Sida 2 av 5

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 15:36:43, 28-08-2019
av ingiza
jaa men det känns som lösningen kommer närmare tyvärr är ju säsongen snart slut men blir ju bra om den är ok till nästa vår..om man kan hålla balansen ha ha ,.man har ju varit med ett tag.Köpte den där av MC Lasse i Askersund.hämtade 24 april 1974.Stiften är sotiga på båda sidor så kanske lite nya munstycken vore bra..

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 16:21:52, 28-08-2019
av Ivar Risslén
Jag tror mera på att kolla flottörerna så att det är rätt nivå på bränslet i flottörhusen.

Det här med balansen har jag också lite problem med och man får inte montera ett stödhjul på de cyklarna för fabriken.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 17:37:39, 28-08-2019
av ingiza
lösningen är sidovagn.men i dagsläget är det inga problem..he he.men hur kan man kolla att det är rätt nivå i flottörhuset.man ser ju inte ett dugg utan att ta bort flottörhuset.glömde nog att stänga av tändningen dåligt batteri.så bmw,n blew strömlös!har nu suttit och tittat mens batteriet laddas.och har hört att ett glas rött är bra för hälsan när man är äldre.so what to do?har inga planer att starta bmw eller nåt bara att koppla av i kanske sista värmen i år.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 18:02:44, 28-08-2019
av torbjorn_forsman
Det bör stå i någon verkstadshandbok hur flottörnivån ska kontrolleras. Vanligtvis kan man inte göra det direkt genom att se nivån i flottörhuset (dock finns det en del japanska bilförgasare som har ett synglas), utan det vanliga är att man får ta bort flottörhuset, vända förgasaren upp och ned, och mäta ett avstånd mellan en viss punkt på flottören och dito på förgasarhuset.
Om det finns en bottenplugg på flottörhuset så skulle man åtminstone teoretiskt sett kunna ersätta den med en slangnippel och dra upp en genomskinlig plastslang bredvid förgasaren för att läsa av nivån.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 18:14:03, 28-08-2019
av ingiza
flotören flyter ju på bensinen .det finns väl inga justeringsmöjligheter endast om den plastpiggen som täpper till flödet inte tätar.isåfall försöka att skaffa nya sånna, till båda förgasarna.eller om möjligen flotören läcker o tar in bensin.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 20:06:15, 28-08-2019
av Ivar Risslén
På den gamlare goda tiden då flottörerna var gjorda i mässing så var det bara att ska dom så hörde man om dom hade läckt in bensin men typen som är i Bing förgasarna är gjorda av någon skumplast så att man måste väga dom för att se att de har rätt vikt. De kan torka ibland så att de funkar första månaden av säsongen men börjar att bli för tunga lagom till man skulle börja köra på allvar.

Jag har hoppats att DC Lindberg ska upptäcka den här tråden igen för han har varit ut för de flesta fel som en gammal Boxer kan råka ut för.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 22:58:37, 28-08-2019
av dc_lindberg
Käkar tändstift?
...då har I Bosch 2x6V original spolar...
å I har säkert fel stift osså...
Vilka tändkablar? Original ? Vilka? ...polisens radioavstörda eller ?...

Nu står jag med ett vrak... R1100RT som rycker någe grön-jv.* ...
Var upp till www.midland.se o synkade cylindrarna => gjorde underverk mot skakningarna, men ryckningarna blev tydligare... o så dör den lite då o då... Tog halva dagen idag att fundera igenom vad som -kan- orsaka sådant roligt. ...kolkärnekablar... hade samma problem med bussen (se tråden om min VW T4)...
Jag vill ha kopparkärna ingjutna i silikon slang... undrar just om detta är det?
https://q-tech-shop.de/en/p/ignition-ca ... rk-4-v-bmw
Ignition Cable Set incl. Spark Plug Connector Removal Tool - Blue - Fits all Single Spark 4-V BMW
59.00 € incl. VAT plus delivery
Fits all 4-Valve Boxer BMW with Single Spark Ignition.
•2 Siliconecables including Q-TECH Spark Plug Connector Removal Tool.
•Blue Edition
Bild


