Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

mc bmw r75/6

66 inlägg • Sida 3 av 5
Snacka om MC här

Ivar Risslén

#31 » 22:17:44, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gånger som jag har haft problem med så har det märkts mest på höstmorgnar med att motorn var svårstartad och ville bara gå på en cylinder till att börja med sedan när den blev varm så gick den normalt.
Ett problem med original hattarna var att det blev överslag invändigt i dom. När man har brytartändning så kan man montera vilka hattar som helst utan problem. Det är värre på de som fick elektronisk tändning. Hade man inte rätt typ så förstörde man hallgivaren så att man blev helt utan gnista. Varför vet jag inte.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



toker

#32 » 08:47:01, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilar med dåliga tändkablar och fördelarlock kan bli tröga vid fuktigt väder som tex höstmornar så gör en koll på tändningen så kanske den funkar sen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#33 » 09:03:49, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

IR - att tändstift går sönder pga förgasare... myt/vandringshistorie...

Den här stämmer inte... det är 0.5 stegs skillnad mellan NGK och Bosch.
[qupte]
https://www.ngk.com/learning-center/art ... sion-chart
Bild
[/quote]

R75 ska ha Bosch WD5... men beroende på hur bra motorn mår (kg kompression) så svajar det mellan 4-6.
Normalt brukar de fungera bra på BGK 6, men åter igen, svajar mellan 6-8.
Bosch WD5 motsvaras av snarast av NGK 8.5... men 7 brukar fungera. Oftast sätter ägarna i NGK 6...å då händer det att motorn går som Quasi Modo...

Mitt råd till TS kvarstår, med tillägget att Biltema silinkontändkablar med gjuten tändhatt är riktigt prisvärda.
- fylltändhatten med fett (omega 77) vid installation
Fett skyddar mot fukt inträngning!

Föreslår att testa:
NGK BUR6 eller BUR7 (ex., https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3462 )
Bosch Super4 (ex., https://in.bosch-automotive.com/en/part ... ch_super_2 )

Det är överslag som dödar stiften. Fukt/kondens på tändkabel. Trasig tändhatt. Sprucken isolatorfot. Där det finns fukt som kan leda om tändimpulsen så fås överslag. Det är den tunna tråden inne i stiften som "bränns av". Bosch är känsligare än NGK upplever jag det som.
Tråden är också det interna motståndet som de flesta tändstift har. Får man annat värde än 7Ohm kan tråden vara skadad. Får man 0 Ohm... då är tråden av - även om man lyckas få tändstiftet att gnistra (då har man överslag inne i isolatorn). Att bara kontrollera om ström går igenom tändstift är inte tillräckligt - man kan få en lampa att lysa trots att tändstiftet är trasigt!... Mät motståndet!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#34 » 09:15:02, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta som skruva med motorer har nog varit med om att motor som surat ner sig dödat ett stift så visst kan det hända men jag tror nog blandningen ska vara ganska mycket fel för att det ska inträffa men det händer. Hade en VX800 förra sommaren den var hopplös om man chokade för länge stiftet dog och kom inte igen utan fick bytas förra ägaren och verkstan som kollat på den trodde det var topp packningen som gått eftersom den vit rykte och jag köpte den billigt för att göra i ordning men det räckte med stift byte.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#35 » 10:16:23, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påfallande många av mina nedsurade tändstift som jag gjort rent, ordentligt har fungerat.

Verkar som om det blandas in 2-taktsfenomen i tråden... BMW R75 är en -4-taktare- !

Ser jag till Irus, Belos, o andra roliga tvåtaktare, så "käkar" de tändstift som om de har betalt!
Åter igen, fukt, felaktiga tändhattar, plast-tändkablar, men också kan de suras ned till den graden att det -blir- överslag på tändstift så att de skadas internt genom att mittelektroden inne i stiftet bränns av.

Noterades möjligen åter igen - att det krävs -fukt- för att tändstiften skall gå sönder och att det endast går sönder genom överslag där tråden inne i isolatorskon bränns av?...
Surt stift = blött stift = FUKT...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ingiza (trådstartaren)

#36 » 11:12:29, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skrev ett inlägg tror det försvann,så kör igen.tackar alla som hjälper till och ger råd vad att göra.Det verkar som DC har övertygat mej om att det är tändkablarna,kanske inverkar att vi har samma efternamn.Skall åka till Norrköping i morron.Där finns ju biltema så det blir en enkel sak att följa upp den tråden.

