Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

mc bmw r75/6

66 inlägg • Sida 1 av 5
Snacka om MC här

ingiza (trådstartaren)

#1 » 07:21:00, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej har haft min mc sen den var ny 41 år.inte skruvat speciellt mycket .nu har det dykt upp ett konstigt ljud från motorn.ett skrapande ljud som hörs ibland men långt ifrån hela tiden.har kollat på nån sprängskiss och konstaterat att det finns en kedja som driver generatorn.det kan möjligen komma därifrån.nån som vet finns det nån spänngrej som kan vara sliten,eller kolen kanske börjar bli slitna,kan inte komma ihåg att dom är bytta. :???: har haft stora problem att få den att gå på båda men för ögonblicket funkar den så igår blev det ett par mil för första gången i år.tacksam för ideer. Med vänlig hälsning inge
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.



Ivar Risslén

#2 » 11:02:11, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Hur långt har cykeln gått?
Det är kamkedjan som du ser på sprängskissen. Det är en tvåradig kedja och den spänns av en fjäderbelastad kedjespännare. Det kan vara den som skrapar. Generatorn sitter monterad direkt på vevaxeln och går med samma varv som motorn. Kolen är lätta att kola om de är slitna, då är det besvärligare att kolla om kamkedjan och sträckaren är okej. Då blir det att demontera kåpan bakom generatorn.

Att den inte vill gå på båda kan vara förgasarfel eller ett vanligare fel är att det är överslag i en av tändstiftshattarna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#3 » 12:18:31, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...om du hittat en kedja som driver generatorn så har du gjort ett verkligt fynd!
BMW har inte tillverkat någon sådan moped...

Det skrapande ljudet är sannolikt kamkedjan, men det förutsätter minst 15 000 mil å det är väl rimlig på 41 år?

Åtgärd.
...du får skruva...
Svårighetsgrad.
Som att montera av och på cylindrar och toppar + lite till.

Råder dig dock att göra nått helt annat först...
Ta dän oljetråget.
Känn på vevstakarna efter glapp - får inte finnas glapp... det kan vara vevstakslagren som är på G.
Att ta bort oljetråget är det minsta arbetet för att orientera sig om vad som kan vara fel; samtidigt får du god insyn i motorn för att se dess generella kondition.

För att byta kamkedjesträckaren, vilket nog är det du behöver, så är det mer pyssel... ska man vara helt ärlig så -bör- du byta kamkedjan och kamdreven också "när du ändock är där o pillar"... o si -de- är inte alls lika lätt å byta...
PMar dig min "mek" tel.nr.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ingiza (trådstartaren)

#4 » 19:14:56, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte om man kan fortsätta här.det där ljudet var nåt helt annat,villhelst inte berätta,ha ha. har haft problem att motorcykeln går på en cylinder.har inte blivit många mil dom senaste åren.jag har sent om sider konstaterat symtomen men inte orsaken.vänster tändstift tappar gnistan efter några km till några mil,sätta i ett nytt stift sen går den igen.ex.igår startade jag efter nån veckas stillestånd.gick på en cyl bytte till ett annat stift startade gick på båda.åkte ca 20 km.inga problem skulle åka till sjön o bada startade gick på i cyl.bytte till ett annat stift kunde köra ett par mil.har en 4-5 stift med o det kan funka med ett använt också ibland.men törs inte åka nån längre sträcka.hjälp!!!
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

Mattias Petterson

#5 » 19:20:58, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande problem med en husqvarna enduro, den hade för stort munstycke i förgasaren., fick ordning på förgasaren och stiften höll
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#6 » 19:41:27, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gjort någon undersökning av de tändstift som har lagt av, och försökt ta reda på vad som händer med dem?

Är de igenoljade/igensotade? Och blir de i så fall användbara efter renbränning med gasolbrännare?
Ett sätt att identifiera igensotade tändstift (och avgöra om renbränningen har lyckats) är att ohmmäta mellan tändkabelanslutningen och gängan. Ett friskt tändstift ska ha oändlig resistans (över 20 Mohm), om resistansen är några hundra kohm eller lägre ska man inte vänta sig att ett normalt tändsystem får fram en användbar gnista i stiftet.

Eller har de fått en spricka i isolatorn så det blir internt överslag?
Skada på sidoelektroden som tyder på att tändstiftet har slagit mot något inne i förbränningsrummet?

Förresten, hur är tändsystemet gjort på en sån där motor? Är det en enda dubbeltändspole, två oberoende tändspolar, eller en enkelspole + fördelare? Brytarstyrt eller brytarlöst system?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ingiza (trådstartaren)

#7 » 20:08:20, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet inte hur man kan lista ut bränsleflödet.ett förslag där jag köpte tändstift var att stiftet blev för varmt på grund av snål inställning.och här är ju ett tips att det är tvärt om.tändsystemet är 2 tändspolar och brytare.har bytt alla grejor för några år sen spolar kablar brytare kondensator,har inte kört många mil sen dess..skall undersöka stiften imorron.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

Ivar Risslén

#8 » 20:27:44, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingiza skrev:vet inte om man kan fortsätta här.det där ljudet var nåt helt annat,villhelst inte berätta,ha ha. har haft problem att motorcykeln går på en cylinder.har inte blivit många mil dom senaste åren.jag har sent om sider konstaterat symtomen men inte orsaken.vänster tändstift tappar gnistan efter några km till några mil,sätta i ett nytt stift sen går den igen.ex.igår startade jag efter nån veckas stillestånd.gick på en cyl bytte till ett annat stift startade gick på båda.åkte ca 20 km.inga problem skulle åka till sjön o bada startade gick på i cyl.bytte till ett annat stift kunde köra ett par mil.har en 4-5 stift med o det kan funka med ett använt också ibland.men törs inte åka nån längre sträcka.hjälp!!!


