Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Det blev en Husaberg FE 400 E -01

87 inlägg • Sida 2 av 6
Snacka om MC här

Janson1 (trådstartaren)

#16 » 21:18:38, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har jag haft möjlighet att köra x antal gånger och den har fungerat bra. Jag har åtgärdat två oljeläckage, ett i den översta ventilkåpan och bytt en O-ring till oljefiltret. Sedan så har jag justerat in förgasaren så det är lätt att kicka igång den varm som kall (om nu startmotorn inte vill...) I går fick den ny bakre bromsskiva och klossar från Biltema, det passade rakt av.
Jag hade problem med att ev kokade när jag precis hade köpt den, jag tror impellern i vattenpumpen var felmonterad och nu så blir den bara varm men inte mer, så problemen borta.
Ang kolven så är det 15 timmar på honda CRF 450 som jag hade tänkt köpa från början...
På denna Husaberg som har samma trimningsgrad så är det 200 tim på kolven med inspektion på 100 tim.
I praktiken blir det en till två år mellan dom här stora översynerna.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 21:43:08, 03-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl tillägga att min äldsta son (snart 20 år) har fått blodad tand så nu är vi på jakt igen...
Kriterier: 30 cm fjädringsväg, elstart, reggad med ljus, skylt och sånt, fyrtakt, kubiken är inte kritiskt på nåt sett, inte märket heller. Dock finns ett pristak på 15000 spänn.
Jag har tittat på Gasgas 400 fyrtakt från 2002 för jag tror 15000 eller så.
Nu är ju jag garageråtta men vill för den delen inte bara laga pga dålig kvalité
Så, är det nån som har ett hum om Spanska grejer i allmänhet och Gasgas i synnerhet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 20:34:21, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen till er en eller två som kollar...
på söndag blir det nog en Gasgas 400 om det är som annonsen visar, får se.
I går så tog batteriet slut på min Husa efter uppretade startförsök, så jag kollade batteriet, det var ett 'tätt" batteri som jag bröt upp och konstaterade att det var tomt på vatten, så jag fyllde i och laddade. Efter det så gick starten inte alls, jag mätte och konstatera att startmotorn fick spänning men inget hände... Då hade kolen kärvat fast i motorn så efter en översyn så blev den bra ochså, så nu funkar starten bättre än nånsin, däremot vilket som var grundfelet vet jag inte...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

robgritz

#19 » 21:05:07, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en gasgas ec racing 300 2-takt -12, är nöjd med hojen förutom att luftfiltret är onödigt omständigt att byta. Väldigt trevlig motor med ett kanonregister. Hur dom äldre gasgas är kan jag inte uttala mig om dock, men den kommer säkert att fungera bra om den är i bra skick!
Kul med Enduro! :thummar:
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

Janson1 (trådstartaren)

#20 » 07:50:27, 17-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det blev en GasGas 400 fyrtaktscross. Vi har hunnit köra lite och mekat en del. Den har insprutning istället för förgasare och en styrbox till både tändning/bränsle. Jag vet inte om detta är bra eller ej...Men så länge det inte krånglar så är det ok. Den skall vara en hk starkare men jag tycker nog Husabergaren är brutalare i registret, Gasgasen är ca 20-25 kg tyngre också om det inverkar tro?, den är för övrigt lite grövre tillhuggen i motor och ram som förövrigt är i aluminium mot cr mo stål som Husaberg har. Sedan så är det torrsump så där övertrycket från vevhuset blåser tillbaka oljan upp i tanken och där sitter sedan vevhusventilationen, det är bra med en absolut tät motor om man måste bada... Elektroniken som sitter under sadeln vet jag däremot inte om den blir lika glad.
Nu skall vi bygga om släpkärran så det får plats två stora och en liten cross samtidigt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#21 » 22:20:23, 05-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker mig höra ett litet rassel på min Husa och det har tilltagit lite också tycker jag, ev inbillning...
Jag rev i sär transkåpan och ventilkåpan och vad jag kan se så är kamkedjan så lång att den skaver i ena blockhalvan då och då. Så det blir nog en ny kedja där.
Det finns tydligen olika kvalite på kedjor... Regina säger en del och IWIS tror jag den andra sorten heter.
Vad föreslår ni där ute?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#22 » 22:19:58, 07-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter det en ny kedja på den, det blev en Mercedeskedja då den håller mycket högre kvalité än originalet.
Den har samma storlek men är kraftigare i både länkarna och tapparna samt det är mycket mindre glapp i den trots att den gått 800 timmar i vårat ena flygplan... Får hoppas nu att jag inte behöver tänka på detta nåt mer på länge. Det var ganska mycket jobb, jag fick bygga om den ena kedjeföraren, för att komma åt den fick jag ta ner toppen. När toppen var nere kände jag på kolvglappet, och det var det.. Jag känner mig lite piskad att byta kolv nu i vinter om inte tidigare. Som tur var hade jag en toppackning hemma.
Jag får det till att hojen gått ca 200 timmar så det är nog dags med en kolv. Däremot kunde jag inte känna nåt överdrivet glapp i vevlager, vevstake så det hoppas jag kunna vara orört...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#23 » 08:25:43, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny uppdatering: Kamkedjan verkar funka bra, det kommer inga spånor ur oljan mera så den skaver inte i ialla fall.
Den nya bromsskivan med tillhörande belägg var nästan utsliten efter 10 mil och kass efter 25 mil då utan att använda bromsen dom sista 15 milen. Jag tror inte det är nåt direkt fel på antingen skiva eller belägg men dom är alergiska mot varandra då skivans hårdhet är ungefär samma som beläggens hårdhet så blir bromsen som ett rivjärn.
jag har påtalat felet för BT och jag har fått nya grejer, allt frid och fröjd men det löser ju inte problemet för mig.
Nu har jag ny skiva och gamla mjukare belägg och kanske blir det en fin yta?
Nu skall man ju inte lyssna för mycket på motorljud... men jag tycker den rasslar och har en del konstiga ljud för sig
kanske det är balansaxeln som låter? Förra veckan fick jag tag på en reservmotor som jag nu har dissekerat och tänker fixa till och ha som bytesmotor. Frågan är om man kan plocka bort balansaxeln bara så där rakt av eller?
Reservmotorn är hyfsat frisk förutom kolven.
Vad säger ni andra ute i etern här på M?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#24 » 17:54:21, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det blev en ny kolv till bef. motorcykel. Jag kan inte köra omkring med vetskapen att kolven är så dålig att den slammrar med tanke på hur den ser ut, den är nästan platt typ diam 92 mm och höjd på ca 42 mm... varav kolvkjolen ca 30 mm (slityta)
Det är typiskt, jag kan inte låta bli att pilla isär allting jag skaffar och det ger ju en massa merjobb med tunnare plånbok som resultat, skit.
(Edit: dimensionerna på kolven efter mätning.)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#25 » 22:52:28, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälp, är det någon som vet något om balansaxel vara eller inte vara..? Jag tror det är den som är boven i dramat och om det är så funderar jag på att ta bort den ungefär som operera bort blindtarmen... Kan man det?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#26 » 07:20:46, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte varför du vill göra det, det är väl lika mycket jobb att ta bort den som att byta lager på den. Vibrerar den inte tillräckligt redan?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1 (trådstartaren)