De har givetvis till 2-ventilaren osså:
https://q-tech-shop.de/en/p/ignition-ca ... waterproof
https://q-tech-shop.de/en/c/boxer-r-2-v ... sition-asc
Jag gör dock mina egna kablar och använder NGK dubbeltätade tändhattar; fyller dem med Omega 77 o sedan är överslagsproblemen ett minne blott :-)

...visst ja! I har fel tändhattar => får överslag av fukt => skjuter tändstiften!
Kent "Professorn" Andersson hade det problemet - tills han råkade ut för mig... då blev det dubbeltätade NGK tändhattar o detta med trasiga tändstift ett minne blott ;-)

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 06:46:33, 29-08-2019
av ingiza
stämmer har 2 6v bosch original köpte alla grejor av en bmw handlare i Linköping.
har ett gäng tänstift på bordet NGK BP7 ES OCH NGK BP6 ES och BOSCH WR8DCX.
dom slutade alla gnistra i förtid.på höger sida är det inga problem.
tror mest på förgasarproblem när jag summerar alla goda råd. har demonterat och plockat isär dom flera gånger genom åren som problemen har funnits.problemet började senare havlan av 90-talet.bmw.n stod övergiven några år hade inte tid att använda den.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 10:17:17, 29-08-2019
av dc_lindberg
Tändstiften går inte sönder pga förgasare...
Vänster sida = mest utsatt för vädret... slungas upp mer skit på den sidan.

Diagnosen är "klar".
- du har överslag mellan tändhatt och topp => det kvaddar tändstiften
=> dina tändhattar sluter inte fukttätt kring tändstift => överslag av fukt, kortsluts helt i regn.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 16:49:34, 29-08-2019
av rospigg
Jo, DC, tändstift kan storkna av felaktig (OBS felaktig) förgasare.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 17:22:26, 29-08-2019
av ingiza
eftersom bmwn är långt ifrån driftsäker åker man inte långt och då inte i regnväder.man tar nån liten sväng när solen skiner o det är varmt.det kan ju tänkas att det är fel på tändkablarna,enklast är väl iså fall att lyfta tanken och byta plats med dom och se om det blir nån skillnad,innan man handlar grejer..det vore ju bra om det var felet enkel åtgärd.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 19:24:20, 29-08-2019
av dc_lindberg
https://www.lellesmc.se/
https://www.lellesmcdelar.se/tandsystem ... _ngk-B1224
41-475 Ngk 90 graders vinkel 14mm t-stift vinkel 10+ 69kr
Bild

Eller så skruvar du av knoppen på tändstiften (rekommendera detta!) o väljer:
41-475-1 Ngk 90 graders vinkel 10/12mm t-stift vinkel 10+

Men vad i allsindar får du ifrån att luft-bränsleblandningen skulle kunna döda tändstift?
...-den- hypotesen får du allt utveckla...

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 19:28:33, 29-08-2019
av Mattias Petterson
För stort huvudmunstycke käkade tändstift på en husqvarna wr 250 som jag hade förut, gick ner en storlek på munstycke och stiften höll efter det.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 20:34:28, 29-08-2019
av ingiza
anledningen att jag är här på forumet är att jag inte vet varför motorcykeln inte går som den ska! har som synes fått en hel massa olika tips.en del handlar ju om hur varma stiften blir om dom är vita eller sotiga och det har väl med bränsleblandningen att göra.byta tändhatt är inte nån stor kostnad o inte stort besvär heller.knoppen har alltid varit avskruvad på stiften på den här mc.n.tändhattarna är avsedda för den varianten..ska beställa ett par tändhattar..

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 21:17:54, 29-08-2019
av rospigg
Läs mitt inlägg tidigare i tråden, DC, där har jag raddat upp det jag kom på.
Kom på att det bör tilläggas att jag helst och oftast skruvar tvåtaktare, du vet såna där friska motorer som tänder varje varv :mrgreen: