Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Det blev en Husaberg FE 400 E -01

87 inlägg • Sida 3 av 6
Snacka om MC här

Janson1 (trådstartaren)

#31 » 14:26:14, 27-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den klar igen och provkörd, det mest oroväckande ljudet är borta nu och vad jag kunnat se från den "nya" kamkedjan sen förra omgången så har den inte skavt i nånstans trots att jag fick göra om kedjeföraren.
Det skiljde 5 hundradelar på den nya och gamla kolven så nånting har blivit bättre i alla fall...
Och framför allt så känner jag mig lugnare nu när jag vet att det inte är nån större fara där inne i motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



robgritz

#32 » 22:13:46, 27-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att du fått ihop det och att det blev bättre :thummar: nu är det bara ut å bryta i skogen :cool:
http://www.blixtensracing.se/
http://www.nikasilproffsen.se/nikasil.htm
Där har du 2 firmor som sysslar med cylinder reparationer!
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

Janson1 (trådstartaren)

#33 » 23:20:55, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat in firmorna, den ena skall ha mer för renovering än nypris men den andra verkar intressant.
Nu när jag har en hel motorcykel (så länge det varar) så tänker jag plocka ihop den andra "reservmotorn" och ha den färdig inför i fall att... Vad jag kan se nu så behöver den bara en ny kolv och toppackning. ev behöver det göras nåt med ventilerna, men det återstår att se. Ja en bättre begagnad kamaxelkedja från en Merca blir det också, men det är bara att hämta från jobbet vid nästa kedjebyte. Det som fattas är egentligen bara en liten klack i kicken, men den kan jag göra själv. Den reservmotorn som jag köpte har nog gått mindre än min egen motor, det syns på utgående drevaxeln, cylindern och glappet i vevstaken + lite annat onämnbart...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#34 » 09:06:32, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här är den gamla kolven som är utbytt mot en ny dito. I mina ögon ser den lite extrem ut men den verkar hålla länge för att vara en ganska hårt trimmad cross (400 cc 46 hp) Jag fick med ganska bra loggar på körningarna från det den var ny och tills nu och dom förra ägarna har bytt/låtit byta, kamkedja, kamdrev, balansaxel uppdatering, ramlager, växelaxel, vippor uppdatering, + lite annat krafs, men inte kolven så den bör ha gått 200 timmar minst.
Det är Wössner från Tyskland som gör kolvarna till många motorer så därför sitter dom lite här och var, även i Honda CRF450 där dom bara skall gå 15 timmar?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

stegmaster

#35 » 10:58:29, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där måste du vel fått billig, det er ju endast en 1/3 kolv. :lmao:
Men fint at du fått ordning på den, och en reserv motor er ju inte fel. :thumme:


Så här ser min kolv ut (89mm från wiseco til Ktm 500 2 takt).


Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Janson1 (trådstartaren)

#36 » 12:37:18, 29-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den skall ju funka som ventil för div kanaler ochså...
Nu har du ochså verkstadsjobb Stegmaster!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

robgritz

#37 » 10:56:00, 30-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvar håller oftast betydligt längre än vad hojtillverkaren rekommenderar som bytesintervall, spec om man inte är elitåkare och sköter service. I manualen till min gasgas, står det att kolv samt växellådsolja skall bytas vid 20 timmar, lite väl länge på oljan och väl kort på kolven :???: Jag tänkte dock köra minst 100 timmar innan ett kolvbyte blir aktuellt, är bara halvvägs dit än :driver:
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

backmouse

#38 » 11:43:28, 30-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Missat denna tråd innan. Har själv en 550FC-03
Tur att du bytt balanslagret till 2-radigt samt bytt kamkedja. Det är det som brukar döda dessa motorer. Finns en sak till du skall kolla upp, och det är lagren på vipparmarna. Den gamla typen pajade. Sedan var det färdigt...
Men var noga med oljebyte och filter...samt silen.

Jag kör 5h mellan byten. Men så har den fixat 200h utan problem. Tog ner för genomgång vid +100h, och det enda som var slitet. Var laget bakom kopplingskorgen.

