fäljar/däck...
Däckkrängare, däckmaskiner, manuella
Knepigt läge!
Bild
Tänk att en Belos kan användas till -så- mycket ;) :lmao:

Nu var det ju så att central stöd fanns ju inte monterat på den... o verkstadslyften är blockerad... så vad göra man?
Bild

Centralstöd var'e:
Bild
Bild

Det här var ett bifynd... helt klart mindre uppskattat... o -det- hade nog inte alls uppskattats av Opus om jag kommit dit med moppen i -det- skicket...
Bild


Så hittade jag detta osså...
Bild
Bild
Bild

:aaargh:


Men så här blev dagens resultat:
Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 16:58:05, 15-08-2014, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



magloman

#2 » 22:47:52, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 22:52:26, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muttern till stötdämparen saknas...
Har ingen sån hemma heller...
Det var inte M10 1.75, 1.50, o inte heller 1.30... så, ska vi anta de använt M10 1x1.25?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#4 » 23:04:29, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Vanlig' M8 har 1.25 i stigning, så lägg emot en sådan skruv för att tolka med. M10x1.25 är vanligt på allt japanskt, och italiensk.

Men var hittar du 1.3-stigning?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 23:12:25, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skräp som har liggande - givetvis inte säker på gängorna, men vet att Sifverts sa att en av dem hade 1.3

Då så då måste det vara M10x1.0 då?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#6 » 23:15:55, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste vetef#n, men mät diametern och tolka med en 'vanlig' M6:a (x1 i stigning)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Olall

#7 » 23:17:33, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och var hittar man M10x1,75 :smile:
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 23:56:08, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig det är en gammal mässingsgänga - åter igen är det Sifverts som är min källa (15-20 år sedan).


:back_to:
Muttern saknas... trillat bort... har ingen hemma... bör nog ha en ny... Besiktningen kommer troligtvis att framställa en kraftig bestämd önskan att det borde nog sitta en på pinn-bulten...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 01:17:29, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm... med omfattande, stor och djup efterforskning (ringde 3 olika mc-firmor) har jag kunnat få fram följande:
M10x1.25... å det har jag inte liggandes...

M10x1.0 sitter på BMWn och mina trampcyklar.
Standard M10 har 1.5.
Mina extra muttrar har 1.3 (enligt sifverts) och 1.75 (eligt sifverts).

Så... i väntan på posten och vad som kan komma till mig i den bytte jag olja i motor och slutväxel.
Löjligt lite olja i slutväxeln (!) - bara ca 1.5dl (!); då har man ju verkligen råd att lägga ca 60kr på det oljebytet (Omega 690 80W/90).
Motorn fick 2.7L Omega 357, 10W/40 MC-olja; köpt på http://www.kabomab.se Dessutom fick den en skvätt (ca 1dl) Omega 917 packningsförbättrare. http://www.smorjteknik.se
...när jag läste verkstadshandboken (efteråt givetvis, precis som alla andra riktiga män - bara fruntimmer läser i förväg) så såg jag att... hm... det skulle finnas en bricka och en fjäder i oljefilterhuset vars funktion är att pressa oljefiltret mot motorblocket... hm... inte fanns det nått sånt framför oljefiltret (i färdriktningen) i oljefilterhuset...
Vad ända in i "(fritt val av skällsord)" har en tidigare ägare gjort?!... ja ja... får se om de delarna också når mig i posten.