Det går bra att fortsätta i samma tråd.
Det första som vi vill veta är vad det var som rasslade. Det är inget att skämmas över för vi alla har nog haft underliga ljud som har varit någon bagatell men man har trott att jordens undergång var nära.

Sedan till ditt fel med tändstiften. Färgen på elektroderna i stiften kan berätta mycket. Är det samma färg på båda ? Är ett stift ljust och det andra mörkt så kan det vara att en förgasare vill flöda eller att förgasarna är osynkroniserade. Spjället i en förgasare öppnar lite mer än i den andra.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ingiza (trådstartaren)

#9 » 21:41:29, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok det var wiren till varvräknaren som var urkopplad och full med rost.har nu en annan mätare med elektronisk drivning. hmm det är ett intressant tips för faktum är att den förgasaren kan hänga sej ibland och flöda över så det läcker ut bensin.men kan inte koppla dom tillfällena med när motorn går på en cylinder.ska jämföra stiften imorron.

1 person gillar det här inlägget.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

Mattias Petterson

#10 » 22:05:04, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är 2 förgasare och 2cyl boxer?
Går det att skifta plats på förgasarna?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

rospigg

#11 » 22:21:50, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att en motor släcker tändstift är i de flesta fall (som skribenter här ovan redan skrivit) att motorn
(cylindern, i de fall det är en förgasare till varje cylinder) får för mycket bensin, vilket orsakas av:
för stort huvudmunstycke
fel flottörhöjd (för hög nivå, nålen stänger för sent)
choke är inte helt öppen/urkopplad.
munstycket/munstycken lösa

NGK är markandens vanligaste fabrikat när det gäller tändstift, deras stora nackdel är att dom är känsliga i just detta fall, att dom släcks
och dör av bensinöverflöd.
Ta gärna nån bild på "problembarnet" ingiza, så får vi mer information, och kan ge dig fler tips, ideér och råd. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ivar Risslén

#12 » 03:34:35, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet med varvräknarvajern förstår jag är lätt att miss ta som rassel från kamkedjan. Din modell med en duplex kedja brukar inte rassla så mycket, det är värre med de lite nyare med en enkelkedja.
Att någon förgasare flödar är vanligt på boxrarna. Det är inte säkert att det är skräp i förgasaren som gör det utan det kan bero på andra saker. En sak är att flottören har sugit åt sig bränsle så att den har blivit för tung och flyter inte nog högt upp för att stänga flottörventilen. Det brukar man märka på att den flödar ibland och inte andra gånger. Ett annat fel är att spetsen på flottör nålen har blivit deformerad så att den inte tätar ordentligt mot sätet. Spetsen på flottörnålen är av ett relativt mjukt material. I båda fallen så är det nya saker som man måste montera för att få det bra.
Det finns nya delar att köpa. Jag vet inte nu hur BMW mc handlarna har med grejer till de gamla Boxrarna men det finns en engelsk firma som har det mesta. https://www.motorworks.co.uk/vlive/Home/index.php
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#13 » 06:45:00, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:
NGK är markandens vanligaste fabrikat när det gäller tändstift, deras stora nackdel är att dom är känsliga i just detta fall, att dom släcks
och dör av bensinöverflöd.


Och när man råkar ut för det, finns det som sagt ingen anledning att byta ut det "släckta" tändstiftet. Antingen bränner man ren det med gasollampa som beskrivet ovan, eller också sätter man tändstiftet i en annan motor med kraftigare tändsystem och kör ren det där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ingiza (trådstartaren)

#14 » 09:00:37, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaa nu har jag en del att testa kanske helt enkelt kan sätta stiftet på andra sidan där har aldrig varit problem.har ngk nu men har oxo använt bosch med samma resultat.sen kanske skall undersöka förgasaren o kanske skaffa lite nya delar.och eftersom bild efterfrågades kommer en bild tagen 10 min sen på båda problembarnen!!
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

Ivar Risslén

#15 » 14:25:50, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cykeln verkar vara i fint skick. Länge sedan man har sett någon liknande i trafik.
Det dröjer nog några år till innan jag har fått igång mina två BMW R100RS igen. Jag har en -77 och en -81. -77:an käkade tändstift av någon anledning så att det var till att montera nya mitt i säsongen. På båda har jag haft problem med att flottörerna har sugit åt sig bränsle så att förgasarna har haft svårt att hålla tätt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se