Sida 1 av 2

Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 20:40:22, 01-08-2015
av bengtjopa
Har en Suzuki GS 750 -79 som inte trivs med gaspådrag. Den är lättstartad och går jämt och fint på tomgång när den blivit varm. Bra drag i motorn tills man kommer upp i 4500 varv. Då tål den inte gaspådrag längre. Lägger av helt som om man stängt av tändningen. Lättar man på gasen återgår den till att gå OK. Man kan "lura den" till att komma upp till 5000 varv om man försiktigt ökar gaspådraget. Men här tar det stopp.
Har kollat och justerat brytarna, Vad är det som felar? Tändinställningen? I så fall: hur ska man vrida tändplattan? Tacksam för tips.
Vore trevligt att kunna köra om en lastbil som håller 80 km/tim utan att "bli hängande" halvvägs vid sidan om bilen!

bengtjopa

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 21:04:52, 01-08-2015
av Janson1
Du skall nog börja med att kolla förgasarna så dom inte drar tjuvluft i gummina framför. Sedan så prova för säkerhets skull med 98 octan bensin då 95 innehåller upp till 10 % etanol vilket i sin tur kräver lite, lite större munstycken i förgasarna.
Om tomgången är bra så motsäger det lite förgasargummina... Har den förgasarmembran så kolla dom, jag antar den har 4 förgasare.
Om den har brytartändning, har den tändreglering?

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 20:15:17, 07-08-2015
av bengtjopa
Har testat med startgas. Då visar det sig att varvtalet ökar så läckage vid förgasargummina finns. Ska ta bort förgasarna i morgon och täta med silicon.
Den har fyra förgasare utan membran. Vad jag kan se saknar den tändreglering. Finns två tändspolar. Tändspolarnas kablar går till cylinder 1+4 resp. 2+3 . Tändningen styrs med två brytare.

bengtjopa

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 20:36:23, 07-08-2015
av Grisen
Kanske dags för lite munstycksrengöring. :vissla:

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 23:57:35, 11-09-2015
av dc_lindberg
Tändboxen är paj.
Du åker på att köpa en ny...
Råkade ut för exakt samma problem på min GS850GN årsmodell 1979.

Har du en rackarns tur så är det bara tändplattan som vridit sig o brytarspetsen dummar sig - är detta bytt till Pirahna eller Boyer Brandsen så kan det vara hallgivaren som är på G att packa.

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 07:10:02, 12-09-2015
av Janson1
Har TS motorcykel tändbox? Enligt TS så är det två brytare, en per system, hur funkar detta med tändbox då?

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 10:02:26, 12-09-2015
av micke-wes
låter som att det är lite skit i munstyckena.

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 10:24:04, 12-09-2015
av dc_lindberg
Sitter Mikuni VM27 trottelförgasare på denna däringa om jag minns rätt.

Strypning i förgasare tillföljd av skräp sker inte vid varvtal - det sker vid körtid...

OM strypningen sker vid bestämt varvtal så är det el-fel.

Sitter en tändbox på höger sida under sadeln om jag minns modellen rätt. Kombisystem, brytare och eletronisk tändbox - så var det på min 79:a o reservdelarna kom från GS utan kardan...

På vänster sida sitter en luring - laddningsregulatorn; den kan kortsluta även vid varvtal... bytes till annan samtidia Japansk box... Honda, Yamaha, Kawasaki höll, Suzukis brann.
Lindningarna i statorn kan brinna så det blir bar 2 eller rent av 1 fas - sker detta sker också det fenomen som klagas på; orsakas då helt enkelt av brist på elektroner/spänning...

Skadar absolut inte att göra ren förgasarna - det behövs säkert; liksom att montera slangfilter mellan den rostande plåttanken och bensin-bryggan på förgasar räcket...
Och ja - det kan vara bränsleblockade i slangarna och bryggan (inte flottörhusen) som kan orsaka flödesrelaterat hinder - åter igen, sker vid visst varvtal och man når knappt ovan => el fel.

Motorn varvar 9000rpm (om jag minns rätt)... så brytningen sker under halv max-gas, dvs när maximal förtändning skall slå till... alltså är tändpunkten fel, således har tändplattan flyttat på sig (de lossnar på dessa modeller...), brytarspetsarna slut, eller tändboxen trasig.

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 16:36:29, 12-09-2015
av Janson1
Brytare och elektronisk box... Förklara närmare.

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 18:57:42, 12-09-2015
av dc_lindberg
Som sagt, Suzuki GS750-1100(G) har lite egna lösningar...
Utan VHB är man "såld"...
Haynes är skräp...

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 21:00:19, 12-09-2015
av Gunnar i Sörby
Här finns Suzukis servicehandbok
http://www.carlsalter.com/pdfs/Suzuki_GS750.pdf

Suzuki hade dåliga laddningsregulatorer pop den tiden som överladdade batteriet när de gick sönder. På min GSX 400 hade jag upp till 17-18 volt efter en stunds körning och det störde tändningsboxen (och förstörde batteriet med tiden). Blev OK efter byte av laddningsregulator,
Kolla batterispänningen vid olika varvtal!

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 21:30:35, 12-09-2015
av Janson1
MC:n på denna manualen är solklar... inget lulllull inte. För att säkerställa tändningsproblem pga för hög spänning så är det enklast att koppla bort generatorn (alternatorn) och prova. Går den riktigt nu så är det förmodligen regulatorn. Sedan så är den känslig för att alla förbrukare är hela, tex när framlampan kopplas in kopplas även den tredje fasen från generatorn in. Nu så är detta förmodligen inget problem men är batteriet dåligt så får den lättare för att spänningen blir för hög. Kolla även brytaravståndet så det ligger rimligt.

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 21:35:12, 12-09-2015
av Janson1
Nu är det bara frågan var TS är? 10/8 sen sist...

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 08:25:11, 13-09-2015
av dc_lindberg
Sid 177-178 i pdfn.

Hm... 850 var tydligen utrustad med modern elektronik... 750 är helt klart mycket enklare!
Då fick jag fel information av bl.a. Spinn' Wheels... Då -kunde- jag ha re-konverterat tändningssystemet på min 850... DET hade varit trevligare för plånboken...

Inge dumheter på 750n - som påpekats :)
Tändplattan har vridit sig, och/eller, dåliga brytarspetsar.
Mikuni VM27:or om jag ser rätt - inte sannolikt att fördelningsröret på bryggan skulle vara täppt på sådant sätt att motorn "stänger av" vid 4500-5000rpm; när tändplattan/brytarna är fel så skedde samma problem med min 850 som TS beskriver. Fick liknande när laddningsreläet var dumt, när en lindning brann i statorn, och när denna där elektronik-styrningen pajade...

Pdf'er har en förmåga att försvinna från nätet - så, för tråden skull:

...nä he... försökt ladda upp pdf'n minst 10ggr; varje gång sker detta:

Bild

Re: Motorproblem Suzuki GS 750 E -79

InläggPostat: 12:17:01, 13-09-2015
av Ivar Risslén
Något som inte kommer fram är vad den varvar obelastad. Det enklaste att felsöka är tändningen och tändningsförställningen. Det är bara att ansluta en stroboskoplampa och lysa med den mot tändningsinställningsmärket. Var det sitter har jag glömt bort för det är över 30 år sedan som jag sist såg en liknande Suzuki.

Att ha både brytare och elektronik var vanligt i början när de hade elektroniska tändsystem. Elektroniken minskade strömmen över brytarna så att de höll längre. Sedan så kom det system som hade en spole för att känna av när tändningsimpulserna skulle ske. Runt -80 så började Hall-givarna komma.