#27 » 08:55:49, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten förklaring behövs nog till detta: Jag har fått ett oljud som jag tror är just balansaxeln, det verkar vara den vekaste punkten på hela motorn och den vibrerar inte farligt för att vara en encylindrig fyrtaktare, släpper man gasen så är den helt vibrationsfri på alla varv i princip. Men då denna pryl inte håller serviceintervallerna och är svår att byta lager på varje gång så finns det många som helt enkelt tar bort den och balanserar in vevaxeln direkt. Balansen behöver inte vara 1 utan lite över 0.6 är ok. Jag har nog bestämt mig för att om den är dålig och den gamla versionen med bara ett lager i så skall jag ta bort den och balansera om veven istället, men är den av ny typ och riktig så får den vara kvar. Jag har kollat in ett forum Husaberg.org och läst ganska mycket om detta men min engelska är väl bara knappt sådär så känner mig inte manad att skriva där...
Där är många som både rep. trimmar och bygger om dom här motorerna efter bästa förmåga.
Sedan påstår en del där på det forumet att vibrationerna blir inte mycket mer utan balansaxeln om man lättar vevaxeln på rätt ställen och tjuvstopp pga för lätta grejer verkar inte vara nåt problem.
Och framför allt så får jag ingen sinnesro att köra innan jag vet vad som är ok eller inte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

robgritz

#28 » 09:35:54, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad finns mer att hitta när du väl delat motorn tro? huxflux blir det en totalrenovering mitt i säsongen, men du verkar ju gilla å skruva iaf :thumme: Släng upp lite bilder vetja!
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

Janson1 (trådstartaren)

#29 » 10:51:01, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Detta är en reservdelsmotor jag köpte, här syns balansaxeln som sitter på ena sidan av veven, intill ligger balansaxeln till min 400, den är lite mindre än denna (500) Det är den som många tydligen tar bort samtidigt som en del av veven tas bort rund vevstakshålet.
Bild
Här syns den extra axel som driver kam, vattenpump och balansaxel via kopplingskorgen. Själva vevaxeln kommer ut underst. delar till v,lådan med tillhörande växeltrumma syns, likaså oljepumpen, kamaxeln och cylindern.
Bild
Ja, så ser motorcykeln ut nu när den fortfarande är i ett stycke...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#30 » 22:44:46, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den dissekerad... Vet ni hur många bitar det är i en liten motorcykel? Allt mår bra inne i motorn, det är lite,lite glapp i vevstakens storända (0,02 av max 0,05 mm) Kolven var i ganska bra skick, däremot var kompringen felvänd om det nu hade någon större betydelse... Balansaxeln är bytt till nya typen med dubbla lager och verkar vara i gott skick.
På inlägg #29 bild 2 så syns drevet som skall sitta på vevaxelns utgång, enligt manualen skall den dras av med avdragare och sen värmas innan montering. På bägge mina motorer så är det sugpassning och det är bara kilen som håller drevet i fas med vevaxeln, om kilen går av så blir det ventilsallad... Ev så har den glappat lite fram och tillbaka, det kanske är en av orsakerna till extra skrammel? Nu kommer jag att låsa den med Loctite 221 som är en cylindrisk tätning och hoppas den blir stum.
Eftersom allt verkar ok så behåller jag balansaxeln och byter bara kolven.
Cylindern går nog på sista versen, antingen får det bli en ny cylinder nästa gång eller så kan man nicasila om den om det nu är värt... Är det någon som vet nåt om var man kan nicasila en cylinder, helst i Sverige?
När jag skulle montera ihop motorn och hade plockat ihop vevhalverna och dragit åt så tappade jag en liten fjäder, jag trodde den for ner i ett hål i vevhuset... J*vl*r , jag blev tvungen att dela på motorn igen men fjädern låg inte i motorn, egentligen skiter jag i var den är, jag är mera intresserad av var den inte är, i min motor...
Det blev till att tillverka en ny fjäder och göra rent och limma blockhalvorna igen, puhh.
I morgon fortsätter jag nog med ihopmonteringen.
(Edit: vevstaksglappet 0,05 max och Loctite 221 istället för 222)
Senast redigerad av Janson1 23:33:09, 28-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron