Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Motorcykel på snö, Bergshästen!

79 inlägg • Sida 6 av 6
Snacka om MC här

hakanb (trådstartaren)

#76 » 02:48:57, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tidningen Land visade Lantto sin snowbike. Samma idé men olika vårt bygge.
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B



hakanb (trådstartaren)

#77 » 08:17:34, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Postat denna filmsnutt om bygget på KTM Club scandinavias facebooksida.


http://youtu.be/XJk69y8tokc
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

hakanb (trådstartaren)

#78 » 20:13:04, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inför denna vintersäsong har det blivit en hel del uppdateringar.

Ny hoj, en 500 Sixdays denna säsong. En hel del arbete att återmontera turbokittet och alla andra modifieringar på nyhojen.
Bild
Här några bilder från i somras då jag byggde tillbaka den förra 2012:an till originalskick.
Bild
Då i princip allt var mer eller mindre modifierat blev ramen och vänster kylare kvar innan jag kunde börja montera tillbaka originaldelarna.
Bild
Eftersom hojen aldrig tidigare rullat i grus och sten såg den ut som ny trots sina 100 motortimmar.
Bild
Bild

Lite sprickbildningar i rörramen på bandkittet fick repareras och förstärkas
Bild

Trevligt att få skruva i nya grejer.
Man blir knappt smutsig om fingrarna ;-)
Montörerna på KTM-fabriken skulle nog se förvånade ut om dom såg att man direkt plockar ner den i molekyler...
Bild
Turboladdaren och plenumet monterat. Motorn har plockats ur för byte av bl.a. lågkompskolven och pinnbultarna.
Bild

Bygger om mellanaxeln med nya lagerhus och lager.
Tidigare konstruktion med enkelradiga spårkullager visade sig hålla en säsong men inte mer.
När vi tog isär hästen såg vi att lagret närmast kedjehuset var helt slut.
Anledningen tror vi beror dels på hög belastning men kanske främst fellinjering.
Spårkullager tillåter ingen vinkelförändring. Den flyttbara mellanaxeln är mycket bra funktion för kedjesträckningen men det är i princip omöjligt att få den att stå helt rakt.
Lösningen är att byta till sfäriska tätade dubbelradiga rullager.
Dessa är betydligt kraftigare och tillåter stora vinkelförändringar.
Här är de färdiga lagerhusen
Bild
Lagren är smörjbara. Monterat fettnipplar.
Bild
Här ser man att det sfäriska lagret kan snedställas rejält.
Bild
Svarvat distanshylsor och provmonterat på den nya mellanaxeln.
Bild
Bild
Bild

De nya lagren fordrar ny bromsskiva med ett nyttillverkat nav.
Bild
Bild

Tillverkat ett nytt skidfäste av kolfiber
Bild
Sakta men säkert kommer bitarna åter på plats.
Bild
Bild
Den nya reklusekopplingen monterad..
Bytt till hårdare kopplingsfjäder, tyngsta vikterna i expansionsplattan.
Bild
Ombyggnationen av mellanaxeln gjorde att tryckröret från laddluftkylaren krockade med bromsoket och triggern. Fick göra en S-böj för att ta mig förbi. Kanske inte den snyggaste lösningen men skulle annars kräva en helt ny anslutning till plenumet. Det här får duga tillsvidare.
Bild
Tillverkat en ny kedjesträckare som inte ska släppa på sträckningen. Tidigare lösning förlitade sig enbart på friktionsförbandet på sträckarbulten. Nu sitter en sträckarskruv som håller den på plats.
Bild

Fräste spännhjulsgaffeln ur ett stycke aluminium
Bild
Bild

Äntligen är den klar!


Premiärturen i fjällen för denna säsong
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B

hakanb (trådstartaren)

#79 » 16:50:13, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna vinter har vi konstruretat och byggt en ny variant.
Den kan kanske se likadan ut som vårt tidigare bygge men är helt omarbetad.
Ny typ av ram som inte är svetsad utan består av utskurna aluminiumdetaljer.
Självbärande tunnelkonstruktion.
Kort matta med ny boggiegeometri.
En tredje stötdämpare som erbjuder extra dämpning. Det är en låsbar mountainbikedämpare.
Kompaktare transmision med en annan typ av kedjehus

Här nedan lite bilder på slutresultatet:

Några smådetaljer är kvar att fixa. Bl.a.bromsslangen på höger sida kommer få en mer skyddad och slimmad montering. För tillfället en simpel fastsättning med kattstrypare.
Bild
Bild
Bild
Bild

Detta reglage på styret kontrollerar låsningen av den tredje dämparen.
Den används normalt på mountainbikes och den typ av dämpare vi använder. Låsningen kan styras i tre olika steg.
Ni kanske också känner igen dessa från Skinz Arc. Där använder man samma system för att välja mellan en kopplad eller okopplad boggie.
Bild
Bild

Efter vår första provkörning kan vi konstatera att mountaindämparen kommer att vara tillräckligt stark. Den maxar ut vid 300 psi men vi klarade enkelt hårdheten vid blygsamma 220 psi. Med rätt geometri kommer det räcka med gissningsvis 150-170 psi för en god fjädringsprestanda.
Vi nyttjade 40 mm slaglängd vid normal körning av den totala 55 mm.
Kan med det låta bra men vi hade en hel del sag samtidigt som den stummade rejält relativt tidigt. Med andra ord arbetade den inte helt optimalt.
Vi hade gärna sett mindre sag samt mindre progressivitet.
Lösningen är att flytta den bakre infästningen neråt. På så sätt kommer dämparrörelsen bli stor i början för att sedan avta i samma takt som dämparens inbyggda progressivitet ökar.
Känner oss övertygade om att detta kommer leda till ett bättre utnyttjande av dämparens hela fjädringsväg.
Kommer att skära ut ett nytt dämparfäste med flera hål så vi enkelt kan testa oss fram till den optimala infästningspunkten.
Bild
Bild

Bromsskivan på drivaxeln ser ut att funka riktigt bra. En kompakt, enkel och lätt konstruktion.
Ett problem med denna lösning kan möjligen vara mer nedisning som leder till en viss fördröjd bromsverkan.
Bild

Bild
Bild
Bild

Lite blandade byggbilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
hakanb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:06, 01-12-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50G
Volvo 4200B


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se