Sida 4 av 5

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 10:05:07, 01-09-2019
av torbjorn_forsman
En titt i lite äldre tändstiftskataloger ger följande:
Bosch rekommenderade 1981 W 6 D (äldre benämning W 200 T 30) eller W 6 DC. 1977-78 innan det nya beteckningssystemet hade kommit till rekommenderades enbart W 200 T 30. Elektrodavstånd 0,6 mm. Att elektrodavståndet är så litet kan tyda på att det är känt att tändsystemet inte kan ge särskilt hög spänning.

Jag har ingen NGK-katalog med rekommendationer för annat än personbilar, men NGK's motsvarighet till alla dessa Bosch-stift angavs i snabbguider från 1996 och 1998 till BP6ES.

Beträffande NGK-stift där beteckningen börjar med BUR , så står U:et för att det är ett glidgniststift (specialare för vissa tvåtaktsmotorer med CDI, t ex Mercury utombordare från 70-talet), och R:et för att det har inbyggt radioavstörningsmotstånd.
P:et i de vanliga beteckningarna som t ex BP6ES betyder utskjutande gnistgap, samma sak som B eller D på slutet av Bosch-beteckningar (hos Bosch anger denna bokstav också gänglängden, NGK anger denna med bokstaven efter värmetalet, E i detta fall.

Rent allmänt så anses tydligen glidgniststift inte lämpliga ihop med induktiva tändsystem, de är beroende av den snabbare stigtiden hos tändspänningen i ett CDI-system för att vara pålitliga.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 11:05:54, 01-09-2019
av dc_lindberg
Jag använder Biltema ICU Audi 100. Den ger lite annan tidpunkt än Bosch original. F.ö. "identiska".

På R75 sitter det brytarspetsar, om den inte uppgraderats med modern elektronik.
På 1980-framåt sitter det semi-mekaniska ITU med hallgivare; den burken finns även med brytarspetsar.

R75 har 2st 6V's Bosch -stora- tändspolar. De är driftsäkra sägs det, men ger helt klart sämre gnista än moderna 12V's dubbelspolar. Huruvida Access högeffektspolar verkligen -är- så bra har jag inte fått fram data på, dito Dyna's tändspolar. Bosch 12V till oljehuvuden och K är betydligt bättre än de gamla 6V's spolarna.

Vad det sitter för ICU på R75 är jag inte läst på.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 13:22:52, 01-09-2019
av Ivar Risslén
Original på R75 sitter det vanlig brytartändning utan inblandning av någon elektronik. Det är samma tändsystem på alla BMW Boxer från R50/5 till R100RS till årsmodell -78. Sedan så fick -79 till 80 en ny typ av brytarsystem där brytarna sitter i en burk. -81 kom de med elektronisk tändsystem av samma typ som sitter på bilar av de årsmodellerna.

Enligt original BMW servicebok från -77 ska R75/7 och R100/7 ha Bosch W200T30 och R60/7, R100S och R100RS ha Bosch W225T30.

I nyare kataloger från tändstiftstillverkarna står det samma värmetal till alla maskiner i den serien. Men min erfarenhet av RS modellen är att -77 behövde ett kallare stift än vad -81 gjorde. -81:an gick bra på stiften som rekommenderades men -77:an åt upp mittelektroden ganska kvickt.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 22:24:30, 02-09-2019
av magirus
Bara för att gnistra litt till :mrgreen: kan jag meddela att Myten om att nersurade stift int kan dö i min värld är en realitet!
När Motortransport kom med sprillans nya bilar var det int bara en gång som dom nya karetorna int gick på alla cylindrar. Att skifta stiften mellan olika cylindrar hjälpte inte, och det var inget annat än surkörning som knäckte dem.
Att värma, blästra, putsa el torka var dödfött, endast ett byte till nya stift hjälpte!
:back_to:

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 06:33:57, 05-09-2019
av ingiza
sommarn tog slut. BMW.n står inne utan tank. köpte ett par biltema kablar har inte köpt stift än.det har varit mycket diskutioner och tips,vet inte om jag blev klokare men ändå kul att det blev engagemang .ska skaffa stift i helgen o se om det blir nån skillnad,om det blir nån fin dag skall jag prova lite längre sträcka funkar den skall jag rapportera..