1 person gillar det här inlägget.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

dc_lindberg

#37 » 11:15:43, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...du bor inte i Sörping?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#38 » 11:42:15, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Påfallande många av mina nedsurade tändstift som jag gjort rent, ordentligt har fungerat.

Verkar som om det blandas in 2-taktsfenomen i tråden... BMW R75 är en -4-taktare- !

Ser jag till Irus, Belos, o andra roliga tvåtaktare, så "käkar" de tändstift som om de har betalt!
Åter igen, fukt, felaktiga tändhattar, plast-tändkablar, men också kan de suras ned till den graden att det -blir- överslag på tändstift så att de skadas internt genom att mittelektroden inne i stiftet bränns av.

Noterades möjligen åter igen - att det krävs -fukt- för att tändstiften skall gå sönder och att det endast går sönder genom överslag där tråden inne i isolatorskon bränns av?...
Surt stift = blött stift = FUKT...

Vx800 är en 4 taktare och den släckte stiften nu tror jag inte heller det är förgasar relaterat i det här fallet men det kan vara så i andra fall.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#39 » 11:55:44, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jorden är platt också...

Det som knäcker stiften är överslag. Den ström som är för hög/kraftig för tråden inne i isolatorn.

Förgasaren kan aldrig, lika lite som att jorden är platt, få ett tändstift att gå sönder. Det är en -myt-.
I -samtliga- fall som jag har varit med om, 2- och 4-takt, så har det -alltid- orsakats av överslag pga "kortslutning" orsakat av -fukt-.
Fukten har varit av två sorter; utifrån (vatten) eller "infrån" (bränsle).

Så släpp nu denna villfarelse att förgasaren, eller för den delen då insprutningen, skulle kunna döda tändstift.
Det är en vandringshistrorie, som tydligen sitter hårdare fast än att jorden är platt!

Tillskillad från tändstiften, så kan jag -bevisa- att jorden är platt!
Hur?
...lägger ned rätstegen på backen. Den -visar- att jorden är platt. Går att upprepa var helst man är på jorden. Går alltid att bevisa med fotografi och vittnen, samt alla andra rätstegar på jorden kommer att visa mins visning korrekt. Går utmärkt att bevisa genom dubbelblind test också. Alltså är jorden platt!
Poäng = har man inte hela bilden klar för sig, och förstår -vad- det är man tittar på och analyserar, så drar man felaktiga slutsatser...
...förgasare eller insprutning kan -inte- döda tändstift... för det krävs ett överslag (för kraftig elektronström)...

Så släpp de där tokerierna nu.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#40 » 12:17:25, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae. I ett normalt tändstift är det en massiv pinne hela vägen från M4-gängan längst upp till mittelektroden. Ohmmäter man längs den brukar man få 0 ohm. S k resistorstift, som används antingen för att motorn ska uppfylla något krav på radiostörningsskydd eller för att inte ett känsligt elektroniskt tändsystem ska störa ut sig självt, kan ha ett inbyggt seriemotstånd på 1-5 kohm.

Toppströmmen genom tändstiftet bestäms av tändspolens dynamiska inre resistans, som brukar röra sig om några hundra kohm (det är alltså INTE samma sak som högspänningslindningens likströmsresistans. Detta gäller för både brytarstyrda tändsystem och "induktiva" brytarlösa system.
För kapacitiva brytarlösa tändsystem (CDI), där man inte utnyttjar tändspolens förmåga att lagra energi magnetiskt utan lagrar upp energin i en kondensator på primärsidan, så har även eventuella serieresistanser på primärsidan (förluster i kondensator mm) betydelse för vad det blir för toppström. Den brukar oftast ligga högre där än i induktiva tändsystem.

Ett undantag finns, och det är om det är ett tändsystem med långa skärmade tändkablar (typ flygmotorer eller gamla militärfordon). Där laddas tändkabelns kapacitans upp av spänningen från tändspolen, och när väl gnistan kommer i tändstiftet så blir det först en mycket kort och kraftig strömpuls då denna kapacitans laddas ur. Sedan följer tändspolens ström efter.