Kolla på Husaberg.org där finns allt du behöver veta. En kille som heter "Taffy" från UK har nog mer eller mindre byggt om sin 400:a från grunden.

Har själv satt på ny förgasare Keihin FCR-41 på min. Blev enorm skillnad i gassvaret, som en ny hoj. Det är väl FCR-39 för 400:an.
Kan även rekommendera kicken från -05, samt fila på ett bleck så att kicken tar tidigare. Det hittar du på Husaberg.org
Hjälper otroligt att dra upp gaffelbenen 10mm. Den svänger lite bättre och hoppar inte ur spår i kurvorna.

Lycka till
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Janson1 (trådstartaren)

#39 » 13:22:59, 30-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Backmouse, trevlig hoj med bra kräm i även som 400. Jag hänger en del där på Husaberg.org redan...
Jag har den nya sortens vippor redan (utbytt) och denna hoj har trycksmörjning av vipporna, det förlänger nog livet åtskilligt.
Förgasaren är väl bara sådär, jag funderar på at leta upp nån 38-40 mm med accpump.
Det här med gaffelbenen på kronan, tja, det är värt att testa då jag ändå tycker den är onödigt hög.
Jag förstår vad du menar menar med att fila till haket på kicken men på min så startar den jättelätt ändå om man nu ids kicka...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#40 » 20:56:51, 01-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kört ca 5 timmar sedan reparation (inte renovering) och jag känner mig i alla fall nöjd, den är totalt sett tystare och dom oljud som är kvar kan jag leva med då jag haft isär allt och funnit det i gott skick. Eftersom jag inte är elitåkare (ingen har sett mig på nån tio i topp lista) så kommer jag nog inte känna den minsta skillnad på framgaffelinställningar men jag kommer att prova inom en snar framtid. Nu börjar min son som har Gasgasen inte att klaga, men påpeka att den klonkar lite i motorn vid låga varv och menar på att så var det inte från början.
Detta innebär nog mera jobb...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#41 » 21:51:49, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha omvårdnad om nåt innebär en del uppoffringar och jobb... Min minsta son´s CRF 70 har börjat ryka blått och luktar skunk (inget nedlåtande om våra skunkar nu) jag tror den mår inte så bra i kolv/cylinder eller är det bara en ventiltätning som är kass... Jag river nog isär den i morgon eller på söndag efter crosskolan om han skall åka. Jag har känt på vevhusventilationen och det kommer inte oroväckande mycket ut där men det klonkar mer i motorn med oljelocket avtaget, inte bra.
Är det nån som har några bra förslag på felsökning/åtgärder??
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#42 » 08:34:04, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är topp och cylinder borttaget och ventiltätningen kollad ua.
Det är oljekontrollringen som är utsliten i ena ändan, man ser det tydligt.
Foto kommer!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#43 » 17:55:50, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Om man tittar på den högra kanten på ringarna så syns det att dom blivit tunnare av någon anledning... Är det någon som har ett förslag? Kan man sätta dom fel avseende grader fån varandra/från expanderingen?
Jag uppskattar till 30-40 tim sedan senaste rep, då borrades den tydligen till första överdim.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#44 » 20:58:43, 20-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det inte har kommit någon ringsats så kände jag mig tvungen att plocka i hop den igen med dom gamla prylarna. Så kan min pojk gå till crosskolan som det är tänkt, fast med rykande cross som en tvåtaktare med för mycket olja i soppan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#45 » 08:31:21, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan grej ang gångtider på dom här hojarna: På blocket säljs det olika sorters endurohojar från nåt år gamla till över tio år eller mer och dom har bara gått Garanterat 58 tim, 120 tim, 34 tim... Nån är 12 år och bara 74 timmar, det är under 6 tim per år... Min Husaberg har gått mer än 50 tim sen jag köpte den nu i april och då tycker jag själv att jag aldrig hinner åka...
Jag har svårt för att tro att någon köper en enduro och bara kör vid så högtidliga tillfällen att en tioårsperiod bara genererar 60 tim totalt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se