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 15:50:12, 23-06-2020
av ingiza
har inte dött än av corona!kanske motorcykeln har gjort det,eller nästan. bytte tändkablar i höstas trodde problemet var löst.åkte några svängar kanske 5 - 10 mil ett par tre gånger.i år har jag väl åkt 5 mil i typ 5 km intervaller.törs inte åka längre.han stod under ett plasttak.det regnade en del så jag rullade in han i garaget.idag skulle jag prova .startade motvilligt på en cyl.letade upp ett gamalt stift o bytte.efter lite protester gick han på båda och jag körde 5 km.
så är det nu..

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 16:12:28, 23-06-2020
av SKALLEPÄR
Har läst igenom tråden lite snabbt,har samma fenomen på min Austin mini,vilken Jämförelse,som motorn e hyfsat sliten på slitna oljeringar har du gjort komptest hur långt har den gått Verkar handla mycket om tändningen. men verkar ju inte bli bättre, hade förvisso en Suzuki 750r 1985års som börja knasa när den vart varm de visade sig va en tändspole den gången,

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 16:23:42, 23-06-2020
av ingiza
man blir lite resignerad.eftersom det hela tiden är vä sida måste det väl vara nån skillnad! komptest har jag nog inte tagit om jag kommer ihåg.så det kanske kan vara nåt att prova.den har väl gått sådär 7500 mil .inte många mil dom senaste 20 åren tyvärr.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 16:28:12, 23-06-2020
av Ivar Risslén
Har du cykeln parkerad på sidostödet eller ställer du den på centralstödet ?

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 16:43:40, 23-06-2020
av ingiza
hej den står alltid på centralstödet!

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 17:18:06, 23-06-2020
av torbjorn_forsman
Olika polaritet på tändspänningen till de båda tändstiften?
Är det alltid samma sida som står i solen när den står parkerad?

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 18:19:18, 23-06-2020
av Ivar Risslén
Varför jag undrade hur du ställde cykel är ju för att det kan läcka in lite olja i förbränningsrummet när den står på sidostödet.

För att samman fatta lite på vad du har gjort på tändningssidan.
Nya stift.
Nya tändhattar.
Nya tändkablar.
Det som återstår då är tändspolarna. Prova att byta sida på dom. Då ser du om felet byter sida. Är felet kvar på samma sida så kan man nästan utesluta tändningsproblem. Byter problemet sida så är det fel på tändspolen troligtvis.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 19:00:54, 23-06-2020
av ingiza
jag skrev ett meddelande men ser inte det vet inte om det sändes eller inte.en sammanfattning motorcykeln står mestadels i skuggan eller innomhus .kollat kompet 8.5 på båda sidor aningen lägre på hö sida.har inte bytt plats på spolarna men det var en bra ide.
det där med tändspänningen kanske jag inte fattar..
glad för alla förslag.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 20:01:46, 23-06-2020
av SvampenT15
Hej där BMW med gång på en cylinder!!! Jag har ingen BMW motorcykel MEN en annan V twin som hade samma problem!! Mycket funderande och många förståsigpåare..
Nå väl det hela slutade med att jag gjorde en justering av hela motorn. Kollade förgasare och ställde in dom i grund inställning ingen skillnad? Bytte tändstift funkade bra ett tag. Ställde ventiler och se allt fungerade prick fritt och gör ännu. Maskinen är en Yamaha XV 400 från 1983.

Re: mc bmw r75/6

InläggPostat: 20:48:47, 23-06-2020
av torbjorn_forsman
ingiza skrev:jag skrev ett meddelande men ser inte det vet inte om det sändes eller inte.en sammanfattning motorcykeln står mestadels i skuggan eller innomhus .kollat kompet 8.5 på båda sidor aningen lägre på hö sida.har inte bytt plats på spolarna men det var en bra ide.
det där med tändspänningen kanske jag inte fattar..
glad för alla förslag.


Om det är en dubbeltändspole, dvs en enda högspänningslindning och tändstiften anslutna till var sin ände av den, så får det ena stiftet positiv puls och det andra negativ puls.
Enkeltändspolar brukar lämna positiv puls om lågspänningslindningen är kopplad med rätt polaritet, alltså + till 15 och - (brytare/tändmodul) till 1. Polvänder man lågspänningslindningen så blir det negativ puls.