Om vi t ex skulle anta att ett tändsystem har tomgångsspänningen 20 kV och inre resistansen 500 kohm, så blir toppströmmen i gnistan 20000/500000 = 0,04 A.
Vill man mäta upp toppströmmen, kan man ta "klämman" (strömtransformatorn) från en stroboskoplampa, ansluta lämpligt belastningsmotstånd till dess sekundärlindning och koppla den till ett oscilloskop. Strömmen genom sekundärlindningen blir primärströmmen delad med antalet varv i sekundärlindningen, sedan får man multiplicera den med motståndets resistans för att få fram spänningen. Eller räkna bakvägen när man har läst av en toppspänning på oscilloskopet och vill få fram vilken ström den motsvarar.
Den "klämma" jag har laborerat en del med, som kom från en stroboskoplampa av märke Optilux, visade sig fungera bäst vid ungefär 30 ohm belastningsmotstånd. Motståndet bör vara induktansfritt (alltså inte trådlindat).

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#41 » 12:46:03, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...jorden är platt också...

Det som knäcker stiften är överslag. Den ström som är för hög/kraftig för tråden inne i isolatorn.

Förgasaren kan aldrig, lika lite som att jorden är platt, få ett tändstift att gå sönder. Det är en -myt-.
I -samtliga- fall som jag har varit med om, 2- och 4-takt, så har det -alltid- orsakats av överslag pga "kortslutning" orsakat av -fukt-.
Fukten har varit av två sorter; utifrån (vatten) eller "infrån" (bränsle).

Så släpp nu denna villfarelse att förgasaren, eller för den delen då insprutningen, skulle kunna döda tändstift.
Det är en vandringshistrorie, som tydligen sitter hårdare fast än att jorden är platt!

Tillskillad från tändstiften, så kan jag -bevisa- att jorden är platt!
Hur?
...lägger ned rätstegen på backen. Den -visar- att jorden är platt. Går att upprepa var helst man är på jorden. Går alltid att bevisa med fotografi och vittnen, samt alla andra rätstegar på jorden kommer att visa mins visning korrekt. Går utmärkt att bevisa genom dubbelblind test också. Alltså är jorden platt!
Poäng = har man inte hela bilden klar för sig, och förstår -vad- det är man tittar på och analyserar, så drar man felaktiga slutsatser...
...förgasare eller insprutning kan -inte- döda tändstift... för det krävs ett överslag (för kraftig elektronström)...

Så släpp de där tokerierna nu.

I så fall hade min Vx800 överslag nånstans i tändsystemet men det hände endast när man chokat för mycket aldrig annars låter väldigt konstigt för mig och knappast slumpen eftersom det hände flera gånger. 2 taktare är inte alls ovanligt att dom släcker stiften när dom surar ner sig och dom använder likadana stift som 4 t motorer.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ingiza (trådstartaren)

#42 » 13:18:56, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

har skrivit ett par inlägg som jag inte ser kanske nån har ledsnat på detta ämne.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

dc_lindberg

#43 » 15:50:21, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej då - slår ju fullt med gnistor om tråden ju!

...fast du kanske menar inlägg som liksom bara försvunnit?
Det mysteriet drabbas de flesta aktiva maskinister av någon gång då o då - jag blev av med det jag hade skrivit ovan, så det fick bli det det blev ovan i efterhand.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#44 » 20:16:36, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc, hur kan du förklara att olika stift med samma värmetal klarar olika mycket bränse innan de dör?, ngk b8 es dör betydligt lättare än ngk b8 egv?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg

#45 » 20:30:18, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MP - där saknar jag erfarenhet.
Har inte råkat ut för det fenomenet, än.
Slå i NGK katalogen jag länkat till nedan. Då ser du vad som skiljer stiften åt och kan kanske dra någon slutsats utifrån den tekniska beskrivningen av de olika stiften?

E = 19mm's gänga
S = standard stift
GV = racing

B-ES stiften håller mycket sämre än BUR-ET - varför? Ingen aning. NGK spesen är "samma" bortsett från 1 vs 3 elektroder.


https://www.ngkntk.com/nordic/
För stora för mig att ladda upp.
Kan de laddas upp av någon som kan till Maskinistens bibliotek?
NGK
https://www.ngkntk.com/fileadmin/emea/d ... -07_a4.pdf

Bosch
https://aa-boschap-gr.resource.bosch.co ... ochure.pdf
https://www.sparkplugs.com/product.aspx?zpid=27534
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se