Har stött på ett problem.
Har renoverat en motor till en suzuki dr500 -82 (sohc). Håller nu på att passar in kammen och enligt boken ska man liva en markering på kamaxeln med godset i toppen (precis som vanligt Mao)
Problemet är att kammen saknar markeringarna! Hur fan bär man sig åt då?
Ja, man borde ha ställt motorn i tdc vid demontering och gjort egna markeringar, men motorn va rasad och gick inte runt..
Har fått fram att sprinten i drevet skall stå ungefär kl1 och kam nockarna kl 5 resp kl7 vilket jag nu lagt i kammen enligt. Bägge ventilerna är då stängda men det känns som det kan diffa alldeles för mycket med denna metod..
Så har någon tips på hur man ska bära såg åt så vore det väldigt tacksamt.
Kamdrevet har 42 kuggar, 360/42 ger 8,57.. Alltså utgör en kugg fel 8,57 grader.. Hur fan löser man sånt här?:p gradskiva. Men hur vet jag vid vilka grader kammen ska öppna/ stänga?