Inför denna vintersäsong har det blivit en hel del uppdateringar.
Ny hoj, en 500 Sixdays denna säsong. En hel del arbete att återmontera turbokittet och alla andra modifieringar på nyhojen. Här några bilder från i somras då jag byggde tillbaka den förra 2012:an till originalskick. Då i princip allt var mer eller mindre modifierat blev ramen och vänster kylare kvar innan jag kunde börja montera tillbaka originaldelarna. Eftersom hojen aldrig tidigare rullat i grus och sten såg den ut som ny trots sina 100 motortimmar.
Lite sprickbildningar i rörramen på bandkittet fick repareras och förstärkas
Trevligt att få skruva i nya grejer. Man blir knappt smutsig om fingrarna Montörerna på KTM-fabriken skulle nog se förvånade ut om dom såg att man direkt plockar ner den i molekyler... Turboladdaren och plenumet monterat. Motorn har plockats ur för byte av bl.a. lågkompskolven och pinnbultarna.
Bygger om mellanaxeln med nya lagerhus och lager. Tidigare konstruktion med enkelradiga spårkullager visade sig hålla en säsong men inte mer. När vi tog isär hästen såg vi att lagret närmast kedjehuset var helt slut. Anledningen tror vi beror dels på hög belastning men kanske främst fellinjering. Spårkullager tillåter ingen vinkelförändring. Den flyttbara mellanaxeln är mycket bra funktion för kedjesträckningen men det är i princip omöjligt att få den att stå helt rakt. Lösningen är att byta till sfäriska tätade dubbelradiga rullager. Dessa är betydligt kraftigare och tillåter stora vinkelförändringar. Här är de färdiga lagerhusen Lagren är smörjbara. Monterat fettnipplar. Här ser man att det sfäriska lagret kan snedställas rejält. Svarvat distanshylsor och provmonterat på den nya mellanaxeln.
De nya lagren fordrar ny bromsskiva med ett nyttillverkat nav.
Tillverkat ett nytt skidfäste av kolfiber Sakta men säkert kommer bitarna åter på plats. Den nya reklusekopplingen monterad.. Bytt till hårdare kopplingsfjäder, tyngsta vikterna i expansionsplattan. Ombyggnationen av mellanaxeln gjorde att tryckröret från laddluftkylaren krockade med bromsoket och triggern. Fick göra en S-böj för att ta mig förbi. Kanske inte den snyggaste lösningen men skulle annars kräva en helt ny anslutning till plenumet. Det här får duga tillsvidare. Tillverkat en ny kedjesträckare som inte ska släppa på sträckningen. Tidigare lösning förlitade sig enbart på friktionsförbandet på sträckarbulten. Nu sitter en sträckarskruv som håller den på plats.
Denna vinter har vi konstruretat och byggt en ny variant. Den kan kanske se likadan ut som vårt tidigare bygge men är helt omarbetad. Ny typ av ram som inte är svetsad utan består av utskurna aluminiumdetaljer. Självbärande tunnelkonstruktion. Kort matta med ny boggiegeometri. En tredje stötdämpare som erbjuder extra dämpning. Det är en låsbar mountainbikedämpare. Kompaktare transmision med en annan typ av kedjehus
Här nedan lite bilder på slutresultatet:
Några smådetaljer är kvar att fixa. Bl.a.bromsslangen på höger sida kommer få en mer skyddad och slimmad montering. För tillfället en simpel fastsättning med kattstrypare.
Detta reglage på styret kontrollerar låsningen av den tredje dämparen. Den används normalt på mountainbikes och den typ av dämpare vi använder. Låsningen kan styras i tre olika steg. Ni kanske också känner igen dessa från Skinz Arc. Där använder man samma system för att välja mellan en kopplad eller okopplad boggie.
Efter vår första provkörning kan vi konstatera att mountaindämparen kommer att vara tillräckligt stark. Den maxar ut vid 300 psi men vi klarade enkelt hårdheten vid blygsamma 220 psi. Med rätt geometri kommer det räcka med gissningsvis 150-170 psi för en god fjädringsprestanda. Vi nyttjade 40 mm slaglängd vid normal körning av den totala 55 mm. Kan med det låta bra men vi hade en hel del sag samtidigt som den stummade rejält relativt tidigt. Med andra ord arbetade den inte helt optimalt. Vi hade gärna sett mindre sag samt mindre progressivitet. Lösningen är att flytta den bakre infästningen neråt. På så sätt kommer dämparrörelsen bli stor i början för att sedan avta i samma takt som dämparens inbyggda progressivitet ökar. Känner oss övertygade om att detta kommer leda till ett bättre utnyttjande av dämparens hela fjädringsväg. Kommer att skära ut ett nytt dämparfäste med flera hål så vi enkelt kan testa oss fram till den optimala infästningspunkten.
Bromsskivan på drivaxeln ser ut att funka riktigt bra. En kompakt, enkel och lätt konstruktion. Ett problem med denna lösning kan möjligen vara mer nedisning som leder till en viss fördröjd bromsverkan.