Köpte mig en till mc,gumman tyckte inte om att åka varken vf1000 eller transalp,vfèn kändes lite som att åka på ett avloppsrör i 110km/h och transalpen var lite för hög..
ja sagt och gjort så skummades blocket av men inget intressant dök upp,annonserade ut vf1000 men förutom dom obligatoriska bedrägerimail och smsen så var det inte så mycket mer.
annonsen togs bort och vfen ställdes undan i garaget,,men några dagar senare så fick jag ett sms av en kille i uppsala som ägde en motorcyckel han ville byta mot min vf,nämligen denna goldwing,,lite förvånad blev jag dock då min mc stod betydligt lägre än hans,killen förklarade att goldwingen var jättefin men gick frukansvärt dåligt,den misstände och slog bakut,den stannade och hade sig och orkade knappt upp i 100km/h,den hade passerat ett flertal ägare och verkstäder men ingen hade fått bukt på motorcyckel,,jag är inte den som räds en utmaning och insåg varför han ville byta en 2 gånger dyrare mc mot min,han var rejält less då den varit i hans ägo i 5 år och knappt varit körbar.
resan gick ner till Hudiksvall där vi möttes med motorcycklarna på varsin släpvagn och affären/bytet gjordes upp,vf1000 startade som vanligt snällt och lunkade fint runt på parkeringen för att lastas över på den andra släpvagnen,,goldwingen däremot startade knappt och när den väl gjorde det så stannade den lite titt som tätt med ett bakslag,lastningen av den fick göras helt för hand då den till slut vägrade att starta alls.
på väg hemöver började jag fundera kring vad jag gjort,jag bytte bort en klockren mc man kunde lita på i alla lägen mot vad som kändes som grisen i säcken,,vad säcken innehöll skulle jag nog bli varse om tänkte jag.
väl hemma lastade jag av goldwingen i garaget och synade den för första gången i ljuset(var becksvart nere i Hudiksvall),cykeln såg riktigt fin ut och hade jättefina däck och bra chrome,
dagarna i garaget spenderades med rengöring av förgasare och tändstift,men vad jag än gjorde så blev det ingen skillnad,förgasarna var sönderskruvad av flertal klåpare under åren och dom skruvar som inte hade sönderdragna skallar var det gängpaj på,förgasarnas munstycken satt igen och dom flödade över vilket gjorde att stiften slogs igen,,men vad jag än gjorde och vad jag än justerade så gick den inte ett enda dugg bättre,trots att fel hittades både här och där var det som att det varken gjorde dit eller dat.
bättre begagnade förgasare beställdes från usa och monterades,det gjorde faktiskt att den helt plötsligt gick att köra någorlunda på varv,den var dock ganska svag och under 2000rpm gick den fortfarande riktigt hackigt och styggt,,kollade upp kompression vilket låg spikat på 16kg på alla fyra,kamremmar kollades även om nån kuggat då det började kännas som ett tändningsfel,tändspolar mättes och även ett annat par testades som jag hade liggandes,utan resultat,,,hmmm.
nåt måste chansas på kände jag och cdiboxen låg nära till hands även om jag aldrig varit med om att dom ställt till det såhär,förgasarna kan inte skruvas bort för 20è gången,inget mer att kolla,beställde en begagnad cdi-box,monterade den andra boxen samma dag den anlände och min glädje var total,motorn spann igång helt silkeslent och tyst .gjorde en snabbservice med oljor och lite smörja här och där,vilken båge att köra .farthållare,combibromsar,värme,luftfjädring med kompressor,justerbar dyna,lcd instrumentpanel,justerbar ruta,stereo,comradio,antidive,abs bromsar(vilket jag förståt är ovanligt på dessa)vidare forskning säger mig att denna är en speciell modell av lyxmodellen som kallades för apache,det är en mer utrustad version av den redan fullpackade aspencade versionen(snik modellen heter interstate).
det här är inte skryt,jag är bara riktigt nöjd