Ljuddämperiet är, som bilderna visar ovan, en smula pulveriserat...
Har inte fördjupat mig i det ännu, men tips och rekommendationer är givetvis välkommet :)
Får se vad http://www.midland.se kan få fram från Australien (rostfritt av absolut bästa klass av alla system som jag sett på marknaden än).
Ser ingen större vits med att ens försöka synka-förgasarna så länge som mottrycket är fel (hål i avgassystemet)

Oavsett - inte provkört moppen, men lät den värma upp sig lite på centralstödet. Gick genom växlarna för att höra motor, koppling, kardan och slutväxel.
Vilken skillnad med ny fräsch olja!!! :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 12:42:11, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får vi se hur fortsättningen löper ;)

Så här långt - ett stort tack till:
http://www.kabomab.se
http://www.helahojen.se
och min gamla Suzuki verkstad, Schneiders MC (Lasse Schneider) som nu är:
http://www.hondamc.com/homc/templates/r ... __305.aspx
Utan hjälp från dessa tre hade jag inte kunnat ha min lilla Honda-moped körbar idag!

Stort Tack!
:bira:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#11 » 14:39:33, 06-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standard på M10 på japanska MC är stigning med 1,25. Det kan även finnas med stigning 1,0 men jag har inte hittat 1,5 på någon av de äldre japsarna som man har tvingats att smutsa ner fingrarna på.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 19:58:06, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så.
Godkänd av Opus, som missat att meddela att de inte accepterar kontanter ; nekades betala för besiktningen på plats med mina äkta, giltiga, svenska pengar.
Sådan dumheter uppskattas inte!

Nåväl, åter till mopeden.
Nu kikar vi på vad att göra åt dessa dumheter:

Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#13 » 22:08:55, 07-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par lager vulktape över gummina så funkar de några år till.
Innan du börjar att prova att synka förgasarna så plocka bort kopparna som sitter uppe på förgasarna och kolla att kolvarna går lätt. Keihin hade förgasare av SU-typ med kolvar som löpte direkt i locken och de brukade ofta fastna när de hade stått en vinter.
Lite inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=rJvwrGq4MtA
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 08:20:15, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Suzukin (GS850GN) så var tätningarna mot toppen slut (tjuvluft där), gummina spruckna (det under vulktejpet på Hondan) (så där var mera tjyvluft).
Schneiders MC fixade det + ny kamkejda = gick som en dröm :)

CV Keihan antar jag har motsvarande dummerier som Bing CV har - nu påpekade du att de kan ha ytterligare egenskap (hm!...).
Brukar vara en god idé att plocka helt isär förgasare o kolla upp dem i detalj, samt u-ljudstvätta dem. Risken är iof att man ger sig själv sysselsättning och ett bantningsprogram till plånboken...

Ese mechanico habla español. Es un video de Argentina.´
Han poängterar att undertrycket i vänster cylinder inte matchar höger cylinder. Att det problemet måste åtgärdas.
Klockorna hur det ser ut på BMW boxer när ventilerna inte är korrekt ställda samt att mottrycket från avgassystemet inte är bra; samt (!) vad som skulle kunna orsakas av den kärvande trotteln i förgasare som du påpekar om Ivar (på bing är det trasigt vacuum membran).

Får se när jag tar mig inspiration och tid till Hondan.

Den drar ca 0.8L/mil vid landsvägsfart (90-110)... hm!... 500cc/300kg drar som bussen på 2500cc/kg (?!...) nått är inte som det borde...


Att som BMW förare åter sig in i Riskokarvärlden är väl att likna med att försätta sig i:
https://www.youtube.com/watch?v=-6CzS0w-iOI
:insomnia:
:svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#15 » 10:34:49, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en bild av förgasarna som visar vilka delar de består av. http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 2_132b.gif

Som du ser så har de inget membran utan kolven är tätad bara genom passning mot huset. Torka ur huset och kolven med ett oljefuktat papper samt smörj lite med en tunnolja när du sätter samman förgasaren. Jag brukade använda ATF för det var den enda tunna olja som jag hade tillgång till. Känn efter att kolven löper lätt utan hugg i huset. När du har satt ihop förgasaren så ska kolven röra sig på samma sätt som i en förgasare med membran

Tillägg: Kanske du är intresserad av var jag hittade bilden. http://www.cmsnl.com/honda-cx500-1979-u ... E++22.html
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se